FRI FRAKT OVER 800,-

Sunn og søt iste med Stevia

Kosedrikk med en funksjon

Grønn og hvit te begynner å få en enorm bunke av forskning i ryggen som støtter mulig helsebringende virkning. Det har blitt drukket i Asia i årtusener, men blir mer og mer populært i vesten.For oss som er litt over middels interessert i å se bedre ut naken og prestere bra på trening eller i idrett er grønn og hvit te mest interessant for dens evne til å øke insulinfølsomheten, øke energiforbruket og bedre kroppssammensetning.

Grønn og hvit te inneholder også stoffer som kan virke positivt på humøret og kognitiv fungering, deriblant teanin , en aminosyre som finnes å både hvit og grønn te.

Det er lett å ta  te-ekstrakt i tilskuddsform og få seg en solid dose av de aktive virkestoffene. Likevel er det deilig å sette seg ned med en god kopp te. For å øke effekten av de aktive stoffene kan ikke teen brygges for lenge eller med for varmt vann. Varme gjør at kjemiske prosesser skjer raskere og skaper mer molekylaktivitet og kan således påvirke skjøre plantestoffer slik at de mister form og funksjon.

Svart, hvit og grønn te.

Tebladene kan deles inn etter fermenteringsgrad fra hvit til grønn til svart. Hvit te er unge, friske skudd, grønn te er modne, tørkede og lett varmebehandlede blader og svart te er fermenterte blader fra te-treet. Varmebehandlingen og oksideringen gjør at grønn og svart te holder seg lengre.

Brygging

Grønn te bør brygges i vann som er ca 70-80 grader C i 3o sekunder til 2 minutter minutter for så å bli fjernet fra vannet. Hvis te bør brygges i 70 grader i alt fra 15 sekunder til 2 minutter for å få best resultat med tanke på smak og å beholde virkestoffene aktive. Teblader kan brygges flere ganger, og kan ligge litt lengre for hver infusjon.

En trend som har begynt i Taiwain går ut på å lage kald te gjennom å legge tebladene i romtemperert vann i 2 timer. En gruppe forskere ville se hva det gjorde med teens antioksidative egenskaper, og fant at de økte betraktelig for den hvite teen, noe mindre for den grønne og minst for den svarte. [1]

En annen fordel er at teen visstnok bli søtere - enklere bedre og sunnere? Det må testes. Count me in. Om jeg kan slippe å koke vann og passe på en kopp er det en mindre ting å tenke på. Jeg leter alltid etter måter å gjøre ting enklere, mer effektivt og bedre for meg selv og andre. Blir hvit eller grønn te brygget med for varmt vann for lenge blir den bitter og mister noe av effekten, så ved å utelukke den muligheten blir det lettere å drikke endel av den.

Tidligere har jeg brygget teen, kjølt den ned og så satt den i kjøleskapet. Det er ikke til å komme unna at den blir litt kjip og bitter.

Søt iste med Stevia

Kaldbrygging neste. Tok en klype teblader la dem i 5 dl vann i to timer. Resultatet ble en lys og fin te som smakte noe søtere enn varmbrygget te. Jeg har alltid likt iste, spesielt om sommeren eller rundt trening. Det er fint lite te og is i den du får i butikken uansett hvor lysegrønn og fin kartongen eller flasken er.

Jeg fant frem stevia-dråpene og prøve meg frem med forskjellige mengder. 6 dråper på 4 dl te ble helt perfekt, en søt og god kalorifri iste. Enda bedre med lime, sitron, limeblader..

Fremgangsmåte

Ta ca en teskje teblader pr 5 dl vann med romtemperatur. Hell vannet over tebladene og la det trekke i 2 timer. Ferdig.

Anbefales på det varmeste om du vil ha en kald, søt forfriskning som er kalorifri, enkel å lage og til og med kan være med å hjelpe deg til bedre form.Nå må jeg ut og gjøre noe ekstremt mandig for å fikse testosteronnivåene mine etter å ha skrevet om te og brukt ordet 'forfriskning'

Eller, kanskje jeg skulle sette meg ned med Det Nye og strikke alpakkagenseren som er så in i høst?

Referanser

  1. Elisabetta Venditti, Tiziana Bacchetti, Luca Tiano, Patricia Carloni, Lucedio Greci, Elisabetta Damian Hot vs. cold water steeping of different teas: Do they affect antioxidant activity? ArticleFood Chemistry, Volume 119, Issue 4, 15 April 2010, Pages 1597-1604