FRI FRAKT OVER 800,-

Dette er de 10 vanligste nyttårsforsettene

Nyttårsforsettene er et årlig rituale mange håpefullt går gjennom.

Full av håp og motivasjon for neste snurr på planeten setter vi oss ned og tenker på hvordan vi vil forbedre oss selv og livene våre. Vi blir presentert for gode råd om hvordan vi akkurat dette året kan gjøre det vi og mange andre med oss ikke har klart i det forrige. Lurer vi bare oss selv, og hva er viktigst for oss?

COLOURBOX6684089

De vanligste forsettene i 2012, ifølge statisticbrain.com basert på tall fra USA og University of Scranton* var:

Topp 10 nyttårsforsetter

  1. Gå ned i vekt

  2. Bli mer organisert

  3. Bli mer økonomisk fornuftig

  4. Nyte livet

  5. Holde seg sunn og fit

  6. Lære noe nytt og spennende

  7.  Slutte å røyke

  8. Hjelpe andre med å realisere drømmene sine

  9.  Bli forelsket

  10. Tilbringe mer tid med familien

*Ta tallene med en klype kreatin siden jeg ikke har klart å verisisere dem.

Ca halvparten av oss lager nyttårsforsetter, mens rett under halvparten aldri gjør det. Kun 8% klarer å oppfylle forsettene, mens ca halvparten klarer det innimellom og 24% så godt som aldri klarer det.

Når det gjelder å gå ned i vekt er det 38% som klarer det, mens rundt halvparten klarer mål som har med selvforbedring eller utdanning å gjøre.

Etter en uke holder 75% på forsettene, etter to uker faller det til 72%, deretter faller det til 64% etter en måned og ned til 46% etter 6 måneder.

Altså er det å gå ned i vekt viktigere enn alt annet.  Det er viktigere enn å tilbringe mer tid med familien, bli forelsket, slutte å røyke, lære noe nytt og å hjelpe andre. Vi vet også at de fleste som prøver å gå ned i vekt og å holde den nede feiler. Ett lyspunkt er det imidlertid, og det er at selv om de aller fleste som setter forsetter ikke klarer å oppfylle dem er det ti ganger mer sannsynlig at en som setter et mål om å oppnå noe når det enn en som ikke gjør det.

Les: Slik går du ned i vekt og holder den nede

I en kommende sak vil jeg foreslå noen faktorer som kan gjøre det lettere å oppnå målene. Jeg tror det kan være nyttig å være bevisst på hvorfor vi ønsker endringene vi ønsker og hvilke endringer vi ønsker for å sette ting i sitt rette perspektiv. Dersom målet er å gå ned i vekt, hvilke faktorer må være til stede for at det skal skje? Hva har ført til at slanking er det viktigste, og kan målet omdefineres og gjøres mer konkret?

"Å gå ned i vekt" er et lite konkret mål, men å for eksempel bestemme seg for å legge til 500 g grønnsaker hver dag, gå en tur hver dag og å trene mandag, onsdag og fredag samtidig som du registrerer matinntaket ditt for å se hvor mye du faktisk spiser er mer konkrete mål som i sum kan føre til endringer som fører oss nærmere det overordnede målet.

At de fleste feiler behøver ikke bety at du vil gjøre det, men for at du ikke skal bli en del av statistikken av mennesker som feiler er det viktig at du gjør noe annet.

Hva det er kommer vi tilbake til.

I mellomtiden, se for deg hvordan prioriteringene og livet til en person som følger listen over er, så snu listen på hodet. Hvilken av dem vil du være?