FRI FRAKT OVER 800,-

Skjønnhetssøvn - søvn påvirker utseende ditt!

God søvn er ikke bare viktig for god helse og restitusjon fra trening - er du ikke uthvilt kan andre oppfatte deg som mindre attraktiv. [1]

F2.medium.gif

I en svensk studie ble en gruppe mennesker søvndeprivert, hvorpå andre skulle vurdere bilder av dem etter hvor sunn og tiltrekkende de så ut. Når de hadde sovet mindre enn vanlig og så trøtte ut gikk scorene ned.

Fra før vet vi at søvn er viktig for alt fra mental helse til apetitt, vektkontroll og helse. Dette påvirkes gjensidig, og stress kan påvirke døgnrytmen negativt slik at mer stress gir mindre søvn og av mindre kvalitet når du trenger mer av det.

At noen oppfattes tiltrekkende eller ei kan virke overfladisk, men visuelle signaler om et menneskes attraktivitet kan være knyttet opp mot personens oppfattede helsetilstand. Asymmetri kan tyde på infeksjon og sykdom, og en ikke uthvilt, utslitt kropp synes mindre vital og tiltrekkende.

Nå har du enda en god grunn til å legge deg litt tidligere og bedre søvnhygienen - du kan ikke bare få bedre treningsresultater og føle deg bedre men det er en helt gratis og enkel måte å se bedre ut. Og det vil vi jo.

For å bedre søvnen kan det være lurt å bedre rutinene og søvnhygienen: Unngå lyse skjermer før du skal legge deg, prøv å ha en fast rutine på når du står opp og legger deg og la sengen være forbehold søvn og sex. [2]

Noen opplever bedre søvn ved å ha et karbohydratrikt måltid som dagens siste, eller å ta magnesium som et ZMA-tilskudd. [3]