FRI FRAKT OVER 800,-

Mer proteiner, mer vektnedgang

Viktigheten av nok proteiner på diett er velkjent.

Kroppen bruker lagret energi siden den ikke får nok fra kostholder, og dersom underskuddet er stort nok vil både fett og fettfri masse bli brukt som energi - også muskler.

59960-1357115424-652x330.jpg

Det er viktig å bevare det en har av muskelmasse på diett både for utseendets del og av helsemessige årsaker. Det er stor interesse for å finne effektive kostholdstilnærminger som kan redusere kardiovaskulære risikifaktorer og fedme - og det kommer stadig nye studier som lager et mer nyansert bilde.

Les også: Proteiner bevarer muskelmasse og øker vektnedgang på diett

I økende grad forekommer muskelsvinn og fedme sammen - en svært uheldig kombinasjon.

I denne studien ville forskerne se på forskjellene i kardiovaskulære risikofaktorer og antropometriske mål i 60 overvektige kvinner som fikk energi-inntaket sitt begrenset med 200-500 kcal i 90 dager.

Den ene gruppen, høyprotein eller HP fikk 25% proteiner, 45% karbohydrater og 30% fett. Den andre gruppen fikk 15% proteiner, 55% karbohydrater og 30% fra fett. Typisk vestlig kosthold.

Studien er basert på selvrapportert matinntak, noe som begrenser nøyaktigheten men dette er også interessant fordi en da ser effekten hos en frittlevende populasjon. Det er viktig å finne tilnærminger mennesker kan gjøre selv i hverdagen sin, det er der vekten kommer av eller på.

Høyproteingruppen gikk mer ned i vekt og midjemål enn sine lavproteinsøstre:

Women

 

Negangen i midjemål og vekt er nesten dobbelt så stor i høyprotein-gruppen.

Forskjellene i metabolske risikofaktorer var noe mindre mellom gruppene, og tidvis i favør lavproteingruppen. Et litt artig valg er å la 50% av proteinene komme fra animalske og 50% fra vegetabilske kilder med begrunnelsen at "Animal sources, particularly red meat, may lead to CVD because of their saturated fat ."

Det skal ikke være lett.

Ihvertfall: Mer proteiner på diett og gjerne fra magrere kilder dersom det er ønskelig å begrense fett og energi-inntaket.

Proteinpulver

Om du vil ha en ren proteinkilde er det ikke mye som slår Myoprotein. Vårt bestselgende proteinpulver består av et 1:1 forhold av kasein og myseisolater. Dette gir så godt som null karbohydrater og fett i shaken, fluffen, baksten eller hva det nå er du ønsker å lage. Du finner Myoprotein her.

Om du er på budsjett så anbefaler vi vårt MyRevolution Proteinpulver. Dette produktet er utelukkende basert på myseproteinkonsentrat. Dette er en mindre ren kilde til protein enn Myoprotein, men det duger godt i sammenlikning med mange andre proteinkilder når det kommer til pris og smak. Du finner MyRevolution proteinpulver her.