Hva er protein og hva gjør det for kroppen?

av MyRevolution Admin

|

For 18 dager siden

|

De fleste vet at protein omtales som kroppens byggesteiner og at det er viktig å få nok protein, men hva betyr egentlig det og hva er proteinets funksjon i kroppen?

Protein er viktig for celler og vev

Protein er kort fortalt lange molekyler som i hovedsak består av kjeder med aminosyrer og spiller en viktig rolle i kroppen, spesielt i musklene. Det har blant annet en avgjørende rolle for oppbygging og vedlikehold av celler og vev, men også for å danne skjelett, organer, hud og hår. Det er ifølge NHI.no også «nødvendig for vekst og reparasjon».

Protein er kroppens byggesteiner

De fleste proteiner kan deles inn i to store hovedgrupper; fiberproteiner som danner struktur og støttevev, og kuleproteiner som er proteiner med en mer dynamisk funksjon. Det kan være alt fra enzymer som frakter karbondioksid fra musklene og til lungene, eller hormoner som frakter beskjeder mellom ulike organer i kroppen. Med andre ord, protein er det som bygger opp og vedlikeholder kroppen vår, enklere omtalt som kroppens byggesteiner.

Protein er kroppens kilde til essensielle aminosyrer

Når vi inntar protein blir dette omgjort til aminosyrer, som igjen blir omdannet til proteiner på nytt forskjellige steder i kroppen, denne prosessen kalles proteinsyntesen. Aminosyrer omtales ofte som proteinets byggesteiner og proteinet vi inntar inneholder cirka 20 ulike typer, hvorav omtrent halvparten av disse aminosyrene er essensielle.

Det betyr at kroppen ikke kan produsere disse på egenhånd og ettersom kroppen ikke kan lagre protein og faktisk bryter det ned kontinuerlig, er det nødvendig med en jevnlig tilførsel. Hvilket igjen er årsaken til hvorfor det er så viktig at vi får nok protein i vårt dagligdagse kosthold. Det finnes to typer protein vi kan få disse aminosyrene fra, animalske som myseprotein og kasein, og vegetabilske som soya- og risprotein.

Hva er best, animalsk eller vegetabilsk protein?

For at et protein skal kalles fullverdig, må det inneholde alle de essensielle aminosyrene. Mat som inneholder dette er blant annet kjøtt, fugl, fisk, ulike meieriprodukter og soyabønner, men man kan fint kombinere andre vegetariske kilder som ris, erter, nøtter, bønner og linser for å sikre at man får i seg fullverdige proteiner i et plantebasert kosthold.

Ifølge Peter Kierulfs innlegg i Store Norske Leksikon, spiller det ingen rolle for kroppen hvilke matvarer man får de nødvendige aminosyrene fra, da alt blir til proteiner i fordøyelsessystemet uansett. Likevel er animalske proteiner ansett som en bedre kilde fordi det har en høyere ernæringsmessig kvalitet enn vegetabilske proteiner.

" Fun fact:

I følge Store Medisinske Leksikon, inneholder kroppen til en gjennomsnittlig person rundt 11 kilo protein.