FRI FRAKT OVER 800,-

Laks som proteinkilde

Laks som proteinkilde

De aller færreste spiser fisk 2-3 ganger i uken, som anbefalt av Helsedirektoratet. Noe alle burde gjøre på grunn av helsefordelene ved å spise fisk, spesielt fet fisk, som laks.


Er du en av de som sjelden går innom fiskedisken i matbutikken når du er ute og handler inn til middagen? Da er du ikke alene. Det er ikke mange som har lyst å ofre f.eks en biffmiddag for en laksemiddag. Vet du hva, det er helt i orden, men hva med da å spise laks til lunsj i stedet for? Så enkelt kan det være.

Laks som proteinkilde

Hvorfor Laks?

Først og fremst; laks inneholder protein av meget god kvalitet. Mange "glemmer av", eller overser at fisk er en meget god kilde til protein. I en ubehandlet laksefilet på 100 gram er det rundt 20 gram protein.

Laks gir oss også plenty av Omega-3. Helsedirektoratet anbefaler at vi får i oss ca. 0,5 gram Omega-3 hver dag. Det tilsvarer ca. 20 gram oppdrettslaks hver dag.

Les: Oppdrettslaks er ikke skadelig - Diverse artikler om Omega 3

Utover dette finner du selen, iod og vitamin D i laks. Nå som det er vinter i Norges rike så er tilgangen på vitamin D ikke optimal, så hvorfor ikke gi laksen en sjanse?

Tilbake til lunchen

Etter mitt skjønn er den letteste måten å lage en god lunsj med laks på å ovnsbake alt sammen. Det krever lite kjøkkenskills, og det kan forberedes i god tid før måltidet.

Ta bare et godt stykke aluminiumsfolie, legg laks og grønnsaker på det, brett det sammen og stek det på 180-200 grader i ca. 15-20 min. Kok ris eller poteter ved siden av. Synes du laks smaker for mye? Du kan dempe laksesmaken med f.eks grønn eller rød pesto. Det passer meget godt med laks.

Hva får du så i deg ved å spise et måltid med laks?

100 gram ovnsbakt laks
100 gram ovnsbakte brokkoli, sukkererter, strimlede gulrøtter og vårløk/løk
3 kokte poteter

Protein: 30 g
Fett: 20 g
- hvorav mettet fett: 4 g
- enumettet fett: 7 g
- flerumettet: 5 g
Karbohydrat: 44 g
- kostfiber: 6 g
Kilokalorier: 490

I tillegg får du tilstrekkelig vitamin D for en dag, noe vitamin A, B12, C og E. Mineraler sliter ikke så mange med å få i seg nok, men dette inneholder også magnesium, jern, kalsium og kalium i gode mengder. Dette måltidet inneholder rundt 2,5 gram Omega-3-fettsyrer.

Hvem vil vel ikke tilføre kroppen alt dette?

Om du fortsatt ikke er overbevist og absolutt ikke ønsker laks på tallerkenen, fortvil ikke. Du kan kjøpe Omega 3 i nettbutikken. Deilige proteintilskudd i alle varianter har vi selvsagt også. Våre proteinpulver finner du her.