Er protein viktig for muskelvekst?

av MyRevolution Admin

|

For omtrent en måned siden

|

Som kroppens byggesteiner spiller protein en viktig rolle for å bygge opp og vedlikeholde musklene.

Proteinpulver på trening

Det er essensielt å få i seg en tilstrekkelig mengde protein på daglig basis for at proteinets aminosyrer skal kunne gjøre en god jobb i kroppen, men hva betyr det egentlig for muskelvekst og økt prestasjon under trening?

Muskelvekst avhenger av nivået med aminosyrer i blodet

En viktig grunn til å få i seg tilstrekkelig med protein hver dag er at kroppen ikke lagrer dette selv, og vil kontinuerlig bryte ned proteinet og dets aminosyrer.

En mulig muskelvekst avhenger av nivået av aminosyrer i blodet når vi begynner treningsøkten, og handler antakelig om, ifølge flere analyser, om å ha et overskudd av aminosyrer etter endt økt. Hvilket også vil si at dersom man faster for lenge før en treningsøkt kan musklene faktisk brytes ned.

Kvinne trener med proteinpulver

Mer protein betyr ikke nødvendigvis større muskler

Flere studier viser også at et overinntak av protein ikke nødvendigvis fører til en større muskelvekst enn normalt, men at proteinet heller blir oksidert og brukt som energi.

Dette kan i seg selv hjelpe med å yte mer under treningsøkten fordi man har mer å gå på, men vil altså ikke bidra til ytterligere muskelvekst enn hva et normalt proteininntak vil.

For å bygge muskelmasse og opprettholde denne gjennom en positiv proteinbalanse anbefales det alt fra 1.2-1.8 gram protein per kilo kroppsvekt, avhengig av intensitet, type aktivitet, alder og andre faktorer.

Les mer om hvor mye protein man trenger i løpet av en dag her.

Skap et optimalt miljø for muskelvekst

Ifølge Olympiatoppen bør samtlige av dagens måltider inneholde noe protein for å skape et optimalt miljø for muskelvekst.

I utgangspunktet skal et normalt, variert kosthold kunne dekke det daglige behovet for protein, men kosttilskudd som proteinpulver og proteinbarer kan hjelpe å nå det daglige inntaket enklere dersom man finner det utfordrende å få tilstrekkelig med protein i hvert måltid.

Å innta et måltid med både proteiner og karbohydrater en liten stund før treningsøkten vil også bidra til å skape et godt miljø for å fremme muskelvekst, da karbohydrater er viktig for å stimulere utskillelsen av insulin – som er oppbyggende på muskulaturen.

I tillegg vil karbohydratene bidra til å hindre nedbryting av muskulaturen og sørger for at det proteinet man inntar blir brukt til å restituere og bygge opp muskelvev.

Velg riktig type protein

Når det kommer til å fremme muskelvekst, er det viktig at man velger en god kilde til protein som inneholder rikelig med de essensielle aminosyrene.

Vi har lenge visst at disse er viktige i forbindelse med proteinsyntesen, men det har i senere tid blitt oppdaget at aminosyren leucin har en spesielt god effekt og kan derfor bidra sterkere til økt muskelmasse.

Å velge riktig type protein er forholdsvis enkelt og finnes i mange ulike matvarer som kjøtt, fisk, melk og andre meieriprodukter, i tillegg til blant annet soyabønner og andre belgfrukter.

Det viktigste å huske på er at man får tilstrekkelig med protein på daglig basis som inneholder alle de åtte essensielle aminosyrene for best mulig oppbygging og vedlikehold av muskulaturen.