FRI FRAKT OVER 800,-

Synes du Nordic Hamstring er vanskelig å gjøre alene? Her er et tips!

Har du ikke ribbevegg eller annet du kan feste føttene i når du trenger Nordic Hamstring, er det ingen grunn å slutntre unna en god øvelse for bakside lår. 

Dette er en øvelse det blir gjort mange varianter av. Det letteste er at noen andre holder anklene dine for deg eller du fester føttene under noe i riktig høyde som holder dem nede. Har du derimot ikke dette til hjelp kan det gjøres ganske enkelt med kun et treningsbelte og en benk.

Stram beltet godt rundt anklene og benken, som vist på bildet.

Synes du det er tungt å holde igjen helt i bunn kan du ta deg i mot med armene uten å slippe spennet i lårene og gi deg selv et lite dytt opp igjen.

Dette svake punktet kan du også få hjelp med om du fester en strikk i noe bak deg (et knebøystativ f.eks.) med hver ende rundt hver av dine skuldre - som en sekk eller som Lars Samnøy viser på videoen under - som vil hjelpe deg litt i bunn.

 

For deg som ikke klarer å dra deg selv opp i det hele tatt kan du holde igjen så mye du klarer hele veien ned og dytte deg selv opp igjen. Dette kan du gjøre til du blir sterk nok til å dra deg selv opp igjen.

Er du skikkelig dreven i øvelsen og sterk nok i massevis kan du holde en vekt på brystet eller feste en strikk under benken og rundt skuldrene dine for å gi ekstra motstand.

Nordic Hamstring er en øvelse du kan løse på mange måter ettersom hvor sterk du er og hvilke hjelpeapparater du har.

Får du vondt i knærne er det lurt å ha på knevarmere og bruke fysiopute eller brette en gymmatte under knærne.

God trening!