FRI FRAKT OVER 800,-

Styrketrening for barn? Javisst!

Styrketrening er omgitt med mange myter - en av dem er at barn ikke burde trene styrke, og ihvertfall ikke med vekter.

Styrketrening

Jeg lurer på om de som fremmer denne myten har regnet på kreftene som møter en barnekropp som treffer bakken etter et hopp fra et tre, retningsendring i sport eller gjentagende belastning fra løp, hopp og gud forby litt hard lek. Det er gjort endel forskning på feltet (som beleilig oversees) , og en ny gjennomgang av Barbieri og Zaccagni oppsummerer det fint.[1]

Mange fordeler

Styrketrening styrker hele bevegelsesapparatet -skjelett, muskler, sener, ligamenter.

I et samfunn der muskel/skjelettplager utgjør en stor del av årsaken til sykefravær, aktivitetsnivået faller og vi trenger alle gainsene vi kan få er styrketrening suverent.

Få ulemper

Det er trygt også - i en studie av 13-15 åringer som drev enten med styrketrening eller vektløfting var skadeforekomsten helt nede i 0.0012 per deltagertime, lang under fotball og friidrett.

fiEYF

Styrketrening utført med god teknikk har minimalt med skaderisiko sammenlignet med det som kan skje når egen og andres kropper flyr gjennom luften.

Styrketrening fører også til fordelaktige metabolske endringer hos utrente - samtidig som hjerte/karsystemet også får sitt.

Kanskje det er på tide å innføre styrketrening i skolen i tillegg til kanonballen i gymtimene?

For barn bør lysten være avgjørende - har guttungen eller jentungen lyst til å løfte er det ingen grunn til å la være, og mange grunner til å gjøre det.

Avslutningsvis skriver Barbieri:

"In conclusion, early inception of strength training, at adolescence or even earlier, does not seem to imply higher risks than other popular sport disciplines, provided that the young athletes follow the aforementioned guidelines. In particular, supervision by an expert instructor, focus on proper technique and cautious progression in increasing loads are the most common advices which must be adhered to. On the positive side, resistance training has proved to increase basic motor skills, like muscle strength, coordination and flexibility, but also body composition, in terms of improved fat free to fat mass ratio and increased bone health."

Word. Skolemelk og styrketrening til barn og ungdom!