FRI FRAKT OVER 800,-

Spis frukt for hurtigere vektnedgang og bedre helse!

Frukt for hurtigere vektnedgang og bedre helse? Frukt for hurtigere vektnedgang og bedre helse?

De fleste har vel fått med seg via Health & Fitness Concept at jeg er en stor tilhenger av frukt på diett. Denne studien bekrefter at en diett med et høyt inntak av frukt er det beste for deg.

Det har vært en del oppstyr i media rundt fruktose den siste tiden, og som vanlig er det basert på misforståelser og feilinformasjon - enten forsøk på rotter eller urealistisk høye inntak av fruktose, langt over det man klarer å få i seg fra frukt i hvert fall. Allikevel har altså frukt blitt utpekt som en syndebukk. Det minner om GI-indeksen, som er like irrelevant, og som har ført til at potet og gulrot har blitt møtt med avsky fra folk som tror på dette tullet. Faktum er jo at potet både har lav energitetthet (16g karb pr 100g, ca det samme som i frukt) og den høyeste metthetsverdien av de fleste karbohydratkilder. Men det var en digresjon.

Tilbake til denne studien der 131 overvektige personer, hvorav 78% kvinner, ble delt i to grupper og fulgt over 6 uker. Begge gruppene fikk en diettplan med et tilpasset kaloriunderskudd, og en identisk energifordeling på 55% karbohydrat, 15% protein og 30% fett. Jeg hadde gjettet på bedre resultater hvis fett og karbohydrat hadde blitt ofret til fordel for protein som en rekke andre studier viser, men det var uansett ikke poenget her. Den ene gruppa inntok maks 20g fruktose pr dag, den andre gruppa spiste nok frukt til å få i seg 50-70g fruktose - dette tilsvarer omtrent 10 enheter per dag (de fleste har mellom 5-10g fruktose pr stykk)...så her var det slett ikke snakk om bare 5 om dagen...

Resultatet var slående, lav-fruktose gruppen gikk ned i gjennomsnitt 2,8kg, mens frukt-gruppen gikk ned 4,2kg. Målebånd kombinert med bioelektrisk impedansmåler bekreftet at det dreide seg om større fettap. I tillegg så man større reduksjon i blodfett-stoffer (triglyserider) og kolesterol i frukt-gruppen, og mens HDL (det gode kolesterolet) økte hos de som koste seg med masse frukt hver dag, falt HDL-nivåene i lav-fruktose gruppen.

Spis frukt.

Den beste frukten får du når den er i sesong, og klikker du på denne linken får du en oversikt over når på året det lønner seg å kjøpe for å få den søteste og beste varianten.

 

Metabolism. 2011 May 27. [Epub ahead of print]

The effect of two energy-restricted diets, a low-fructose diet versus a moderate natural fructose diet, on weight loss and metabolic syndrome parameters: a randomized controlled trial.

Madero M, Arriaga JC, Jalal D, Rivard C, McFann K, Pérez-Méndez O, Vázquez A, Ruiz A, Lanaspa MA, Jimenez CR, Johnson RJ, Lozada LG.

Source: Division of Nephrology, Department of Medicine, Instituto Nacional de Cardiología Ignacio Chávez, Juan Badiano no 1 Col Seccion XVI Tlalpan, México City, 14080, México.

Abstract

One of the proposed causes of obesity and metabolic syndrome is the excessive intake of products containing added sugars, in particular, fructose. Although the ability of excessive intake of fructose to induce metabolic syndrome is mounting, to date, no study has addressed whether a diet specifically lowering fructose but not total carbohydrates can reduce features of metabolic syndrome. A total of 131 patients were randomized to compare the short-term effects of 2 energy-restricted diets-a low-fructose diet vs a moderate natural fructose diet-on weight loss and metabolic syndrome parameters. Patients were randomized to receive 1500, 1800, or 2000 cal diets according to sex, age, and height. Because natural fructose might be differently absorbed compared with fructose from added sugars, we randomized obese subjects to either a low-fructose diet (<20 g/d) or a moderate-fructose diet with natural fruit supplements (50-70 g/d) and compared the effects of both diets on the primary outcome of weight loss in a 6-week follow-up period. Blood pressure, lipid profile, serum glucose, insulin resistance, uric acid, soluble intercellular adhesion molecule-1, and quality of life scores were included as secondary outcomes. One hundred two (78%) of the 131 participants were women, mean age was 38.8 ± 8.8 years, and the mean body mass index was 32.4 ± 4.5 kg/m(2). Each intervention diet was associated with significant weight loss compared with baseline. Weight loss was higher in the moderate natural fructose group (4.19 ± 0.30 kg) than the low-fructose group (2.83 ± 0.29 kg) (P = .0016). Compared with baseline, each intervention diet was associated with significant improvement in secondary outcomes. Reduction of energy and added fructose intake may represent an important therapeutic target to reduce the frequency of obesity and diabetes. For weight loss achievement, an energy-restricted moderate natural fructose diet was superior to a low-fructose diet.

Copyright © 2011 Elsevier Inc. All rights reserved.

PMID: 21621801 [PubMed - as supplied by publisher]