FRI FRAKT OVER 800,-

Styrketrening: Så mye øker muskler forbrenning

Styrketrening er en av de beste måtene å øke muskelmassen på, og en av grunnene som ofte blir brukt er at mer muskler øker forbrenningen.

styrketrening og fettforbrenning

Bygg muskler, brenn fett!

Det høres flott ut, men ikke la deg lure. Ikke tro på at du kan bygge 5-10 kg muskler og forbrenne tilsvarende kalorimengde som en middels treningsøkt på 250-500 kcal per dag ved å bare sitte på din velskulpterte bakende.

Det er nesten synd å si det, men jeg er mer opptatt av sannheten enn å gi en falsk forhåpning om hva som skjer når du bygger muskler. Styrketrening og muskelbygging har allerede nok fordeler på sin side uten at vi trenger å finne på flere myter som må avlives. De er det og har det alltid vært nok av i treningsverden.

Alle kroppens celler trenger energi til reparasjon og vekst - det er mange energikrevende prosesser som foregår i dem for at de skal fungere. Økningen det er snakk om er en påstått økning i hvileforbrenningen, det vil si hvor mye energi cellene og organene bruker når de kun bruker energi på å gjøre jobben sin.

Selv om du ligger helt i ro må blodet pumpes rundt, diafragma eller mellomgulvet trekke luft inn i lungene, nervesystemet være aktivt, blodet filtreres gjennom nyrene, leveren behandle karbohydrater, fett og proteiner og kroppstemperaturen holdes stabil. Det medfører at vi har en hvileforbrenning, eller en basalforbrenning avhengig av kroppens størrelse og sammensetning.

Bygg fett, brenn.. Fett?!

Hva med fett? Er det bare en passiv lagringsplass for energi? Langt fra.

750px-Blausen_0012_AdiposeTissue

Fett produserer hormoner, og fettcellene må også holde liv i og reparere seg selv. 1 kg fettvev bruker ca 4 kcal om dagen i hvile. I tillegg kommer kostnaden av å dra på det, som er avhengig av hvor mye du beveger deg. 10 kg fettvev vil altså forbrenne ca 40 kcal på et døgn. [1]

Muskelmasse må vel forbrenne mye mer siden det er, vel..Muskler? 1 kg muskelmasse forbrenner bare rundt 12-13 kcal ved hvile, altså gjør 5-10 kg muskelmasse at du øker hvileforbrenningen med magre 70-130 kcal - en ekstra banan eller to om dagen.

Det som bygger musklene øker forbrenningen

Regnestykket blir imidlertid ikke helt riktig, og litt mindre deprimerende om vi ser på faktorene som fører til muskelveksten: Regelmessig trening og kostnaden av restitusjon og å faktisk bygge muskelmassen.

Det er vanskelig å sette noe tall på det, men det er vesentlig mer enn kostnaden av å bare vedlikeholde muskelmassen. Å bygge 5-10 kg muskelmasse, ikke bare gå opp 5-10 kg i vekt kan ta et år eller mer for en nybegynner, og innebære 100-300 treningsøkter. Mer muskler betyr  at det koster mer å bevege seg, og blir du bedre trent i prosessen kan du trene hardere.

Musklene er også en lagringsplass for glykogen og fett, så øker du muskelmassen øker du kroppens evne til å lagre energi på fornuftige steder.

Det du gjør, treningen og kostholdet frem mot muskelmassen er langt viktigere enn at den er der.

I tillegg til at du blir sterkere og flottere med den kan livsstilen som gjør at du får den ekstra muskelmassen gi positive ringvirkninger på helsen og humøret.