FRI FRAKT OVER 800,-

Måltid med proteiner øker energiforbruket

Proteiner øker både metthetsfølelse og energiforbruk, noe som er svært positivt for de som ønsker å gå ned i vekt eller bedre kroppssammensetningen.

humantorch221jn

I tillegg gjør et høyere proteininntak at du beholder mer muskelmasse og fettfri masse ved energiunderskudd.

Den termiske effekten av makronæringsstoffene er ca:

Fett 0-5%
Karbohydrater 5-15%
Proteiner 20-35%
Det koster å både bryte ned, distribuere og lagre næringsstoffene, og for hver kalori næringsstoffet inneholder må den termiske effekten trekkes fra hva som er tilgjengelig når maten er ferdig behandlet, distribuert, lagret eller brukt.

Les: Proteinpulver gir vektnedgang uten diett

Termisk effekt i praksis

Et forsøk som illustrerer dette fint er en studie der deltagerne ble gitt tte måltider på rundt 500 kcal. Det ene var høyprotein (HP) med 68% av energien fra proteiner, høykarbohydrat (HK) med 69% fra karbohydrat og 70% fett i høyfettgruppen (HF).

Forsok

Energiforbruket etter måltidene ble målt, sammen med metthetsfølelse. Metthetsfølelsen var høyest med proteinmåltidet. Det var liten forskjell mellom fett- og karbohydratmåltidene.

Den termiske effekten var TEF was 261+/-59, 92+/-67 og 97+/-71 kJ over 7 timer, eller ca 65  +/-  14 kcal  for HP, 23 +/-  13 kcal kcal for HK og 24 +/-  13 kcal for HF.

Les: Proteininntak for veltrente mennesker på diett

Mengdene her var noe urealistiske kanskje, ihvertfall for proteinmåltidet. Noen får i seg den mengden om de kun spiser to eller tre store måltider per dag, men det er nok noe uvanlig. Termisk effekt er også en funksjon av mengde, så 20% av 200 g proteiner er nøyaktig det samme som 20% av 50 g proteiner x 4.

Likevel, forsøket illustrerer greit at energiforbruket fra et måltidet med 67% proteiner er ca tre ganger høyere over syv timer enn forbruket fra tilsvarende fett- og karbohydratmengder.

65 kcal over 7 timer er ikke 10 kcal i timen engang, men ekstrapolert over 3-4 måltider kan det for nærme seg og overskride over 10% av BMR for et voksent menneske eller kalorimengden fra en lett treningsøkt.

Les: MyoProtein, det eksklusive proteinpulveret

Et høyt proteininntak kan påvirke energibalansen, forholdet mellom inntak av energi og forbruk både gjennom økt forbruk og redusert inntak - og det er noe av det som gjør proteiner ekstremt verdifulle.

Tilbud på Proteinpulver

Om du liker det du leser, og du er interessert i å gå til anskaffelse av proteinpulver så kan du her finne vårt beste proteinpulver; Myoprotein her.