FRI FRAKT OVER 800,-

Kompresjonstøy: Estetikk og vitenskap i skjønn forening

Kompresjonstøy og tights  har jeg alltid sett på som unødvendig - digg å trene i men uten noen videre funksjon ut over det.

Og at ting ser strammere ut og holder seg bedre på plass i dem. Både på gymmet, gaten og i turløypene er det tydelig at tights og kompresjonstøy har kommet for å bli.

Velkjent prinsipp

Etterhvert som jeg turte å snike på meg en tights ble jeg overbevist litt etter litt - knebøy i tights slår knebøy i bukser eller shorts på alle mulige måter.

Det var bare en ting jeg hadde problemer med. Påstandene om økt sirkulasjon, restitusjon og prestasjon. Kompresjon er en legitim behandlingsmetode for å begrense vevsskade og bedre sirkulasjon  og de med nedsatt venefunksjon. Da brukes det surringer eller strømper som er stramme, forhindrer væskeopphopning og øker trykket i blodårene.

På flyreiser er det brukt for å forhindre blodpropp og å øke sirkulasjon, spesielt i leggene.

Nesten helt tilfeldig fant jeg ut jeg skulle sjekke påstandene om økt sirkulasjon, restitusjon og prestasjon i forbindelse med at MyRevolution skulle ta inn Skins. Jeg ble litt overrasket, for å være helt ærlig.

Kompresjonstøy er kjempepopulært , og det har ikke gått upåaktet i forskningsmiljøene.

Mandag er den nasjonale bryst og bicepsdagen, men tirsdagen er tights og bendag! Tagg bildet med #myrevolution og #tightstirsdag !

Effekt på stølhet og prestasjon

Litteraturen på kompresjonstøy viser liten til moderat effekt på sprint-prestasjon, tid til utmattelse, spensthopp og lignende. [1]

Etter trening viste det også liten til moderat effekt på restitusjon - innhenting av maksstyrke, spenst samt reduksjon i muskelsmerte og hevelser. Laktat kan også fjernes raskere fra blodet. Den praktiske betydningen av dette er det vanskelig å si noe om, men det kan ha noe for seg.

Flere samlestudier indikerer en effekt på restitusjon og muskelskade på kort sikt. [2] DOMS, eller det vi kaller for stølhet kan være en begrensende faktor for prestasjon i påfølgende treningsøkter, og det ser ut som kompresjonstøy kan bidra til å begrense denne. Det kan også mer hyppig trening, siden å belaste en muskel oftere i seg selv beskytter mot å bli støl.

Et spørsmål jeg sitter igjen med er om det er positivt eller negativt for muskelvekst at det ser ut til å kunne begrense hevelse etter trening noe , siden celleswoling er en av faktorene som bidrar til hypertrofi. I det store og det hele tror jeg imidlertid det har fint lite å si, men det er en tanke.

Kompresjonstøy som tights og overdeler kan altså føre til bedre sirkulasjon, mindre stølhet og økt restitusjon etter treningsøkter. Neste gang noen mener du bruker dem for å holde ting på plass, se bedre trent ut eller vise frem rumpen du har bygget med tunge knebøy er det bare å slenge referansene i bordet og si : Forfengelighet? Det er vitenskap, **** !