FRI FRAKT OVER 800,-

Planken : For hvem, hva, hvordan og hvorfor.

De siste dagene har det vært endel diskusjon i mediene om hvorvidt planken er en god øvelse eller ei basert på Kari Bø sine uttalelser om at planken ikke er passende for annet enn slanke, unge og sterke mennesker og er spesielt uegnet for gravide som har delte magemuskler eller diastase rectus abdominis.

20120319100256-30-second-plank Nei.

Da har magemusklene sklidd fra hverandre på grunn av strekk under svangerskapet, hvilket følgelig endrer funksjonen og de stabiliserende evnene til kjernemuskulaturen.

Avstanden mellom musklene øker, og i mellomrommet er det svekket bindevev. Planken er et dårlig alternativ for disse.

Enhver diskusjon om hvorvidt en øvelse er god eller ei er meningsløs uten en satt kontekst. Den samme øvelsen som, utført korrekt og med riktig progresjon og belastning bedrer funksjon og styrker kroppen kan være skadelig og lite hensiktsmessig om den utføres feil av en person som ikke burde utføre den og med en belastning personen ikke mestrer.

Planke Bedre.

Kan du ikke gjøre en god planke, få veiledning. Får du det ikke til på grunn av manglende styrke, på grunna v at du er for tung eller fordi du har dysfunksjon et sted i kjeden - ikke ta planken. Enda.

Planken som diagnostisk verktøy

Planken er en utfordrende øvelse, og ser vi bort fra de med diastase rectus abdominis er det en øvelse som kan gjøre to svært viktige ting:  Stabilisere kroppen i en lukket kinetisk kjede, og virke diagnostisk ved å se hvor i kjeden kroppen faller sammen.

Kan du ikke stramme rumpen på grunn av stram rectus femoris eller iliopsoas? Det må fikses! Gjør stram ITB eller TFL at du ikke fåt aktivert medius og stabilisert bekken/lårben? Frem med rullen! Har du så stor svai/anteriortilt i bekkenet at du ikke har sjans til å få ryggen nøytral? Flott, nå har du funnet det ut.

Planken krever stabilitet og spenn fra tåspissene til fingertuppene, og dersom en ikke klarer å holde nøytrale posisjoner selv med korrigering og veiledning er det nok andre alternativ enn en planke som skal brukes først for å styrke de aktuelle områdene.

Kari har rett i at slik planken utføres av de fleste på de fleste senter er lite funksjonelt - de trener på å henge på passive strukturer of bedrer ikke holdningen eller styrker kjernemuskulaturen slik hensikten er.

Dersom du kan utføre en god planke kan det være effektiv kjernetrening - for deg.

Dersom du ikke kan utføre en god planke gjør du ikke lenger planken slik den må gjøres for å få god effekt av øvelsen,  og det er følgelig ikke en god øvelse lenger.

Hvem, hva, hvordan

En øvelse blir god eller ei når den gjøres riktig av riktig person av riktig grunn og med riktig progresjon.

Å få veiledning og korreksjon mens du gjør øvelsen kan være veldig nyttig, siden det er mye å tenke på. Om Kari Bø med sitt utspill ønsker å si at kvinner med diastase rectus abdominis ikke bør ta planke, det er en utfordrende øvelse og at de fleste vil ha vansker med å utføre den riktig er jeg hjertens enig.

At øvelsen ikke er funksjonell kan jeg ikke si noe om på generelt grunnlag uten å vite hva hensikten er med øvelsen i de tiltenkte tilfellene hennes og hvilken funksjon den skal ha. Om det er å styrke kjernemuskulaturen og bedre holdning og virke som en god antifleksjon/ekstensjonsøvelse må jeg si jeg synes den er nokså funksjonell.

Jo mer utfordrende en øvelse er er,  jo mer stresser de kroppen  men de er vanskeligere er de å utføre riktig. Stabilisering av kroppen kan utføres på gulvet, i slynge, på bosuballer, treningsballer, med strikk, med eller uten ekstrabelastning..Det er mange alternativ.

Pass bare på å tilpasse øvelsen til den som skal gjøre den, så er det mange øvelser som er gode..Og vice versa.

Du må forstå hvem som kan utføre øvelsen trygt, hvorfor den skal utføres og hvordan - så kan du skille mellom når planken er en god øvelse og når den ikke lengre er det.

God trening!