FRI FRAKT OVER 800,-

Proteinpulver - MyoProtein - det eksklusive valget

Proteinpulver er viktig for de fleste trenende. Vi gir deg svar på hvorfor MyoProtein er det beste proteinpulver valget når du jobber hardt for å bygge mer muskelmasse, øke styrken, eller bevare muskelmasse på diett.
Du er du forhåpentligvis allerede bevisst på hvor stor betydning kostholdet- og inntaket av proteinpulver har for resultatene. Kroppen trenger næring i riktige mengder for bedre treningsresultater, og ikke minst for bedre restitusjon og å opprettholde et sterkt immunforsvar.

MyRevolution_MyoProtein_MoccaChocolate_PNG_1x1

Protein er det næringsemnet som har fått mest oppmerksomhet, men er også det som er mest misforstått. Eliteidrettsutøvere, styrkeløftere og kroppsbyggere er jo kjent for å innta fra 2 ganger og opptil 4-5 ganger sin egen kroppsvekt i gram protein per dag, så selv om 400 gram protein kan være vanlig er det tvilsomt om det gjør noe mer enn å overskride et allerede dyrt matbudsjett.

Et tilstrekkelig høyt proteininntak er selvfølgelig viktig hvis du vil øke muskelstørrelse og styrke, men det mange ikke er klar over er at proteinbehovet faktisk er enda høyere på en diett for å redusere fettprosenten. Når kroppen er i en negativ energibalanse vil den ikke nødvendigvis bare bruke av fettreservene for å dekke underskuddet. Muskler er veldig lett tilgjengelig drivstoff ved å brytes ned til aminosyrer, og under ekstreme forhold vil kroppen hente like mye energi fra lagret muskelvev som fra fettvev!

Det første du må gjøre for å hindre dette er å belaste musklene via vekttrening. Den samme stimulansen som bygger muskler på et kalorioverskudd vil vedlikeholde muskelmassen på et underskudd. Et høyere proteininntak i denne situasjonen vil også gi en høyere forbrenning via den såkalte Thermic Effect of Feeding (TEF) som på godt norsk betyr "den termogene effekten av matinntak". TEF er et mål på hvor mye energi kroppen forbruker for å prosessere et næringsemne, og mens karbohydrater og fett bare krever 3-5% energi, krever protein så mye som 25%.

En vanlig retningslinje er 2-2,5 gram protein per kg fettfri kroppsvekt. For enkelthets skyld kan vanlig kroppsvekt brukes når man er normalt slank (10-15% for menn, 17-22% for kvinner), og justere området til 1,8-2,2 gram protein per kg kroppsvekt.

I praksis blir det 140-180g protein per dag for en mann på 80kg og 100-140g for ei dame på 60kg.

Følger du en såkalt lavkarb-diett med redusert inntak av ris, pasta, potet, brødmat og kornprodukter, kan det være nødvendig å øke proteininntaket helt opp til 2,5-3,0 gram protein per kg kroppsvekt – spesielt når et strengt kaloriunderskudd kombineres med mye høyintensitets-trening. I slike tilfeller der du sannsynligvis forbrenner mye glykogen fra musklene dine, bør du vurdere å øke karbohydratene og ikke ofre dette for å kunne spise så mye protein.

Et gjennomsnittlig dagsinntak hos mange av de utøverne jeg har begynt å jobbe med er ofte bare halvparten av det anbefalte, med måltider som til tross for at de ansees som "sunne" i tradisjonell forstand med salat og knekkebrød, allikevel er fattige på proteinrik mat som kjøtt, fisk og melkeprodukter. En økning av proteininntaket fra "tilstrekkelig" til "optimalt" gjør ofte underverker, og tilbakemeldingene forteller om økt metthetsfølelse, mer energi og bedre framgang.

Så sier ekspertene at du kan helt fint dekke proteinbehovet ditt ved å spise såkalt "vanlig norsk husmannskost". Vel, for det første lurer jeg på om disse ekspertene har sett hva som er i handlekurvene til folk nå om dagen, eller har begreper på prisnivået i Norge - for det er slett ikke alle som spiser kilosvis med kjøtt og fisk hver dag, og langt mindre har råd til å gjøre det. Det er her proteinpulver passer inn. Ok, greit - tilskudd er strengt tatt ikke nødvendig hvis du spiser nok proteinrik mat, men når tilskudd er såpass raskt, enkelt og billig, tror jeg de fleste kan være enige i at et par proteinshaker per dag ikke er noen synd.

Protein - hurtig eller langsomt?

Proteinpulver basert på Myseprotein eller whey er et melkeprotein-proteinpulver som er lettfordøyelig, hurtigvirkende og billig - kvaliteter som utmerker det blant andre proteintyper, spesielt for en aktiv utøver. Det er også en enkel måte å dekke et høyere proteinbehov med. Avhengig av måten det er framstilt på, er myse på toppen av skalaen når det gjelder proteinkvalitet for proteinpulver.

3Pack_MyRevolution_MyoProtein_PNG

PDCAAS er en nyere måleenhet som uttrykker om et protein dekker det menneskelige behovet for aminosyrer, samt hvor lettfordøyelig det er. Et protein som ikke har en komplett aminosyreprofil eller er tungtfordøyelig vil ha en lav score. Den maksimale PDCAAS verdien er 1.00, og myseprotein har en verdi på 0.99-1.00.

Studier viser at proteinpulver basert på myseprotein gir en spesielt god oppbyggende effekt når det tas før og etter trening. Under trening og i timene etter trening øker proteinsyntese - men også nedbrytning dramatisk, og en hurtig tilgjengelig aminosyrekilde som myse vil gi den beste anabole (oppbyggende) tilstand.

Proteinpulver basert på myse har mange andre fordeler. Det inneholder en mengde gunstige vekstfaktorer, antibakterielle peptider, probiotiske bakterier, og immunregulerende faktorer. Myse er mye brukt i studier på immunforsvar, krefthemming, leging av mage og tarmsystem, høyt blodtrykk og beintetthet på grunn av sine unike egenskaper.

Melkeprotein fra kumelk har fra naturens side en kombinasjon av 20% myse/whey og 80% kasein.

Kasein er en langtidsvirkende proteinkilde ved at det danner en slags gelé i magesekken og fordøyes sakte. Dette gjør at det vil tilføre næring til musklene og kroppen i flere timer etter at aminosyrepulsen fra myse er forsvunnet. Mens myseprotein, som tidligere nevnt, kan øke proteinsyntesen (dannelsen av nytt muskelvev) til et høyere nivå enn kasein, har man etterhvert innsett at man også må redusere den nedbrytende (katabole) prosessen for å oppnå en netto positiv balanse. Mer oppbygging og mindre nedbrytning = netto pluss.

Flere studier viser at den langsomme og konstante tilførselen av aminosyrer fra kasein gir en time-release effekt som kan vare i opptil 6-8 timer etter inntak avhengig av mengde og om man har kombinert det med karbohydrater og/eller fett.

I en nyere studie ga kasein en sterk reduksjon i proteinnedbrytning som var overlegen det hurtigvirkende myseproteinet, og nettobalansen sett over flere timer var faktisk i kasein sin favør selv om det på kort sikt var myseproteinet som var best. Vi begynner altså å se at en kombinasjon av hurtig og langsomt protein som i melk er det beste, så kanskje naturen vet nøyaktig hva den driver med?

Proteinkvalitet - konsentrat eller isolat?

Legg imidlertid merke til at proteintypen er av høyeste viktighet. Myseprotein er opprinnelig et avfallsprodukt av melkeproduksjonen, men etter kjemisk vasking og tørking gir det et pulver kalt myseprotein konsentrat, eller whey protein concentrate (WPC). WPC er mye brukt industrielt. Det har i beste fall 80-85% proteininnhold i råvaren og i tillegg uønskede elementer som laktose og fett. Noen kosttilskudd er fulle av tilsetningsstoffer for å maskere den bitre smaken som WPC har, og kan faktisk inneholde så lite som 65% protein, med fett og karbohydratinnhold på mellom 5-15% avhengig av hva slags smakstilsetninger som brukes. Laktose er melkesukker, og har man en laktoseintoleranse vil du merke fordøyelsesbesvær ved inntak av myseprotein konsentrat. Det er den billigste proteinråvaren, og matvareindustrien benytter det som tilsetning i alt fra godteri, kaker, kjeks og posesuppe. Når råvaren er så billig har de som selger det som sportstilskudd en ekstremt høy fortjeneste på det – altså lønnsomt for dem, men ikke så veldig billig når du ser på hvor mye rent protein du får.

Isolat er imidlertid resultatet av en overlegen fremstillingsprosess som fjerner mesteparten av laktose og fett, og gir dermed et sluttprodukt med så å si rent protein samtidig som de viktige vekst- og immunforsvarsfaktorene bevares fra den opprinnelige melken. Isolater er førstevalget for kliniske og medisinske anvendelsesområder. Proteininnholdet er vanligvis 90-93%, fett og karbohydratinnholdet er i området 0-1%, og resten er fuktighet. Isolat er den beste proteinkilden for deg som vil ha et høykvalitetsprodukt for å supplere kostholdet. Myseprotein isolate (whey protein isolate, WPI) er vanligvis mer kostbart, men siden du får en høyere proteinkonsentrasjon og proteinkvalitet er det faktisk ikke så langt unna WPC ved en direkte sammenligning.

Vi anbefaler alle å lese etiketter og innholdsdeklarasjoner nøye før du kjøper noe, og kun innta proteintilskudd av høyeste kvalitet i stedet for å bare sammenligne pris. Det er en grunn til at høy kvalitet koster mer. Velger du proteiner som er basert på isolater sikrer du at du får det høyeste proteininnholdet, hele spekteret av vekstfaktorer og immunforsvarsfaktorer, samtidig som du unngår store mengder karbohydrater/melkesukker og fett.

MyoProtein - basert på naturens eget design

Forskjellen mellom kumelk for kalver og brystmelk for babyer er at morsmelka inneholder 50% whey/myse og 50% kasein. Intuitivt skulle man da tro at denne kombinasjonen er bedre for mennesker enn 80/20 forholdet i kumelk, og flere studier støtter nettopp denne konklusjonen.

Det var på dette grunnlag av vi designet MyoProtein som en synergistisk 2-fase kombinasjon av myse og kasein.

Fase 1 er det hurtige myseproteinet som umiddelbart etter inntak tilfører musklene aminosyrer for vekst og restitusjon. Vi bruker det reneste myseprotein isolat med tilnærmet null fett eller karbohydrater, produsert via avansert filtreringsteknologi (Low Pressure, Low Temperature Cold Ultrafiltration) som bevarer det høye innholdet av langkjedete aminosyrer (BCAA), glutamin og flere vekstfaktorer og immunforsvarsfaktorer som finnes naturlig i melk.

Fase 2 erdet langtidsvirkende kaseinet fra melkeprotein isolat (80/20 forhold), som opprettholder aminosyrenivåene og tilfører næring til musklene lenge etter at proteinpulsen fra myse er ute av systemet.

Hvor mye protein skal du ta?

Doseringen av MyoProtein bør varieres i forhold til kroppsvekt og hvor mye protein du får fra kostholdet ellers. MyoProtein inneholder 85% protein i ferdig produkt - og husk at vi oppgir analyserte verdier her i motsetning til en del andre produsenter som oppgir verdier basert på råvaren. Selv om råvarene vi har valgt har 90-93% protein og tilnærmet null innhold av karbohydrater og fett, vil tilsetning av smak og aroma, søtning og konsistensgiver gjøre det praktisk umulig å oppnå mer enn 85-87% protein.

1-3 proteinshaker på 30-50 gram per dag, avhengig av hvor proteinrikt kostholdet ditt er fra før, vil gjøre det veldig enkelt å oppnå det anbefalte proteininntaket for å støtte styrkeøkninger, muskelvekst, og en slank og atletisk kropp.

Vi har kun valgt råvarer fra øverste hylle når vi designet MyoProtein, og vi har samtidig fått en fantastisk god smak i våre to varianter, markjordbær og mocca-sjokolade - og flere nydelige smaksvarianter vil komme i tiden framover!