FRI FRAKT OVER 800,-

Styrkeløftklubb - et alternativ?

Det finnes mange gode grunner til å trene styrke. Flere og flere velger frivekter og baseøvelser fremfor apparatene på treningssentrene. Flere og flere dropper gruppetimene, de vil bli sterkere og nå nye mål.

Sterkere i de tre store

Erle Engmark varmer opp i knebøystativet.Knebøy, benkpress og markløft er de tre store øvelsene man konkurrerer i i styrkeløft. Disse øvelsene bli mer og mer brukt av Kari og Ola Nordmann på treningssentrene rundt omkring. Folk er sultne på mer kilo på stanga, nye personlige rekorder, få muskler under tightsen og sist, men ikke minst følelsen av mestring.

På et treningssenter kan man få veiledning og hjelp til å bli bedre i de ”tre store”, det er ofte sånn folk får sansen for styrketrening. Mange ønsker å utvikle seg videre, trene mot et spesifikt mål eller til og med en konkurranse. Disse menneskene søker seg ofte frem til nærmeste styrkeløftklubb for å videreutvikle det de har startet på.

Mange venter med å oppsøke en styrkeløftklubb fordi de er redde for å ikke være sterke nok, de vil vente til de har trent litt lenger eller fordi de tror de må konkurrere for å være medlem. Dette er helt unødvendige tanker.

Hos en styrkeløftklubb kan man få hjelp med å utvikle seg uansett utgangspunkt. Det er bedre å starte tidlig så man ikke legger seg til uvaner og må rette opp mye mer på løfteteknikk enn om man starter tidlig og får hjelp med teknikken med en gang.

Mange velger å trene i en klubb selv om de ikke vil konkurrere. De kan utvikle egen kropp og styrke uten å måtte opp på konkurranseplattingen. Det å være en del av et godt treningsmiljø er ofte nok for de. Det er ikke sånn at man må ha tatt et visst kilokrav for å være med på klubbstevner og mesterskap under NM-nivå. Det er kun NM og høyere nivå som har kilokrav i forhold til kategori, vektklasse og kjønn.

Mange kan bli skremt av hvor sterke de på toppen av pallen er på NM og andre mesterskap, men de har alle startet et sted. Det er det som er så bra med styrke, du kan starte relativt sent og fortsatt bli skikkelig sterk. De aller fleste starter et sted mellom 20 og 30-års alderen, men også en del før og etter dette. Ditt utgangspunkt i dag bestemmer ikke fremtidens suksess!

Enestående miljø

Å trene sammen i et inkluderende, godt og støttende miljø er noe alle burde. Det gjør det lettere å komme seg på trening, det er sosialt, det er gøy og veldig motiverende. Når de sterkeste på landslaget roper oppmuntringsord og heier når nybegynneren løfter 50 kg for første gang er en enestående opplevelse som gir mersmak. Å bli sett uansett nivå, at noen bryr seg om du gjør øvelsen riktig, at noen tar seg tid til å sette opp treningsprogram og planlegge neste makstest eller stevne med deg – alt dette på frivillig basis – det er noe man ikke finner overalt.

Selv om man er 13 eller 65 år kan man trene sammen, skravle og ha det gøy fordi man har noe til felles. Har man tatt knebøy i 3 måneder eller 30 år kan man likevel hjelpe hverandre med sikring og tilbakemelding på dybde og teknikk.

For å skape gode resultater, sterke mennesker, trenger man god kompetanse og en gjeng engasjerte medlemmer. Det helt spesielle med styrkeløftere er at de har et genuint ønske om at andre utøvere skal oppnå et godt resultat.

På internasjonale konkurranser har landslaget fått kommentarer fra andre nasjoner hvor de har lagt merke til det gode samholdet blant nordmennene, selv om de er konkurrenter. Det er ikke et unormalt syn å se konkurrenter heie på hverandre og glede seg over den andres resultat. Dette miljøet har de ikke overalt i verden.

Smart trening

Unngå tekniske feil i baseløftene. Test ut en styrkeklubb. Unngå tekniske feil i baseløftene. Test ut en styrkeløftklubb.

For å kunne stadig få fremgang og produsere resultater man ikke skulle tro et menneske kunne gjøre, må man trene smart. Mange får beskjed om å trene til utmattelse hver gang. Dette kan fungere en stund, men ender ofte med stagnering. Norske styrkeløftere er blant de sterkeste i verden, med finest teknikk og i tillegg helt dopingfrie.

Med nøye planlagte treningsprogram og oppfølging kan man komme langt. Trening med tanke på riktig restitusjon, økter som er tilpasset nivået til utøveren og med terping av riktig teknikk kan man trene kanskje hele livet uten å få skader.

Mange er veldig opptatt av umiddelbare resultater. Å være tålmodig er ikke like gøy bestandig. Som nybegynner vil man få resultater raskt, men etter hvert kan ting gå noe saktere. Det er derfor viktig å være tålmodig, få hjelp med treningsplanlegging og fortsette å trene. Det er det som skaper nye resultater til syvende og sist.

Hvis du ønsker å bli sterkere, få god løfteteknikk, nye treningsvenner, nye opplevelser og muligheter – ta kontakt med en styrkeløftklubb i ditt område, da vel! Den beste måten å bli sterkere på er å starte et sted med kompetanse. Husk også; du får denne kompetansen gratis på klubbene. Vi snakker kompetanse du må betale mye for om du går til et vanlig gym. På gymmet må du kjøpe PT-timer for samme hjelp og støtte. Det blir fort veldig dyrt. På styrkeløftklubben vil du oppleve at erfarne medlemmer faktisk tar deg under sine vinger og hjelper deg mer enn godt i gang.