FRI FRAKT OVER 800,-

Trening og kosthold gir deg ikke drømmekroppen: Det urettferdige livet

Naturen har ikke en særlig god oppdragelse.

Vi vet at rettferdighet settes pris på - det er en dyd til og med.

Naturen vet ikke at da det for 3000 år siden var lurt å bruke minimalt med energi , lagre så mye som mulig på kroppen og begrense muskelmasse til et funksjonelt minimum liker vi idag å se på mennesker som har mye muskelmasse og relativt lite fett.

weak-vs-strong2

Dette bildet blir ofte brukt for å illustrere forskjellene mellom maratonløpere og sprintere. Det illustrerer godt at dersom briten til høyre hadde begynt å løpe lengre ville han blitt lysere i huden, mistet håret, 30 kg muskelmasse og vært født i Finland. Finnen til venstre ville ved å kutte ned på løpslengden fått fin brunfarge, mer hår og 30 kg mer muskelmasse

Survival of the fittest

Darwin viste oss at de som er best tilpasset til miljøet de lever i har større sjanse for å formere seg, bringe genene sine videre og at trekkene deres vedvarer.

En så enkel og elegant forklaringsmodell kan forklare alt fra bakterier til blåhvaler. Vi mennesker er genetisk nokså like til art å være. På et tidspunkt har det muligens vært 2000 mennesker på jorden - ut fra disse kommer vi alle sammen. Vi er alle i familie. Selv synes vi det er enorme forskjeller - se på en masai og en inuitt for eksempel.

De er perfekte for sitt miljø. Inuitten er lav og kompakt, og holder godt på varmen. Masaien er høy og slank, og har bedre varmeregulering mot hete. En inuitt i Afrika er fremdeles en inuitt - en veldig varm og ukomfortabel inuit.. En masai på Grønland er fremdeles en masai, men en kald og dårlig isolert masai. Over tid ville muligens de to folkeslagene gjennom naturlig utvalg begynt å ligne mer og mer på hverandre etterhvert som de som klarte seg formerte seg og de andre falt fra.

Hvorfor dette blir relevant for deg og kroppen din kommer jeg snart til. Selv om vi er nokså like - har de samme organene, noenlunde samme cellestruktur, noenlunde like kroppsdeler men med forskjellige lengde- og størrelsesforhold er det likevel forskjeller som kommer til uttrykk.

Abstract Variety of Eyes Montage

Arv og miljø

Først et lite skille mellom arv og miljø. Et spørsmål som ofte kommer er om vi er som vi er på grunn av genene våre eller miljøpåvirkning.

Gjennom tvillingstudier anslås det at ca 40% av personligheten er satt - resten kan miljøpåvirkes. Da gjelder det en helhetsvurdering av personlighetstrekk. Det blir klart med et øyekast at hårfarge, hudfarge, høyde, øyenfarge også videre er direkte nedarvede egenskaper. Miljøet kan også påvirke disse - vi har for eksempel blitt høyere de siste tiårene siden vi har tilgang på mer mat. Enkelt sagt - genene våre er oppsamlet data over miljøpåvirkninger på organismen over tid, og de slutter aldri å respondere.

Relater til trening og kosthold blir dette blodig urettferdig.

Noen føler de legger på seg bare de går forbi bollene på Narvesen, mens andre spiser som de vil uten å legge på seg. Samtidig vet vi at under kontrollerte forhold kan de største forskjellene forklares gjennom forskjeller i matinntak og aktivitet. Det er da bevisste valg? Ut fra det jeg kan se, ikke i nærheten.

Vi responderer forskjellig på mat, emosjonelt stress, tenderer mot forskjellige vaner - hva er arv og hva er miljø? Hvor mye kan vi endre oss og hvor mye er fastsatt?

I forsøk på for eksempel muskelvekst er det vanlig å se noen som ikke responderer på treningen i det hele tatt, mens noen vokser bare de klør seg. Om en gruppe på 30 menn øker i gjennomsnitt med 20% i muskelmasse på et gitt tidsrom er det noen som har økt veldig mye mer, og noen ikke i det hele tatt.

Med mange nok mennesker i en gruppe vil de som regel falle inn i en klokkekurvefordeling: Du har ekstreme mennesker på begge sidene av klokken, men de fleste av oss befinner os nærmere midten enn ytterpunktene.

bell-curve

Vi forventer en viss rettferdighet i avkastning for det vi gjør. Dersom du og kollegaen din gjør samme jobb, har jobbet like lenge og har samme kvalifikasjoner men han tjener det dobbelte av deg regner jeg med du ville reagert.

La oss nå si du er en av de som har fått utdelt gener som predisponerer deg  for overvekt, og vokser opp rundt overvektige mennesker med grunnskoleutdanning og lav inntekt. Her har vi perfekte forhold for å bli overvektige og få en rekke helseproblemer tilknyttet overvekt og inaktivitet. Arv og miljø forsterker hverandre.

Du begynner å trene litt, prøver å spise litt bedre men har brukt hele barndommen foran Playstationen, og trening er bare vondt, kjipt og flaut. Du trener innimellom og gjør forsøk på slanking men det skjer bare ikke.

david Hvor mye er genetikk og hvor mye er miljø og valgene vi tar i det?

Urettferdige resultater med trening og kosthold

La oss si du er i motsatt ende av skalaen - du har atletiske, aktive foreldre og helt fra du er liten er du høyt og lavt.

Idet du tar i din første manual er du allerede godt motorisk utviklet og sterk, og du responderer bra på treningen både på grunn av grunnlaget ditt og genetikken din. Dette motiverer deg til å trene strukturert - eller til å bare trene litt innimellom men likevel være sterkere og se bedre ut enn de aller fleste selv om det ikke ser ut som du prøver engang. Spiser du litt er en dag spiser du mindre neste, eller beveger deg litt ekstra.

Disse to personene kan trene nøyaktig det samme programmet, være nøyaktig like strukturert med kostholdet og andre livsstilsfaktorer - men den brede midjen og de smale skuldrene til vår estetisk utfordrede venn vil aldri se så bra ut som Adonis sin smale midje, brede skuldre og muskuløse ramme.. Selv om han ikke trener engang.

Det samme kan sies om to jenter: Hun med sprettrumpen gnåler om hvordan hun får sprettrumpe av all spinningen hun gjør  sin mens hun hadde den før hun i det hele tatt gikk inn på et gym, mens en annen blir brutalt sterk i baseløft, gjør hoftestøt og rumpebroer til det ikke er plass til mer vekt på stangen men likevel ikke har den samme sprettrumpen.. Hun merker den blir fastere og endrer form, men er aldri fornøyd.

Derfor mener jeg helt subjektivt at å sammenligne deg med andre kan være noe av det mest destruktive du gjør mot deg selv.

hippounicor Nope.

Livet bryr seg nemlig ikke om drømmene dine, eller hvordan du skulle ønske ting var. Livet gir deg et sett med gener, kaster deg inn i miljøet du har vokst opp i og gir deg illusjonen om at du har et valg. Virkeligheten er beinhard.

Noen har tilfeldigvis omstendighetene og genetikken på sin side slik at arbeidet de legger ned faktisk kan bli til en drømmefysikk - men legger du det samme i begrepet som jeg er det de 5%ene lengst vekk fra midten av kurven riktig vei.

Det er en klisjé, men du kan virkelig ikke gjøre annet enn å jobbe så hardt du kan for å bli den beste versjonen av deg selv. Hvor stort potensiale du har er det ingen som kan forutsi egentlig. Om det motiverer deg å ha en mal å se opp til kan det også være flott, men la det å forbedre det du har til den beste versjonen av det du kan stille opp med være drømmefysikken din.

På tide å våkne

Alle vil ikke få det samme igjen  for det samme arbeidet.

Det er ikke slik at de som ser best, er sterkest eller hva du nå måler suksess ut fra er de mest dedikerte og de flinkeste alltid. Du kan ikke få kroppen til Christina Strøm Fjære eller André Mitdby ved å trene som dem. Det er populært å si " få kroppen til x-kjendis gjennom hans/hennes treningsprogram" , men det er løgn. Blank løgn.

Jeg vil påstå at den største gleden ved å kunne endre sin egen kropp og oppnå mål er nettopp det: Å alltid konkurrere mot sitt eget beste, sine egne mål, sine egne rekorder.

For de fleste av oss som ikke kan konkurrere i fysikk, styrke eller idrettslige ferdigheter mot andre kan det være en hard erkjennelse å gjøre, men en som kan føre mye glede med seg også.

Det finnes både gode og mindre gode grunner for hvorfor vi finner oss i en situasjon vi ikke vil være i, men jeg velger å ha såpass tro på mennesker at jeg tror alle kan forbedre situasjonen sin med realistiske mål og nødvendig støtte og hjelp.

Er det noe naturen har  lært oss er det at uansett hvor sterke vi er alene trenger vi andre mennesker rundt oss for å klare oss. Dersom det hadde vært mest hensiktsmessig for overlevelse at alle hadde 6% kroppsfett og sixpack ville vi hatt det - men naturen bryr seg ikke om våre estetiske idealer i en mikroskopisk del av den biologiske utviklingen.

Du kan kanskje ikke bli best - men du kan bli bedre. Bedre enn igår, bedre enn ifjor, bedre enn om du ikke gjør noe. Om drømmekroppen din er en kropp som fungerer bra til det du skal bruke den til og på dine premisser - gratulerer! Du har drømmekroppen.

Om din drømmekropp er en annens kropp har du et problem du må være svært kreativ for å løse.