FRI FRAKT OVER 800,-

Treningsstudio – Hvordan komme i gang

Vi skriver snart april og våren er i anmarsj. Alle nyttårsforsetter er glemt, og gymmet begynner å bli halvtomt lange perioder av dagen. Dette alene er jo en meget god grunn til å bli medlem, men det er ikke det denne artikkelen handler om.

Denne artikkelen handler om hvordan du som nybegynner kan få maksimalt utbytte av å bli medlem på ditt lokale treningsstudio. Jeg vil heller ikke fokusere noe på cardiotrening. Denne artikelen er i all hovedsak for deg som vil trene vekter på gym.

Fitness girl Gymtrening har eksplodert i omfang. Vi Nordmenn flokker til treningsstudioene!

Det aller første steget

Før du i det hele tatt begynner å røske i vektene eller tråkke på pedalene vil jeg du skal tenke litt større. Len deg tilbake i sofaen, nyt en god slurk Pepsi Max og tenk: Hvorfor vil jeg investere min dyrebare tid, og mine hardt opparbeidede sparepenger på et treningsstudio? Skriv gjerne ned tankene dine.

Spinn tanker. Høst fremgangens frukter. Sett hjulene i gang - Spinn i gang tankene - Høst fremgangens frukter!

Tanken bak denne lille øvelsen er at du synliggjør for deg selv hva målene dine er, og enda viktigere, du tar et bevisst valg med å backe målene dine opp med tid og penger. Det hele blir plutselig mye mer seriøst, og du unngår impulshandlinger. Disse er sjelden bra for lommeboka, og sannsynligheten for at du blir støttemedlem på treningssenteret er stor.

Generelt så bør du jo tenke i  linjer som funksjon, styrke, mobilitet og estetikk. Hva er mest nødvendig? hva er  mest ønskelig? Hva vil du aller mest? Vil du trene kun for å se ut som en actionhelt? Vil du trene for å ha nok styrke og smidighet til å leke med barna dine i hverdagen? Forskjellen her er ganske stor, og dette er ting du bør ha klart for deg. Det betyr mye for valg du gjør senere, og graden av suksess du vil oppnå.

For å si det litt mer faglig: Jeg vil du skal unngå kognitiv dissonans. I denne sammenhengen så er det viktig siden de fleste av oss vet man bør leve sunt (hvordan vi enn definerer det). En vet trening er bra, en vet man må spise riktig osv. Samtidig så gjør man det nødvendigvis ikke. Det er forskjell på holdningen (det en vet), og atferden (det en gjør). Om man ikke kan justifisere denne "dissonansen" for seg selv så kan man fort løpe inn i veggen i psykologisk forstand. Dette har og betydning for målene du setter deg. Er de urealistiske, eller basert på verdier du egentlig ikke kan justifisere for deg selv så kan du møte veggen. Da er det fort slutt på trening og et sunnere kosthold. Det er jo noe av det en virkelig vil unngå. Jeg vil jo gjerne at du setter i gang en prosess som fører til at du får en livsstil som gir deg mer energi og er positiv på alle sett og vis. Ikke at du føler deg som en taper fordi du har gitt opp.

Når du vel er klar så vil jeg gjerne at du kommuniserer målene dine til dine nærmeste. På denne måten har du kanskje skapt deg litt høyde du potensielt kan falle fra, jeg ser det kan være litt ukomfortabelt. Samtidig; du har også lagt litt press på deg selv. Press til å gjennomføre mål som var så viktige for deg at du var villig til å bruke tid og penger. Samtidig så har du skapt deg en indre krets som fort kan finne på å støtte deg når det eventuelt røyner på. For meg veier dette mer enn nok opp for potensiell fallhøyde.

Utvelgelse av treningsstudio

Markedet for treningsstudioer har eksplodert. På de aller fleste større tettsteder har du mer enn et gym å velge i. I de største byene har du flere titalls gym å velge mellom. Har du sjansen til være picky bør du  avlegge noen av gymmene besøk på den tiden av døgnet du ser for deg å trene. På denne måten kan du danne deg et bilde av atmosfæren. Noen liker et lyst og fresht gym med musikk på anlegget. Andre liker lukten av tunfisk og svette i kombinasjon med lyden av tunge vekter som smeller i gulvet. Velg det du trives best med!

Fokus på gymmet

Når du har valgt ut gymmet du vil trene på, signert avtalen og skiftet ferdig, er det på tide å komme i gang. Dette er fort det mest skremmende punktet for en nybegynner. Hva gjør jeg? Hvem spør jeg? Hvordan? Når? Hjelp! Slapp av, dette har alle erfarne gymgåere vært gjennom. Sånn er det bare, lær deg heller å like reisen. Det kommer til å bli moro!

Under dette avsnittet velger jeg å presentere en del punkter jeg anser for viktige i listeform. Listen er ikke ment å være uttømmende på noe som helst vis, ei heller være en definitiv fasit. Den representerer bare mine personlige vurderinger.

  1. Få hjelp! For det første; du reduserer skadepotensialet, og du får veildening til å velge riktig belastning for deg. Utvilsomt vil du også lære riktig teknisk utførelse fra dag én. I sum; du kommer til å korte ned tiden lærekurven tar enormt. Mange gym har medlemstilbud på Personlig Trener, særlig når du står der foran disken og sier du vurderer å bli medlem. Husk også det er lov å prute, selv i Norge! Tilbyr de deg en gratis time, be om tre. Tilbyr de deg tre, be om fem. Ikke bare får du hjelp til å komme i gang av en PT, sjansene for solid fremgang er også store. Personlig trening kan jo fort koste noen kroner, men det er verdt det om du virkelig er seriøs.
    Personlig Trener? Et rungende ja fra oss. En personlig trener kan hjelpe deg nå målene dine raskere!

    Les: Trener du mer effektivt med personlig trener?

    MyRevolution tilbyr skreddersydde løsninger for Personlig trening for deg som er OK med å lære nettbasert.  Du får ikke oppfølging i gymmet, men det er fort et mye billigere alternativ til en PT på stedet.

    Er du ikke interessert i å bruke penger på en personlig trener, så vil jeg anbefale deg å rett og slett spørre noen på gymmet som ser ut som de har røsket i en vekt eller to før. Det krever jo litt sosial guts og pågangsmot, men det er betydelige sjanser for at hjelp vil bli gitt.

    Du kan også gå berserk på internett. Det finnes ekstreme mengder informasjon å ta tak i. På Youtube kan du finne et stort utvalg øvelser, og du kan få en brukbar innføring i teknikk. Dette er dog en noe mer risikabel variant siden du neppe er i stand til å verifisere hva som er bra og hva som er dårlig.

    En annen mulighet er å velge en styrkeløftklubb. Ikke alle har tilgang til en, men er du så heldig at du har det så er det et godt alternativ til et kommersielt gym. Her får du hjelp og støtte. Som du sikkert forstår så ligger det i kortene at en styrkeløftklubb fokuserer på maksimal styrkeutvikling. Samtidig; du får ekstremt mye mobilitetstrening med på kjøpet. Og, sist men ikke minst, du får hjelp av en mengde ildsjeler uten at det koster deg benkeskjorta. Styrkeløftklubbene er faktisk meget prisgunstige sammenlignet med de fleste gym. Jeg vil dog kun anbefale dette til de som genuint er ute etter solide styrkeøkninger, og/eller er fristet til å delta i idretten.

    Erle-2014 - Kopi Erle Engmark gjør det hun gjør best på OSK!

    Les: Styrkeløftklubb – Et alternativ?

  2. Velg ut et program som passer for deg. Dette er jo lettere sagt enn gjort. Å finne ditt optimale program er mulig på kort tid, men det er ikke så enkelt rent praktisk. Siden du er nybegynner så er det kanskje ikke det viktigste heller. Det beste er at du lærer vektene å kjenne, og at du får en god forståelse av hva du holder på med.

Jeg anbefaler at du begynner med et sirkeltreningsprogram. Det er en gøy måte å trene på, og er gjennomført på ganske kort tid. Å ha det gøy med treningen er erfaringsmessig veldig viktig i begynnelsen. Det samme gjelder tidsbruk. Liker du ikke det du driver med, eller du føler det tar for mye av din dyrebare tid, vel da ender det fort med at du blir et støttemedlem. Det er hverken det du eller jeg ønsker.

LesSirkeltrening for å bygge muskler og fettforbrenning

Da er du godt i gang. Når du begynner å bli mer avansert kan du utvide horisonten. Det finnes mange treningsprogrammer som dekker de fleste behov. Dette er dog utenfor det tema som skal dekkes i denne artikkelHen. Du finner masse stoff om treningsprogrammer i artikkelform her på MyRevolution.