FRI FRAKT OVER 800,-

Youtube - tidenes kosttilskudd?

Kan man få motivasjon til treningen av YouTube? Kan man få motivasjon til treningen av YouTube?

I studien 'Changes in salivary testosterone concentrations and subsequent voluntary squat performance following the presentation of short video clips.' ble en gruppe volleyballspillere vist videoer med forskjellig innhold før de skulle ta en selvvalgt 3RM i knebøy. Testrosteronverdiene i spytt ble målt etter de hadde sett videoen. At visuell stimuli kan føre til hormonelle endringer er velkjent, men hvordan visuell stimuli i forhold til fysiske prestasjonsparametre i kraftidrett og i henhold til styrketrening er mindre utforsket. Effekten av økte testosteronverdier er velkjent, og lave nivå er ikke forenlig med fysisk prestasjon på høyt nivå. Testosteron er både anabolt og androgen, og påvirker både fysikk og atferd.

Over the next 6 sessions (twice a week and 3 days apart) subjects arrived at the testing facility at 1030 h and a saliva sample was taken by passive drool. Next, each subject performed one of the following situations: sitting down in a quiet room in front of a computer screen (Dell Inspiron with 1024 × 768 pixel screen resolution) for 4 min (neutral control); or doing the same in front of a computer displaying a 4 minute video clip of: humour (a short gag from the TV sitcom “The Big Bang”); sadness (a clip of starving children in Africa), erotic (a clip featuring exotic dancing), training motivation (a clip of UFC fighter Brock Lesnar training) or an aggressive clip (big rugby hits).

Hva som er motiverende eller ei vil variere - noen vil ikke bli særlig fyrt opp av å se Brock Lesnar slenge på en boksesekk mens andre vil. Jeg vet at jeg ikke ville trukket på smilebåndet av Big Bang Theory..

The following loading parameters were used across each workout: 5 × 50%; 5 × 60%, 3 × 80%, 3 × 90% of pre-testing 3RM lifts, then a further 3 sets of self-choice lifts were performed up to their voluntary maximum, or what they believed they could successfully lift for 3 repetitions on that day.

Protokollen ble utført etter 4 minutter med dynamisk tøying og kroppsvektøvelser.

Hormonelle endringer ved visuell stimuli

Effekten på testosteron og prestasjon var betydelig mellom de forskjellige videoene:

Compared to control data, significant (P < 0.003) improvements in 3RM performance were noted after the erotic (2.1%), aggressive (5.4%) and training motivational (4.6%) videos. The erotic, humorous, aggressive and training clips also had a significant positive effect on the 3RM squats compared to the sad video (P < 0.001). Squat performance after the aggressive video was superior to both the erotic and humorous clips (P < 0.002).

Umiddelbart kan en stille spørsmål ved om ikke personen som ser videoen er vel så viktig som innholdet med tanke på individuell respons, og selve konteksten forsøket ble gjort i er såpass kunstig at en kan stille spørsmål ved overførbarheten. Responsen varierte stort i utvalget, fra de som ble følelsesmessig påvirket av det visuelle stimuliet til de som knapt ble påvirket. Responsen minsket også for hver gang de så det samme klippet, men dette ordnes av å ha en spilleliste med mange forskjellige motivasjonvideoer slik enhver gymrotte med respekt for knebøyen sin har.

En eventuell effekt av bli mer vant til en gitt protokoll eller rekkefølgen på øktene nevnes ikke. De hadde to testøkter og seks økter med de forskjellige visuelle stimuliene, så å utlede at rekkefølgen for hvordan en ble presentert for stimuliet i sekvensen av treninger er viktig virker fornuftig selv om det ble sett en sammenheng mellom testosteron i spytt og de forskjellige forholdene. En annen viktig faktor er om utøvere på høyt nivå velger treningsbelastning og lar prestasjon bli styrt av emosjonell oppfyring, og om det er hensiktsmessig å bruke det som virkemiddel for å øke prestasjon. For oss andre som dørstokkmilen kan være både høy og lang er det kanskje en motivasjonsvideo i ny og ne som gir lysten før vi 'bare gjør det'?

Det var også endringer i kroppsvekt og styrke i perioden, selv om det ikke spesifiseres hvor god kontroll det var på kosthold og trening ellers for gruppen:

Significant increases in subject body mass (pre 99.0 ± 6.2 kg to post 99.5 ± 6.3 kg, P < 0.008) and 3RM strength (pre 144.8 ± 6.7 kg, post 147.7 ± 6.5 kg, P = 0.001) were noted across the experimental period, representing respective changes of 0.5% and 2.0%.

 

Det konkluderes med at:

The relative changes in testosterone concentrations differed significantly with the type of video clip presented to a group of highly trained males. Speculatively, this may have modulated behavioural aspects, which in turn modified athlete self-driven voluntary squat performance. Thus, it appears from these data that the pre-workout environment provides an opportunity for regulating the outcomes of hormonal change, athlete behaviour and subsequent voluntary performance.

 

Fig. 1. Three repetition maximum (3RM) squat performance during the workouts following
the video clip presentations (mean±SD). Significantly different from *control
video, εsad video, σerotic and humorous videos at Pb0.003.

Oppsummering

  1. Motiverende eller stimulerende filmsnutter økte testosteronnivåene i spytt kontra kontrollvideo eller en video av barn fra afrika(!)
  2. Det var sammenheng mellom økningen av testosteron og prestasjon i knebøy
  3. Resultatene er vanskelig å overføre til større populasjoner grunnet lite antall deltagere (12) , spesifikk idrett (rugby) og stor variasjon i respons fra individ til individ
  4. Humør og hormonstatus kan være svært viktig for prestasjon - å hvile nok, spise nok og ha det bra er alle viktige komponent i et program som påfører kroppen stress i tillegg til det daglige.

Hva motiverer deg? Motivasjonstråden.