FRI FRAKT OVER 800,-

Skotøy og knebøy

Det er tre kategorier av knebøyere. De som tar knebøy med vektløftingssko, som styrkeløftere, vektløftere og litt over gjennomsnitts interesserte hobbyløftere, de som tar knebøy med flate sko eller sokkelesten og de som tar feil og bruker løpssko.

De to første kategoriene har som regel fornuftig begrunnelse, den siste ikke. På med bøysko eller av med skoene. Å skulle utvikle kraft fra bakken og opp gjennom en dempet hæl er idiotisk .

Studien ''Kinematic changes using weightlifting shoes on barbell back squat.' var designet for å se om en fikk større vinkel i fotsegmentet eller andre bevegelsesforskjeller ved å bruke vektløftersko og løpesko hos 25 unge frivillige skoleungdom.  De brukte 60% av 1 RM. Hvorfor det ikke ble brukt en tredje gruppe som hadde flate sko eller sokker aner jeg ikke.

Vektløftingssko kommer i flere varianter med forskjellig oppbygging og sålehøyde.

Om du spør en vektløfter hvorfor han bruker sko med oppbygd hæl vil han gjerne si ' Jeg kan begynne dragene med en mer vertikal torso og rett kraftutvikling. Jeg kommer dypere i mottaket i støt, og lettere under stangen i rykk. '

Spør du en styrkeløfter sier han gjerne ' Jeg får bedre vinkler og kan ha en rettere torso med bøyskoene, noe som gjør jeg kommer mer rett ned og kan utnytte spennet i drakten bedre.'

En tilfeldig kar som bøyer på gymmet vil gjerne si at  ' Jeg føler jeg kommer dypere, og kjenner det mer i fremsiden av lårene.'

Kunstig endring av antropometri

Antropometri er en fancy måte å si 'lengdeforhold' på.

Når hælen bygges opp øker en kunstig leggens lengde, og plasserer foten nedover i lett plantarfleksjon. Det gjør at fotens evne til dorsifleksjon øker i forhold til om foten står på flatt underlag eller motsatt. Om du står i en oppoverbakken og prøver å gå ned i et knebøy vil det være svært vanskelig - omvendt om du står i nedoverbakke.

Skoene vil kunne gjøre at du klarer å holde rettere leggben og komme dypere fordi de kunstig forandrer lengdeforholdene mellom leggen og lårene.

Det er mye som spiller inn på bevegelighet i knebøy, så å si alle lengdeforhold i kroppen, eller antropometrien . Muskler og seners fester, lenge og bevegelighet og eventuell ubalanser spiller også inn.  Å ha stramme hofteleddsbøyere er svært vanlig blant oss som sitter litt for mye.

Egenmassasje kan raskt forbedre bevegelighet og gjøre det lettere å nå dybde behagelig, så en runde med rullen har blitt standard for mange før det skal bøyes eller trenes.

No shit

Om du tror det kommer noe spennende nå der vi revolusjonerer synet på vektløftersko og joggesko skjer ikke det. Redusert fremoverlening av torso med bøysko sammenlignet med joggesko.

Her tar en riktignok bare en gjeng undom med varierende grad av treningsbakgrunn og forutsetninger. Jeg skulle likt å sett en sammenligning av trente løftere med forskjellige høyder og lårlengder med og uten sko og litt flere variabler enn knefleksjon, torsovinkling og fotsegmentvinkel.

En rettere torso kan bety mindre skjæringskrefter i korsryggen siden tyngdepunktet til stangen på ryggen ikke forskyves fremover i forhold til hoften.

Avslutningsvis nevner forskerne at

Weightlifting shoes did not help reach thigh segment closer to horizontal as compared with the running shoe condition.

Skulle likt å sett videoene av 'knebøyen'.

Skal du ta mye knebøy, frontbøy, rykkbøy eller olympiske løft er bøysko en god investering som både kan gjøre det lettere å ha god teknikk og progresjon.

Sko med oppbygd hæl gjør deg ikke umiddelbart til en habil knebøyer, men det kan gjøre det litt lettere.