FRI FRAKT OVER 800,-

Styrketrening for gravide

Etter at et bilde av en styrketrenende mor som er høygravid går verden rundt og skaper sterke reaksjoner kan det være på sin plass å ta en liten diskusjon rundt styrketrening for gravide.

Lea-Ann-Ellison-Aged-35-from-Los-Angeles-2284917

Det er ingen grunn til å på generelt grunnlag anbefale at gravide skal slutte med styrketrening iløpet av svangerskapet. [1 , 2] Faktisk kan regelmessig trening under svangerskapet ha en rekke fordeler både for mor og barn sitt helse, og for selve fødselsforløpet.

Likevel er det noen hensyn å ta. Fosteret ligger godt beskyttet, men det kan oppstå problemer som at morkaken og fosteret klemmer av vena cava ved liggende mageøvelser etter uke 16. All idrett og aktivitet som medfører stor risiko for slag, fall eller kollisjoner bør unngås helt.

Så lenge treningen tilpasses nivået du er på når du begynner kan du fint trene styrke gjennom så godt som hele graviditeten, og kan oppleve at tiden etterpå blir lettere også siden du er sterkere og i bedre fysisk form.

eea7c6f6-7a64-4dc7-9926-40f32b2feb8e_44

Selv om det på generelt grunnlag er helt greit for gravide å trene og de kan nyte godt av det kan det være spesifikke medisinske hensyn å ta som gjør at trening ikke kan anbefales.

Dersom du er gravid og vil begynne å trene eller fortsette å trene som før, ta det opp med legen din så han kan ta en vurdering på om det er spesielle hensyn å ta i din situasjon.

CS48101859WARNINGEMBARGOED-2284916

Hvis ikke, vær forsiktig men vit at du helt fint kan trene styrke selv om du er gravid dersom  du tilpasser øvelsene til det du klarer og det som er komfortabelt.

Det ser voldsomt ut med en kvinne som står og løfter vekter med høygravid mage, men så lenge hun gjør det ansvarlig og i kontrollerte former setter hun hverken seg selv eller barnet i fare - tvert imot.