FRI FRAKT OVER 800,-

Sosial diett mot sommerformen: Kos deg i form selv om du er på diett

Frem mot sommeren er mange på diett for å kunne presentere kroppen som et kunstverk på stranden eller i lette sommerklær - sommerformen er førsteprioritet.

cd84a9000b4111e38e6622000a9f0a1a_7
Du kjenner nok uttrykket "magemuskler lages på kjøkkenet" , men visste du at de også ofte "gjemmes i sofaen foran TVen"?

For mange er dette et stressmoment - sommerformen skal på, dietten holdes men det er fristelser overalt og hele tiden.Samtidig er det nå vi kan være med venner og familie, grille og nyte fint vær, god mat og godt selskap.

Les: Bikinisesongen er snart her. Er du stresset?

Du vil være med vennene dine og grille, feste, gjøre alt som er kjekt men du vil også ha full uttelling for alle timene på gymmet. Dersom venner, familie og sosialt samvær ofres for mageruter og vener og du ikke skal være med i et VM er du på tur. Ja, du kan selvsagt planlegge, ta med deg mat, spise mindre, kun velge "fornuftig".. Dersom du skulle ønske litt mer normalitet, litt mer frihet, les videre.

Kjedespising

Mange av oss spiser mye hjemme som vi egentlig kunne vært foruten.

Lettvinte løsninger, mat som bare er for kosens eller kjedsomhetens skyld. Den typiske chipsen og dipen foran TVen, tankeløs gomling av smågodt, en pizza du egentlig ikke trengte. Typisk kjedespising.

Det er helt OK om en ikke har spesifikke mål med kostholdet sitt og er fornøyd med tingenes tilstand. Har du imidlertid planer om å få frem ruter eller moderere litt flesk er det lett å overskride kaloribudsjettet på denne måten uten at du merker at du gjør det.

Sosial spising og sosialdietten

Sosial spising kan være redningen.

90737584f21711e29a0222000ae91425_7
Vi påvirkes av mennesker rundt oss, også i spiseadferd.

Les: Kjæresten gjør deg feit.

Spisedager er vanlig på diett, og mye av psykologiske grunner. Det er lettere å holde seg til et opplegg for mange om de vet når de kan spise favorittmaten igjen, for eksempel en lørdagskveld. Problemet med denne tilnærmingen blir for mange at mengdene blir så store at underskuddet en har skapt bokstavelig talt spises opp.

Her er forslaget: Når du lager mat, hjemme - vær strikt. Kun handle det du skal ha, kun handle den maten du har på planen eller du har bestemt deg for å ha tilgjengelig. Kun. Hold dietten.

Skal du på middag, lunch, grilling, fest - i det tidsrommet du er der har du fri.

Du skal kose deg med venner i godt lag og med god mat. Det betyr ikke du skal fråtse, og her er litt av cluet. Med hånden på hjertet, spiser du like mye når du er sammen med noen som om du har frie tøyler hjemme, er i sofaen og ser film?

Min erfaring er at de fleste ikke gjør det, at friheten det gir og stresset det fjerner å kunne ta mat som ikke er på planen sammen med venner mer enn veier opp.

Sommerform diett slanking

Å gå, snakke og være sosial bruker du ikke bare mer energi på enn å sitte hjemme og sture fordi du ikke føler du kan delta - å være fornøyd, tilpass, lykkelig er en av de mer undervurderte aspektene ved å finne en kropp en kan trives i.

Hvordan du opplever det du ser du ser i speilet kan påvirkes av hva du føler mens du gjør det.

Ta en chillpille!

Musklene dine detter ikke av og du eser ikke ut om du spiser litt mindre proteiner en dag og tar deg en is eller tre.

Det er det du gjør mesteparten av tiden som er viktigst - og jeg vil påstå at trivsel for kan bli x-faktoren som tipper forholdene i din favør.

Sommerform diett nam Husk at varmere vær og sosialt samvær også fort medfører mer aktivitet av diverse slag!

Der har du det: På Sosialdietten er du strikt og følger planen når du er hjemme og til de måltidene du forbereder selv, sammen med andre spiser du det du liker og som serveres.

Dette høres kanskje ut som en plan for noen som ikke vil i form, tenker du - jeg vil påstå denne dietten kan passe alle, selv de med høye krav til sommerformen. Avslutningsvis kan jeg nevne at Christina Strøm Fjære benytter seg av denne tilnærmingen, og hun har i praksis vunnet VM i sommerform.

Trening er selvsagt også en viktig faktor sammen med hverdagsaktivitet.

Les: Slik Trener Bikinifitnessstjernen Christina Strøm Fjære rumpen der hun gir deg (nesten) alle hemmelighetene bak en bakdel som gjør at du får lange blikk.

1537428-9-1369586350290

God sommer, nyt soldagene, gode venner og god mat - uten å få panikk for at dietten sprekker eller sommerformen ryker.