FRI FRAKT OVER 800,-

Lenge og rolig bedre enn kort og hardt - hverdaksaktivitet slår trening

Vi sitter og ligger store deler av døgnet. Dette fører til at energiforbruket går ned, og vi kommer lettere i energioverskudd og får en rekke uheldige metabolske effekter.

1017593_535996933132748_1229777380_n

Trening og hverdagsaktivitet

Trening er effektivt for å øke energiforbruk, øke muskelmasse og har god helsegevinst - men er hverdagsaktivitet vel så bra eller til og med bedre?

Mange, meg selv inkludert er til tross for nokså mye trening ellers relativt inaktiv.

En gruppe forskere ville se på forskjellene ved å la en gruppe normalvektige mennesker gå gjennom tre intervensjoner: De skulle sitte 14 timer om dagen, sitte 13 timer og trene 1 time og bytte ut 6 av timene på stumpen med fire timers gange og to timer på bena. [1]

De brukte minst energi da de bare satt, og ca like mye da de økte aktiviteten og da de trente.

Med 14 timer på rumpen var energiforbruket 500 kal lavere enn i de to andre tilfellene. Både en times trening og mer tid på bena bedret insulinfølsomhet og blodlipider - men det var mest effektivt å gå/stå i forhold til å trene en time. Insulinfølsomheten var best i gruppen som hadde jevn aktivitet.

Sitting-vs-Standing-Lipase Blodplasma etter et måltid inntatt før aktivitet eller inaktivitet - aktivitet gir økt opptak av fett i musklene.

Dette er interessant siden energiforbruket var sammenlignbart. Vi vet at muskulær inaktivitet fører til redusert sirkulasjon og omsetning av fett, samt nedregulerer genuttrykk assosiert med energiforbruk og fettoksidasjon.

Trening mer tidseffektivt, hverdagsaktivitet mer effektivt totalt sett

En klar begrensning her er tidsaspektet. å stå/gå i til sammen seks timer er langt mindre tidseffektivt enn å trene en time.

Vi vet fra før at det er stor forskjell i energiforbruket til mennesker både i form av hverdagsaktivitet og det som kalles spontanaktivitet - all aktivitet en gjør uten å egentlig være bevisst på det som å fikle med noe, tromme med fingrene, dipse med bena osv.  Mens forskjellene i hvileforbrenning blant friske mennesker med lik kroppstørrelse er liten kan forskjellene i hverdagsaktivitet og spontanaktivitet forklare hvorfor noen kan "spise hva de vil" mens andre legger på seg selv om de trener.

Å legge inn mer hverdagsaktivitet kan være svært bra både for formen, vekten, livskvaliteten og helsen.

Du kan:

  1. Ta trapp istedenfor heis
  2. Ha ståpult om du jobber mye stillesittende
  3. Legge inn pauser som bryter opp sittingen der du beveger deg i noen minutter
  4. Gå på butikken istedenfor å kjøre
  5. Ta en kveldstur istedenfor å se på TV eller henge på Facebook

Hver for seg har disse tingene liten effekt, men samlet over uker, måneder og år blir det store forskjeller.

Legg inn en liten innsats utenfor gymmet også - det kan gi gode resultater!