FRI FRAKT OVER 800,-

Styrketrening kan hindre vektoppgang etter slanking

Fordelene ved styrketrening også i forhold til vektnedgang og slanking er velkjent.

Close Up On Bench Press Workout

Når kroppen er i energiunderskudd bryter den ned kroppsmasse for å dekke energibehovet, og det hentes energi både fra fettmasse og fettfri masse.

Et tilstrekkelig proteininntak og styrketrening er effektivt for å hindre tap av muskelmasse. Tap av muskelmasse er negativt både for funksjon i hverdagen, utseende og metabolsk helse.

For utrente personer skal det svært lite til for å bygge muskelmasse, og overvektige utrente kan til og med bygge muskelmasse i energiunderskudd. Veltrente personer med lavere kroppsfett kan i de fleste tilfeller i beste fall bevare så mye muskelmasse som mulig på diett.

De aller fleste klarer med trening, kosthold og diett å oppnå en vektnedgang som følge av reduksjon i fettmasse. Utfordringen kommer etterpå - svært få klarer å vedlikeholde vekttapet over tid.

Styrketrening kan hjelpe i så måte. [1] I en stude utført av Warner et al på et lite utvalg overvektige mennesker som gikk ned 4-6% av kroppsmassen sin, eller 4-6 kg for en person på 100 kg gjennom en periode på 8-12 uker med trening og diett, samt 12 uker med kontrollert vektoppgang. De gikk i snitt opp igjen 50% av vekten de hadde tatt av, men en vesentlig del av dette var muskelmasse slik at fettprosenten ble redusert videre. I fasen etter vektnedgangen ble energi-inntaket økt og de sluttet med kardio.

Les: Proteinpulver kan føre til vektnedgang uten diett

Styrketreningen økte muskelmasse, styrke og vedlikeholdt de positive virkningene på metabolske og kardiovaskulære helseparametre etter vektnedgangen.

Programmet de fulgte var et enkelt fullkroppsprogram med mellom 6-12 repetisjoner ved 70-80% av 1 RM.

Til tross for mangel på kontrollgruppe og et lavt antall deltagere er det sannsynlig styrketreningen bidro positivt etter vektnedgangen i tråd med det som sees av fremgang i andre studier på utrente.

Styrketrening bruker energi både under selve treningen og i restitusjonsfasen etterpå.

Et viktig poeng er at den beste treningen er den du faktisk gjennomfører ofte nok til å få effekt - så om det er svøming, sport eller styrketrening er de3t viktig å finne en treningsform du faktisk kan gjennomføre, som gir deg mestringsfølelse og som ikke bare er et ork å komme igjennom.