Inspirasjon

Her får du nyttige tips og inspirasjon rundt mat, trening og helse.

C-vitaminn

Vital C - en naturlig kilde til c-vitamin.

Smoothie bowl

En smoothie bowl er ypperlig til frokost, eller når du bare har lyst på noe forfriskende og godt. 

Påskedessert

Påsken nærmer seg og i den anledning har vi lyst til å dele en supergod oppskrift med deg: appelsinfromasj.

Proteinrik og sukkerfri er den også! 

Mannen som skal løpe Norge på langs...

Simen Holvik, en sterk mann med en helt spesiell historie…

Tips fra våre ambassadører

Trening har hele livet mitt vært et fristed. Et sted jeg kan få ut følelser og et sted jeg føler mestring. Jeg har brukt trening som terapi for min psykiske sykdom, og har klart å fungere godt i hverdagen på grunn av det. Hode og kropp henger sammen og spør du meg skulle trening vært på blå resept.

Spis mindre, beveg deg mer - nøkkelen til vektreduksjon?

Jeg merker at jeg kan bli litt irritert når noen lirer ut av seg slike standardfraser, for det vitner om liten eller ingen forståelse både for det komplekse biologiske maskineriet som menneskekroppen er, og hvor mye bevisste og ubevisste mekanismer som er involvert i vektregulering.

Proteinpannekaker

Velsmakende proteinpannekaker! Disse pannekakene lager du i en fei, og er et godt alternativ til både frokost, lunsj eller dessert.

Er sukker giftig for deg?

Hvordan unngå at du legger på deg igjen etter en diett

I den forrige artikkelen så vi nærmere på hvor raskt du bør gå ned i vekt. Der ga jeg en oversikt som generelt sett viste at jo mer vekt og fett du har å ta av, jo raskere kan du gå ned i vekt - men hvis du er godt trent og allerede har en lav fettprosent bør du ta tiden til hjelp.

Hvor raskt bør du gå ned i vekt hvis du vil bevare muskler og forbrenning?

Når målet er å gå ned i vekt, vil det for mange være mest attraktivt å gå ned så raskt som mulig - enten fordi det er en oppfatning om at det gir best resultat, eller fordi mange bare vil ha det overstått slik at de kan begynne å spise som normalt igjen.

D-vitamin og Corona-viruset, hva sier forskningen?

D-vitamin er et fettløselig mikronæringsstoff, og tilhører de 24 mikronæringsstoffene som er essensielle for menneskets overlevelse. Solen er den viktigste naturlige kilden, og D-vitamin dannes av kolesterol i huden når den eksponeres for UV-B stråler.

Vil du yte bedre på trening? Prøv dette!

Nye studier bekrefter hva du kan gjøre før trening for å få bedre prestasjon. Svaret kan for de fleste virke overraskende.

En guide til å bygge muskler og bli sterkere

Jeg har tidligere skrevet artikler om hva jeg anser for å være det optimale programmet og hva som er overdreven treningsmengde, men jeg tenkte det var på tide å komme med en oppdatering.

Etter hvert som mer forskning blir gjort, får vi mer informasjon om hva som fungerer for den gjennomsnittlige medlem på treningssenteret for å bygge en muskel større og sterkere - men på individnivå har jeg noen ganske så relevante innblikk i hva som vil fungere for akkurat deg når de generelle retningslinjene ikke gjør det.

Genetisk forskjell på treningsmengde

En ny norsk studie av Hammarström og kollegaer, brukte et interessant design for å vise at den muskelbyggende effekten har mer med genetikk å gjøre enn treningsmengde.

De fleste studier som blir gjort tar et utvalg mennesker og fordeler dem i grupper som så får trene med ulikt antall serier, og deretter tar man gjennomsnittet av hvor store økninger i muskelmasse som er oppnådd etter 8-12 uker. Problemet med dette er at det er stor variasjon i hver gruppe, der noen øker mye mens noen faktisk mister muskelmasse (!) - og vi vet ikke om disse uheldige forsøkspersonene hadde fått bedre resultat om de fikk være i den andre gruppen.

Hvordan få lange og slanke muskler

Et utsagn jeg ofte hører fra jenter er de vil ha lange og slanke muskler, og derfor trener de kun med maskiner og lette vekter. For alle vet jo at hvis du trener med tunge vekter får du korte og store muskler, og du blir en sånn ”muskelbunt” - ikke sant?

10 tips som vil gi deg bedre resultater NÅ!

Føler du at framgangen kunne vært bedre eller at det er noe som mangler?

Jeg kan garantere at du vil finne løsningen i denne artikkelen...

Ødelegger dine gener for fremgangen din?

Mange forsøker ulike dietter for å gå ned i vekt, men statistikken viser at kun 10-20% (avhengig av kilde) av de som går ned i vekt klarer å holde seg der. Da er det kanskje bare sånn at du har “dårlige gener”?

Dessverre holder ikke den påstanden i praksis. En ny studie så på de 25 nukleotidvariantene i DNAet som har størst sammenheng med kroppsfett og så på hvor korrekt de kunne forutse vektendring hos ca 1000 personer gjennom et år med slanking.

5 tips for å overvinne dørstokkmila

Er du en av de som har bestemt deg for å virkelig ta tak i ting, men så møtte du (igjen) på hverdagen og treningsrutinene ble nedprioritert?

Da skal du få 5 enkle tips for å overvinne den berømte dørstokkmila

Hvordan skal kvinner spise

I den forrige artikkelen så vi på kvinners hormonelle syklus og hvordan den kan påvirke treningsmengde, -intensitet og -frekvens. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvordan den hormonelle syklusen kan påvirke matvalg og -mengde.

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

Noen mennesker spiser nesten ingenting og trener hele tiden uten å gå ned i vekt, mens andre spiser hele tiden og trener nesten ingenting uten å gå opp i vekt. Tilsynelatende unntak fra den termodynamiske lov om at energi inn = energi ut. Eller er de det?

Bedre vaner for økt gjennomføringsevne

Da var enda en jule- og nyttårsfeiring over, og du har kanskje allerede satt i gang med nyttårsforsettene dine - eller reflektert over hvordan 2020 skal bli for deg?

Vi har tidligere publisert både podcaster om hvordan du skal komme i gang etter ferien, gitt deg 5 enkle tips for å overvinne dørstokkmila samt skrevet en mer omfattende artikkel om motivasjon (og ikke minst, mytene rundt motivasjon) som du gjerne må lese om igjen.

Med mindre du ønsker at 2020 skal bli nok et år der du aldri fikk gjennomført noen av målene dine, som alle tidligere år - er det kanskje fordi du ikke har en ganske viktig innsikt på plass: For å oppnå målene dine er det ikke målene du skal fokusere på - det er systemene og prosessene som fører til målene du skal fokusere på; eller enklere sagt, vanene dine.

5 julegavetips til den som har alt

MyRevolution er nok ikke den nettbutikken som har de vanligste julegavene. Men dersom du ønsker å gi noen du er glad i en gave med mening har vi noen tips til deg. 

Vi har satt sammen noen kvalitetsprodukter i ulike priskategorier vi mener er flotte gaver og som vil kunne hjelpe dine kjære til å bli en bedre versjon av seg selv.

Hvordan skal kvinner trene

Det har vært et paradigmeskifte både i hvordan kvinnekroppen skal "få lov til" å se ut, og hvilken mat og trening den skal utsettes for.

Jeg vil kanskje si at Crossfit har en del av æren for det, men også idrettsutøvere og bloggere som fremmer sunne holdninger - alternativt usunne holdninger påvirker kvinners tankemåte. Selvom kvinner nå generelt er mye mer bevisst på trening og sunt kosthold blir man påvirket både positivt og negativt av disse kroppsidealene som til stadighet dukker opp.

Kollagen - hva er det? Dette bør du vite!

Kollagene proteiner er noe de fleste av oss har store mangler av i det moderne kosthold, der vi nesten utelukkende spiser rent kjøtt fordi vi har blitt forestilt at det er det sunneste.

Hvordan skal eldre trene og spise?

Folks mening om hvor mye muskler du kan bygge når du blir eldre er overdrevent pessimistisk. Mange tror at sarkopeni, et generelt begrep for muskelsvekkelsen som kommer med økende alder, starter allerede når du er 30, men det er ikke nødvendigvis sant.

7 enkle tips for å komme i gang etter ferien

Å komme tilbake på jobb etter en lang ferie kan være en tøff overgang for mange. I denne artikkelen tenkte vi å gi deg noen råd og tips på hvordan overgangen fra late feriedager til stressede hverdager kan gjøres lettere.

Det INGEN forteller deg om motivasjon

Hvordan avkjøle hodet for bedre søvn

Koker hodet med mye grubling og forstyrrer søvnen?

Vi har sannsynligvis alle vært der. En lang dag med mye tenking og grubling går mot slutten. Du pusser tennene og finner senga...men blir liggende i timesvis og vri og vende på deg uten å få sove.

Det føles rett og slett som om det er varmgang i hjernen av alt tankemylderet, og som virker som det bare blir enda sterkere når du VET at i morgen må du opp tidlig, og du har mange viktige oppgaver foran deg.