FRI FRAKT OVER 800,-

Spis, drikk og vær glad: Derfor skal du ikke bekymre deg for å bli feit i julen

Julekos er to ting for meg: Godt selskap og god mat. Hadde du spurt meg for 20 år siden ville svaret været litt annerledes: Gaver og god mat.

Likevel var jeg alltid litt bekymret over hva juletiden ville gjøre med vekten. Så mye sukker og fett!

Det begynner så smått med kakemenn og julebrus. Et lite julebord eller to med jobben og venner, familiemiddager, skåler med kaker og snop som står fremme, rester.. For noen høres dette helt fantastisk ut, for andre er det et stressmoment. Hva om du legger på deg i julen? Hva om du går opp i vekt?

COLOURBOX5474328 Kalorier gjemmer seg i tilsynelatende uskyldig julemat.

Jeg har mest lyst å bare skrive "hva så", men jeg skal begrunne det svaret litt mer.

Først, hvor mye er det vanlig å gå opp i vekt iløpet av juletiden? En amerikansk studie så på dette, og fant at et utvalg av 195 deltagere i gjennomsnitt økte vekten med 0.48 kg fra høst-takkefesten og gjennom nyttår. [1] I selve julehøytiden økte vekten i snitt med 0.38 kg.

Det er individuelle forskjeller: Det var mye mer sannsynlig at allerede overvektige gikk mer opp i vekt enn gjennomsnittet. Interessant nok var det liten forskjell mellom de som sa de prøvde å slanke seg i perioden og de som ikke prøvde å slanke seg.

Du tror du blir feitere

Mediene ser sitt snitt til å hive bensin på samvittighetsbålet - brenn juleflesket! Her er julematen du kan spise med god samvittighet!

Folk er mer enn villig til å tro på det i studien trodde folk de hadde gått mer opp i vekt enn det de hadde. (1.57±1.47 kg) Mindre enn 10% av deltagerne gikk opp mer enn 2.3 kg.

Multi Generation Family Celebrating With Christmas Meal Cheesy julefamilie.jpg

Etter nyttår skal vi spille videre på den innbilte vektoppgangen og nyttårsforsetter om bot, bedring og et bedre liv.. Som vi har syndet i juletiden!

Slik unngår du å gå opp i vekt i julen, slik går fjerner du juleflesket - med mer eller mindre gode tips for å unngå det fæle, skumle fleskemonsteret som sniker seg inn i kroppen din forkledd som smilende kakemenn og velduftende pinnekjøtt.

Vektøkningen som ble sett vedvarte ved senere målinger, så vektøkningen gjennom vinter og julehøytiden kan forklare en del av den årlige vektøkningen mange opplever. Studien har sine begrensninger, men den var interessant nok til å ta med. Et representativt utvalg av nordmenn hadde vært kjekt, men en tar det en får.

Vekt, mer enn bare fett

De fleste spiser mer i julen. 

Dersom du går på vekten etter å ha spist 2 kg mat og drukket 1 l sier vekten du har mer masse - men den sier ingenting om hva du består av.

ginger snowman and tree

Dersom du nervøst går på vekten etter store måltider i juletiden eller spiser mer enn normalt vil du se vektøkning, men mer i form av mer mat i tarmene, væske, og muligens økte glykogenlagre. Når glykogen lagres blir det lagret med vann, og variasjoner i glykogenlagrene kan utgjøre endel på vekten.

1 kg kroppsfett inneholder ca 7500 kcal. For å øke kroppsfettet med 1 kg må kroppen ha 7500 kcal tilgjengelig for å stue vekk. Kakemenn kan inneholde ca 350 kcal pr 100 g. Dersom du spiser over 2 kg kakemenn, eller rundt 30 av dem avhengig av størrelse er det rundt 7500 kg.

Men vent, kroppen skal bearbeide maten! La oss si de har en termisk effekt på 10% på grunn av det blandede næringsinnholdet.

COLOURBOX7097747 God mat gir gode treninger, men ikke fall for fristelsen til å gjøre straffecardio for å forbrenne alt det skumle fettet du føler du har lagt på deg. Tren gjerne litt mer - men vær realistisk.

Da sitter du igjen med 6750 kcal. Dersom du er en ung mann/kvinne og normalt aktiv og gjerne trener litt bruker du fort 2600-3500 kcal om dagen på aktivitet og å holde kroppen igang. Du har nå 3750 kcal i overskudd.. Dersom vi ikke tar i betraktning kostnaden det medfører å lagre fettet og dersom du ikke kompenserer for økt matinnat ved økt aktivitet, noe som er svært vanlig. Apetitten kan også påvirkes av at du spiser mer enn vanlig, slik at en dag eller to med økt inntak fører til en dag eller to med redusert inntak.

Dersom du spiste disse 2 kgene med kakemenn og drakk en liter vann for å få dem ned sier vekten du har gått opp 3 kg - men hvor mye av det er realistisk sett fett? Som studien over og mitt lille amatørmessige tanke-eksperiment viser, svært lite. Selvfølgelig består julens matinntak av et bredt spekter av bakst, drikke og forskjellige kjøttretter, men poenget er : Det skal mye til før du legger på deg 5-10 kg fett i julen selv om vekten kan vise det for noen. Det er lagt vanligere med under ett kilo.

Julekos

Den lille vektøkningen i form av fett som kan forventes er ikke noe å stresse seg opp over, ikke noe å gjøre timesvis med straffecardio for og ikke noe å skamme seg for eller bekymre seg over. I allefall ikke ødelegg for julekosen bare fordi vekta hopper opp et hakk. Det er det ikke verdt.

Uansett hvordan og hvorfor du feirer jul: Bruk tiden på de du er glad i, kos deg med favorittmaten din og vær sikker på at dersom du vil fjerne et par hundre gram flesk når nyttår er forbi krever ikke det så mye annet enn at du begynner å spise og trene litt som før.

Det er ikke det du gjør mellom jul og nyttår som betyr noe, det er det du gjør mellom nyttår og jul.