FRI FRAKT OVER 800,-

Når diettråd blir livsfarlige: 5/2-dietten og idioti

5/2- dietten er tidligere omtalt her, og jeg regner med de fleste har fått med seg hva den går ut på. Noen av betenkelighetene jeg hadde med dietten var potensialet for et forstyrret matinntak for de som er ekstra sårbare for  spiseforstyrrelser og manglende hold for påstandene angående livsforlenging og helse ut over det en vanlig kalorirestriksjon gir.

5/2

En av de styggeste versjonene av den jeg har sett finnes på spisdegslank.no Det hevdes at dietten deres, lavkarbo/høyfett med 5/2 er like effektivt som 100% faste for vektreduksjon.

Siden heter Senter for Ernæringsmedisin AS

Direkte fra siden:

Ingen diett gir deg en raskere vektreduksjon. Ikke engang 100 % faste vil være like effektivt!

Dietten ”LCHF ekstrem 5 + 2” tvinger kroppen til å øke fettforbrenningen med 800 kalorier hvert døgn. I tillegg gir den et daglig kaloriunderskudd på ytterligere 800 kalorier – totalt gir dette et daglig kaloriunderskudd på 1600 kalorier (kan variere noe fra person til person)! Forklaringen er det ekstremt lave innholdet av karbohydrater, noe som tvinger kroppen til selv å produsere glukose (kroppen trenger 30 – 40 g glukose hvert døgn). Og for å produsere glukose forbruker kroppen 8 ganger mer kalorier enn den skaper. I tillegg vil det ekstremt lave karbohydratinntaket bringer kroppen raskt over i Ketose og en kraftig fettforbrenning starter allerede etter 3 dager. På den måten hindres at kroppen går over på ”sparebluss”.

Resten av siden er like ille, full av alarmisme mot sukker, stivelse, gluten, melk - stort sett alt annet enn fett.

Det er imponerende å klare å samle så mye feilinformasjon, og pseudovitenskap i ett avsnitt.  Glukoneogenese, egenproduksjon av glukose fra andre substrat øker om vi spiser mindre karbohydrater. Det skjer i hovedak i leveren og litt i nyrene. Kroppen kan lage glukose av aminosyrer, glycerol og laktat blant annet.

Glukoneogenese er en kostbar metabolsk prosess, men den koster ikke 800% av energien en sitter igjen med. Det ville i praksis bety at om kroppen lager 100 g glukose gjennom glukoneogenese er energikostnaden 3200 kcal. I realiteten varierer det, men det er gjort anslag på at kostnaden er rundt 30% av energien en sitter igjen med. På 100 kcal vil det altså utgjøre ~30 kcal. ~[1]

Nervesystemets foretrukne energikilde er glukose, og forbruket ligger rundt 120 g pr dag, hjerne, ryggmark og perifere nervesystem inkludert. [2] En del av hjernens energibehov kan dekkes av ketonlegemer. Enkelte kroppsvev - som for eksempel  i nyrene, testiklene og nervesystemet foretrekker glukose som energikilde, men størstedelen av kroppsmassens energibehov dekkes av fettoksidasjon ved hvile. Vi har altså en konstant fettforbrenning selv om vi spiser karbohydrater, og dersom vi kommer i energiunderskudd hentes det mer energi fra fettlagrene enn det lagres inn igjen. Resultatet er vektnedgang som følge av reduserte fettlagre over tid.

Les: Kan du spise brød på dietten?

Å si at å spise mat er mer effektivt for vektnedgang enn å ikke spise mat er også direkte feil av åpenbare årsaker. Vektnedgang er uinteressant i denne sammenhengen - det vi egentlig snakker om er en reduksjon av fettlagre. Dersom du normalt spiser og drikker 2.5 kg iløpet av en dag vil det å ikke spise føre til tilsvarende vektnedgang, uten at særlig mye av det er fett. Det samme gjelder vektoppgang: Dersom du drikker 2 l vann går du opp 2 kg, uten at det sier noe om hva som har skjedd med kroppsvevet og fettlagrene dine.

Ingenting er mer effektivt enn 100% faste for vektnedgang, men 100% faste har klare ulemper jeg ikke trenger å gå for mye inn på her.

Trenings- og kostholdsverden er full av useriøse aktører som med eller uten bedre viten utnytter folks manglende kunnskap for å selge tvilsomme produkter, dietter og love effekt det er null evidens for.

Videre blir informasjonen som presenteres direkte ondskapsfull, og om mulig enda mindre riktig.

Da våre menyer består av pakkeløsninger som vil gi det riktig antall kalorier 11 - 1400 pr dag - avhengig av om du velger en meny beregnet for passive eller aktive, er kalorier ikke oppgitt for hver rett, kun mengden karbohydrater. Dette gir en effektiv slankediett uten å måtte involvere det særdeles lite interessante begrepet kalorier. Langt viktigere enn hvor mange kalorier du spiser, er hvor mange kalorier du forbrenner. Alle bør derfor være opptatt av å spise mat de forbrenner - istedet for mat som omdanned til fett og lagres.

1100 til 1400 kalorier er mindre enn basalforbrenning, det kroppen bruker på å opprettholde normal funksjon i total hvile og temperaturnøytrale omgivelser. En slik diett vil, om den følges av noen som ikke har tilstrekkelig fettmasse til å dekke underskuddet ( fettvev har ikke en ubegrenset kapasitet til å slippe energi iløpet av et døgn, og kan kun dekke rundt 60-70 kcal pr døgn før resterende må dekkes av fettfri masse) noe som gjør at du må hente energi fra muskler og organer. Veldig uheldig.

Les: Energibalansen

Videre hevdes det at kaloribegrepet er uinteressant - hvorfor er da åpningsavsnittet fullt av eksempler på hvorfor denne dietten er suveren med konkrete feilaktige eksempler på hvor mye du øker forbrenningen i klaorier?

Energibalansen påvirkes av inntak og forbruk, og begge variablene er ekstremt viktige.

Feil mat er som å legge våt ved på peisen, det (for)brenner ikke. Feil mat bidrar istedet til overvekt og store mengder frie radikaler som kroppen må kjempe imot, og som gradvis gir livstilssykdommer og i tillegg en alt for tidlig aldring.

Overskudd lagres, og kan forbrennes. Feil. Oveskudd og inaktivitet fører til metabolske forsvarsmekanismer og tilpasninger som på sikt er skadelig for kroppen. "Feil" mat gir ikke livsstilssykdommer.. En feil livsstil gir livsstilsykdommer, og mat bidrar.

Vi får ofte spørsmålet om våre dietter inneholder nok energi for en stor mann. Svaret er nei, det er jo nettopp poenget med en slankediett at den ikke skal inneholde nok kalorier, hverken for en stor mann eller en liten dame.

Den store mannen og den lille damen skal nettopp ha forskjellig energi-inntak. Poenget er ikke bare å skape et underskudd, det er å skape et fornuftig underskudd som ikke er farlig lavt.

Overvekt er energi lagret som fett på kroppen. En slankediett er en diette som skal hjelpe kroppen å få tak i den energien som allerede er lagret - ikke tilføre mer energi. Nå vil det uansett ikke være mulig å spise uten å få tilført noe energi, men det viktige med en trygg slankediett er at den tilfører kroppen nok protein, essensielle fettsyrer, fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter.

En diett for vektnedgang må føre til underskudd, men ikke et så stort underskudd at kroppen får så lite energi at den må kannibalisere fettfri masse - muskelmasse og organer. Det bør også være mulig å leve ved siden av vektnedgangen, så den store, aktive mannen kan gå ned i vekt på 3000 kcal mens den lille kvinnen som jobber på kontor kommer unna med 1800 kcal eksempelvis. Det viktigste med en god vektnedgang er at den er tilpasset hver enkelts behov, både for energi og preferanser hva mat angår. Kostholdet skal kunne holdes over tid.

Når du benytter på vår diett er det nettopp det som skjer. Glem derfor kaloriene!

Du skal aldri uritisk velge en lavkaloridiett som ikke er tilpasset deg og som ubegrunnet kutter store deler av matvarene som kan inngå i et fornuftig kosthold. Det er ubegrunnet, feilbegrunnet og mangler hold for alle påstandene.

Les: Mat og kalorier - hvor mye trenger du?

Litt kunnskap kan være livsfarlig, spesielt når den selges ukritisk til mennesker som er ukritiske og har et stort behov og ønske om å gå ned i vekt. Kombinasjonen av å faste og å spise under BMR de dagene det skal spises vil for de aller fleste føre til tap av muskelmasse og funksjon.

Jeg lar tvilen komme ernæringsmedisin AS til gode - men jeg vet ikke hva som er mest skremmende av tanken på at de faktisk tror på det de skriver og selger, eller at de bevisst utnytter populariteten til en diett og pakker det inn i en pseudovitenskapelig begrunnelse som oppfordrer folk til å ikke tenke.

Enhver diett som fører til underskudd over tid vil føre til vektnedgang, men for at du skal sitte igjen med en sterkere og friskere kropp er det viktig at dietten og kostholdet fungerer i din livsstil og er tilpasset dine individuelle forutsetninger.