FRI FRAKT OVER 800,-

Proteinpulver reduserer kortisol etter tung styrketrening

Proteinpulver før trening er en vanlig strategi blant folk som trener.

Proteinpulver i form av myse fra melk en en av de vanligste tilskuddene å bruke, og gir lett tilgjengelige og velsmakende proteiner nokså rimelig.

Les: Det anabole vinduet - hva sier forskning?

Myse inneholder en stor andel forgrenede aminosyrer, derunder leucin som er viktig for å stimulere til oppbygging av proteiner fra aminosyrer i musklene.

Les: Proteiner rett før og rett etter trening

En nylig publisert studie ser på noe som meg bekjent ikke er studert tidligere: Effekten av proteinpulver på steroidhormonet kortisol etter styrketrening.  En av funksjonene er å øke tilgjengeligheten av glukose og nedbrytningen av proteiner. Kortisol er et livsviktig hormon som er med på å regulere en rekke metabolske prosesser i hele kroppen , immunforsvaret og vekst. For mye har en rekke negative fysiologiske effekter, for lite er dødelig. Kortisol blir ofte omtalt som et nedbrytende stresshormon, som skilles ut som respons på fysiologisk stress.

Doug_Hepburn_Squat 6x10 i knebøy med 80% av 1 RM er heftig for hvem som helst, men er du litt sterk er det h4rdcor3.

I forsøket sammenlignet forskerne to typer proteiner inntatt før en styrkeøkt som bestod av 6x10 repetisjoner i knebøy med 80% av 1 RM - en nokså hard økt. Deltagerne var vant til styrketrening. I 14 dager inntok de enten maltodekstrin, myseproteinisolat eller soyaproteinisolat om morgenen. Etter inntaket utførte de treningsøkten.

Proteinpulver fra myse inneholder mer leucin og forgrenede aminosyrer sammenlignet med soyaproteinisolatet, og soyaproteinisolatet inneholdt kun 1.4 g leucin mens myseproteinisolatet inneholdt 2.3 g.

Myseproteinisolatet ga en merkbar reduksjon av kortisol, men ikke med soyaprotein. Det ble sett en noe redusert testosteronrespons med soyaprotein sammenlignet med myseprotein uten at det er mulig å utlede noe i forhold til effekten på styrke og muskelmasse.

Les: Testosteron og vektshormon etter trening og muskelvekst

Det samme gjelder kortisolresponsen - selv om det ble sett en redusert utskillelse av kortisol etter økten i gruppen som fikk proteinpulver fra myse er det vanskelig å si om det har en effekt på restitusjon og muskelmassen siden det fremdeles skjer innen normale fysiologiske nivå.

Matchet gram for gram er imidlertid proteinpulver fra myse mer effektivt enn proteinpulver fra soya kan det se ut som.

Les: Myseproteinpulver bygger mer muskler enn soya