FRI FRAKT OVER 800,-

Popcorn - undervurdert muskelbygger

Popcorn blir som regel sett på som snacks på lik linje med chips.

Dersom en sammenligner mikropopcorn, popcorn du får på kinoen eller popcorn druknet i smør er det noe i det - men maiskornene i seg selv er litt av noen røvere.

 

movie-popcorn-box

Nærinsginnholdet fortoner seg noenlunde likt som andre fullkorn.Popcorn

Rikt på karbohydrater, fiber, noe proteiner, mineraler og noen sporstoffer, da spesielt magnesium (127 mg) , fosfor (210 mg), mangan (0.5 mg) og selen (15.5 mcg). Fiberet finnes i hovedsak i skallet. Som de fleste andre vegetabilske proteinkilder er det lysin som er den aminosyren det er minst av - men det ordner seg i et balansert kosthold.

Popcorn er for fullkorn det proteinfluff er for proteinpulver - et mer mettende alternativ.

Når de tørkede maiskornene varmebehandles gjør trykket som bygger seg opp inne i kornet at kimen ekspanderer, og en får deilige poppede maiskorn. Det er noe veldig tilfredsstillende ved å se en full skål med popcorn - volumet er betydelig større enn det en får av for eksempel ris, pasta og andre kornprodukter.

Det er et stort men her - tilberedning. Bruker du mye fett i tilberedningen øker kalorimengden drastisk, noe som for mange kan være uønsket. Dersom det ikke er det - kjør på med popcorn poppet i smør eller kokosolje, og mye av det. To-tre teskjeer pr 100 g popcorn kan være passelig.

Dersom du ikke ønsker de ekstra kaloriene kan det være en idé å investere en hundrelapp eller to i en maskin som kan luftpoppe kornene.

Da får du mye volum for kaloriene.

Popcornets egenskaper stopper ikke der: Popcorn inneholder også en betydelig mengde antioksidanter, og har på grunn av at kornene er tørket en høyere andel polyfenoler enn mange frukter og grønnsaker. Det blir imidlertid en urettferdig sammenligning siden jeg sammenligner PopcornKerneltørrvare og frukt og grønt med en stor andel væske , men siden det er popcorn vi snakket om her får det gå.

Popcorn er perfekt snacks når som helst, og ett av de mest fornuftige alternativene en kan spise endel av i hverdagen. Sammen med en proteinshake etter trening eller på kvelden er det et fint alternativ til havregrøt, ris, riskjeks, pasta..Og er mye gøyere.

Noen vil sikkert si mais inneholder en ufordelaktig fordeling mellom omega-3 og omega-6, men YOLO.

Get poppin'!