FRI FRAKT OVER 800,-

Ren mat - et begrep som må dø

I fitness-sirkler er det vanlig å dele inn mat i to kategorier : "ren" og "skitten" eller " junk"-mat.

Dette går stort sett på energitetthet, men ikke konsekvent.

Grad av bearbeiding er også en faktor, men som vi skal se senere er dette et veldig selektivt kriterie.

Nøtter kan for eksempel være ren mat, det kan diverse oljer også være.

Bam

Grunntanken er god - det kan være lurt å velge mindre behandlet mat som grønnsaker og proteinkilder over halvfabrikata og bearbeidete produkter.

Rent tull

Det kan.

Problemet kommer når "ren" og "skitten" blir til "ja" og "nei". Da forlater en den gylne middelvei og går full retard mot grøften på andre siden.

Et annet problem er at en lettere kan begynne å spise følelsene assosiert med maten - når en spiser sunt, rent er en flink mens når en spiser junk, boss, drittmat bør en helst skamme seg. Når negative tanker og følelser skal spises bort passer det bra å drukne skammen i mer skam - en fortjener bare drittmat, for en er en dritt.

Hvem bestemmer hva som er ren "ja"-mat eller ei og på hvilke presmisser?

En liten avklaring

Dersom du ønsker å begrense energi-inntaket er det smart som bare juling å konsekvent velge mat som er rik på fiber, mikronæringsstoffer og som metter med en lav kaloribelastning.

Ofte innebærer dette å velge frukt over fruktjuice, grønnsaker som en stor del av måltidene og grove kornprodukter over lyse kornprodukter uten fiber.

Animalske produkter som for det meste inneholder dyremuskel, samme med sjømat. Fiskekjøtt fremfor fiskekaker.

Velger en konsekvent slik gjør en ting nokså lett for seg selv - en kan bli mettere og har enkle retningslinjer å forholde seg til.

Likevel, la dette synke inn i nøtten: Det er ingenting galt med den andre maten fordi den er energitett. Den passer bare ikke dine mål, den passer ikke inn i en inaktiv livsstil.

Mengden har alt å si. Ingen blir overvektig av en sjokoladebit - en plate om dagen bidrar greit.

Naturlig, men bra?

At noe er "rent" og "ubehandlet" sier fint lite om helse-effekten kontra noe som er "bearbeidet" eller som de anglofile skriver: " prosessert" .

Flåsete eksempel : Lag en flein og fluesoppsalat til middag! ( Ikke gjør det.)

Jeg finner det også komisk hvor mye proteinpulver, omega-3 og kosttilskudd folk som ikke skal ha bearbeidede produkter kjøper og hiver i seg også.

Det er viktig å forstå prinsippene om hvem som kan spise hva og i hvilke mengder.

Forskjellig bensin til forskjellig maskineri

En liten analogi:

En lommelykt har det helt fint med å få energi fra et AA-batteri, men forventer du samme batteri skal drive en bil eller et fly er du på tur. Bensin er helt flott for en bil, men skal du sende opp en romrakett må det kraftigere saker til.

Dersom du er inaktiv og har problemer med et for høyt energi-inntak, for all del: Velg mindre energitett mat. Bare ikke kall den "ren" og lag en kunstig deling mellom mat som er " bra" eller "dårlig" , "sunn" eller ikke "sunn". Du gjør det unødig vanskelig for deg selv og andre.

Er du aktiv og har et høyt energibehov er det begrenset hvor langt du kommer med kylling, ris og brokkoli. Du kan velge litt mer energitett mat siden forbruket er høyere.

Dersom du ikke klarer å dekke energibehovet ditt fra maten du spiser fordi du kun velger mat som er lite energitett kan det argumenteres for at en sjokolade eller is er sunnere for deg enn et salatblad. Om noe er helsebringende eller ei kommer an på konteksten. Ingenting har egenskapen i seg selv, den oppstår i samspill med organismen og dens respons og omstendigheter.

Fornuft er en gyllen linje en må være ekstremt moderat for å holde.

På begge sider av din vei mot fitness ligger det en grøft som er full i retard og venter.

KISS er et fint prinsipp - men det står ikke for Keep it Simple AND Stupid.