FRI FRAKT OVER 800,-

Proteinpulver kan føre til vektnedgang uten diett

Proteinpulver er effektivt og praktisk for å dekke proteinbehov både når du skal bygge muskler og gå ned i vekt. En av fordelene er at det er kjapt å tilberede og lett å få i seg.

I en dobbeltblindet randomisert klinisk studie ble 90 personer med enten overvekt eller fedme delt i tre grupper. De skulle ikke endre kostholdet, kun innta to shaker daglig. Den ene gruppen fikk 56 g proteinpulver fra myse, den andre fikk 56 g protein fra soya og den tredje fikk like mange kalorier som det var i proteindrikkene kun fra karbohydrater. [1]

Les: Proteiner bevarer muskelmasse på diett

athletic young woman

Myse mer effektivt enn soya

Baer og kollegaer hypotetiserte at myseproteiner ville føre til mer vektnedgang enn samme mengde soya og karbohydrater.

Studien foregikk over  23 uker, og kroppssammensetningen ble målt månedlig. Gruppen som fikk proteinpulver fra myse hadde gått ned 1.8 kg i kroppsvekt  og 2.3 kg i fettmasse. Tabellen under viser utviklingen.

F1.large

Forskjellene i fettfri masse var minimale, men gruppen som inntok proteinpulver fra myse hadde redusert midjemålet mer enn de to andre gruppene.

Proteintilskudd kan hindre vektoppgang

Forskerne skriver:

In this study in which energy restriction was not part of the intervention, changes in body weight and composition were small but nevertheless suggest that habitual consumption of supplemental protein may result in improved body composition and incremental, but ultimately significant, weight loss. These data suggest that supplemental dietary protein may reduce the risk of unhealthy weight gain observed in many populations (i.e. 500–1000 g/y).

Studien har et par interessante momenter. Den går over lang tid, og designet der deltagerne blir gitt proteinpulver som tilskudd i fravær av energirestriksjon samtidig som de er frittlevende gjør resultatene overførbare til frittlevende mennesker som ikke endrer dietten sin. Sett i lys av dette kan tilskudd av proteinpulver føre til gradvis vektnedgang og økt metthetsfølelse ( gruppen som fikk proteinpulver hadde lavere sirkulerende ghrelin-nivå, i tråd med resultater fra andre forsøk) hos mennesker med overvekt og fedme uten at de endrer på andre faktorer ved kostholdet.

Basert på egenrapportering reduserte gruppen som fikk myseproteiner inntaket av karbohydrater.

Les: Proteinpulver fra myse mer effektivt enn soya for å bygge muskler

Enkelt og effektivt

Med tanke på hvor dårlige utsiktene er for å vedlikeholde vektnedgang over tid etter av trenings- og kostholdsintervensjoner er det spennende å se hvor enkle tiltak som kan gi effekt.

Å øke protein-inntaket er velkjent strategi for å bedre resultatene ved kaloriunderskudd og vektnedgang for å beholde fettfri masse og øke metthetsfølelsen, og for grupper som finner det vanskelig å øke inntaket enten gjennom magre proteinkilder som ikke øker energiinntaket for mye eller det er utfordringer med tilberedning kan tilskudd av proteinpulver være en enkel måte å få litt hjelp til vektnedgangen på.

Proteinpulveret som ble brukt i studien var et mysekonsentrat.