FRI FRAKT OVER 800,-

Prosjekt Perfekt 2:8 - Trening

Jeg må innrømme at til tross for, eller kanskje på grunn av all dummen Ida fylte seg med i første episode liker jeg henne.

Les: Prosjekt Perfekt 1:8 Kosthold

barbie-without-makeup

Hun fremstår, bevisst eller ei som en nokså typisk, naiv ung person som vil endre livsstilen sin og ikke helt har lært seg å utøve sunn skepsis mot det hun blir presentert for av heller tvilsomme metoder for å få et perfekt liv.

Det finnes ikke i en slange opp i rumpen, ikke i alger og hvetegress, ikke i å tro kroppen er full av gift som må renses eller å si nei til mormors kjøttkaker og ikke mellom annonsene og tipsene i dameblader. Kanskje svaret ligger i trening?

NRK skriver: Ida Fladen fortsetter jakten på det perfekte liv, og skal i denne episoden komme i form. Og det viser seg å bli en tøff utfordring å sette i gang tung militærtrening og yoga i 40 grader når man ikke har trent på 7 år. No. Shit.

1: Presentasjon

Se episoden.

Ida er tøff nok til å stille seg opp foran speilet og si hun synes kroppen sin er helt OK. Den kunne vært litt mer som en kjendiskropp - retusjert som i en photoshoot kanskje? Hun ser ut som en nokså vanlig jente, men annerledes enn Tone Damli Aaberge og gjengen som hun reflekterer. Kanskje hun hadde følt seg bedre om hun så filmen av Tone og PT på Elixia Ståle Selnes Bjørkestøl? Tone poserer bedre enn hun løfter.

Alle livsstilrådene hun har samlet på veggen ligner litt på en montasje en seriemorder ville samlet på veggen i kjelleren i en episode av CSI.  Hun er sykt spent på om det å følge alle rådene vil gi henne det perfekte liv.. Det er jeg og.

2: Ida tester formen

Ut fra damebladutklippene finner hun ut at sterk er det nye sexy gjennom et bilde av en kvinne som kun er sexy, og at det er best å trene fire dager i uken. Jentene på ellipsemaskinene i saken så glade ut, så da må det være noe i det. Hun skal nå teste formen for å finne ut hvordan det ligger an.

Hun drar til Valhall Arena for å finne ut hennes fysiske alder på bakgrunn av noen tester, blant annet en løpetest, pushuptest og situps.

En slik test vil selvfølgelig ikke kunne si noe om hvordan fysiologien har blitt eldet, kun om en får bedring innen de parametrene og hva som forventes av mennesker i gitte aldre. Pushupsene og situpsene skal hun gjøre til utmattelse, men fra første repetisjon burde testeren har avsluttet testen og gitt noen instrukser om hvordan øvelsene skal utføres.

Det er ikke en av repetisjonene som ligner på neste, og utførelsen hennes er en studie i hvordan situps og pushups ikke skal gjøres. Det har ingenting å si hvor mange ganger du kan senke overkroppen 5 cm og jokke deg opp igjen eller slenge hodet mot hoftene - dersom poenget er å teste styrken har du gjort det om personen ikke klarer å utføre bevegelser som pushups og situs, selv med de enkleste versjonene på knærne. Han teller 23 pushups, jeg teller 0. Han teller 11 situps, jeg teller 0 og en mellomvirvelskiver som gjør opprør. Hun har bevegelighet som en 61-årin og styrken til en 49-råing.

Istedenfor å lære seg bevegelsene har hun som mål å jokke opp et par ekstra jokk. Da blir hun yngre, om hun klarer å jukse enda hardere.

Nybegynnere bør gjøre det motsatte - gjøre bevegelsene med varianter de klarer inntil bevegelsene sitter for å øke belastning eller hvor utfordrende varianter som brukes. Innlæring av teknikk i øvelser krever både styrke, stabilitet, bevegelighet og motorisk læring hvor hver repetisjon teller. Gjør en dårlig repetisjon, og det er mønsteret du lærer deg.

Gjør det riktig, og du er en repetisjon nærmere å mestre bevegelsen.

3: Bikramyoga for første gang

Bikramyoga og hot yoga brukes om en annen, og det er armer og ben i alle vinkler i et varmt rom. Sammenlignet med ingen trening kan Bikram yoga føre til økt bevegelighet, marginal reduksjon av kroppsfett og liten endring i kardiovaskulre parametre over 8 uker med 24 økter ut fra et abstract  jeg fikk av Captain Absract. [1]

Vi har svært forskjellig varmetoleranse, og utrente føler ofte ubehag, muligens på grunn av endringer i blodtrykk om kroppen stresses muskulrt i uvante posisjoner. Rødhprede har muligens en noe redusert toleranse for varme, [2] noe jeg har observert av egen interesse og har funnet noe støtte for i litteraturen.

Ida sliter med posisjonene, blir dårlig og må gå ut. Jeg reagerer på at det forventes en utrent person skal inn i de merkeligste yogaposisjoner, men enhver er ansvarlig for å være på nivå med gruppetimene de velger.

Instruktøren mener de første 20 årene vil gå fort å hente inn av bevegeligheten hennes i forhold til testen. Hot yoga virker som en fin anledning til å vise frem kroppen fra alle vinkler iført minimalt med klær mens en svetter pluss å få mye fin hyperekstensjon i ryggen.

-Jeg skjønner ikke hvorfor jeg trodde at det her.. Sier hun. La meg fullføre setningen, Ida.

- Jeg skjønner ikke hvorfor jeg trodde at det her skulle være en god idé bare fordi det stod i et dameblad og de påstår en eller annen tilfeldig kjendis gjør det. Husk det. Jobb med bevegeligheten din, men få hjelp til å finne ut hva som begrenser den , ikke bare stå i en pisselunken badstu i merkelige posisjoner il du blir svimmel.

4: Crossfit

Hun skal prøve CrossFit. Treningsformen som har en klovn som får dialyse som maskot og den høyeste dropouten på grunn av skade jeg har sett i noen studie. Treningsformen som baserer seg på konstant endring blir stadig mer populær, og mange blir intordusert til en form for styrketrening gjennom det, øvelser med kroppsvekt og sirkeltrening.

Ida håper instruktøren skjønner at hun ikke er som alle de andre som trener der. Det gjør jeg og. Hun blir møtt av en instruktør som ikke helt klarer å bestemme seg om han er varm eller kald, med kompresjonstøy under shorts og t-skjorte med en lue.

-CrossFit handler veldig mye om svakhetene, vi ønsker kroppen gjetter hele tiden. Det handler mye om det du ikke kan.

Ida kan ingenting. Hun er helt utrent. Hun skal lære. Dette blir spennende.

Hun er imponert over hvor trente jentene er, og hopper rett i en WOD med sekkeløp, slededrag, partner-farmer's walk og ballkast. Ut fra klippene går det ikke så bra, men så skjer noe av det som gjør CF populært. Hun får ros fra de andre crossfitterne, og føler hun har gjort noe bra. Det er passende at hun avslutter økten på vei til å spy ved en bøtte. Hvor ble det av tilpasningen av øktene og skaleringen?

5: Ullsokktrening 6: Tren på jobb 7: En mislykket date

Neste er å gjøre alt mulig for å være mer aktiv i hverdagen, og det er flott det. Skli rundt med ullsokker, ta knebøy og pushups på jobb, ta trappen. Hvor sannsynlig tror du det er at du tar pushups ved kopimaskinen og knebøy oppetter veggen ved kaffemaskinen så det ser ut som du har skrapesyken? Nettopp. Øk hverdagsaktiviteten, men gjør det gjennom ting som er gjennomførbart.

Hun er forferdelig søt der hun sklir rundt på gulvet, da.

8: Bikramyoga med Atle Pettersen

Yogaen ble ikke bedre, gitt. Atle, som har mørk hud, mørkt hår og nok har et genetisk opphav litt lengre sør synes faktisk det ble kaldt der en dag. Vi er forskjellige, gitt. Mer merkelige posisjoner Ida ikke har sjans til å komme inn i og mer dårlig Ida. Hun bytter ut Bikram med vanlig yoga.

9: CrossFit for andre gang

kroppen ahr ikke så lyst til å CrossFitte. Kjenner følelsen. Kettlebels, hopp og situps med dårlig teknikk. Alex sa hun hadde fått bedre rumpe, da. Det tar litt lengre tid å bygge muskler, men inflammasjon og økt tonus kan gjøre at du føler du blir strammere ganske kjapt, spesielt om du dropper litt væske også.

10: ida tester formen på ny

Nye håpløse situps og pushups og juks. Hun jukser opp 28 pushups og 20 stiups og får 41 år i fysisk alder. En får altså lavere fysisk alder ved å øve på situps, pushups og ved å bli flinkere til å jukse i øvelsene. Hun føler seg bra av CrossFit da.

Hva lærte vi, Ida? Forhåpentligvis at all trening krever tilvenning, og at det ikke er det lureste å gjøre mer av noe før du kan gjøre det bra. Ikke alle treningsformer passer alle. Finn en treningsform du liker og føler mestring av, og skal du øke hverdagsaktiviteten gjør det på en måte du vet du faktisk klarer å gjennomføre utover å ta på ullsoker og å drite deg ut på jobben.

Neste episode blir spennende- holder Ida på å treffe veggen og bli utbrent etter en uke eller to med CrossFit og hvetegress?