FRI FRAKT OVER 800,-

Koffein og prestasjon - myter og fakta

Koffein er ett av verdens mest brukte stimulerende stoffer og er populær i fettforbrennere. Det forekommer naturlig i kaffe og te, og tilsettes en rekke andre matvarer som brus i små mengder.

I T-REX er det 240 mg koffein pr dagsdose fra grønn te , og i sportsdrikken Nitro Fuel er det 150 mg koffein pr 100 g fra guarana.

Rundt koffein og bruk med prestasjonsfremmende hensikt er det mange mye myter og bro-science. Når er det effektivt, og i hvilke doser?

JISSN, Journal of the International Society of Sports Nutrition har gjort en gjennomgang av litteraturen på koffeintilskudd frem til 2010, og har summert funnene i de følgende syv punktene som kan virke oppklarende [1]:

Koffein og prestasjon

  1.  Koffein er effektivt for å øke sportslige prestasjoner i trente utøvere inntatt i lave til moderate doser (~3-6 mg/kg) og synes ikke å øke prestasjon inntatt i høyere doser (≥ 9 mg/kg).
  2. Koffein er mer ergogent (prestasjonsfremmende) når det inntas i en ikke-vannløst tilstand sammenlignet med kaffe.
  3. Koffein kan øke årvåkenhet under økter med langvaring utmattende trening og under perioder med mangel på søvn.
  4. Koffein er ergogent for langvarig maksimal utholdenhetstrening, og har vært vist svært effektivt for å forlenge tid til utmattelse
  5. Koffein er effektivt ved høyintensitets trening, inkludert lagsport som fotball og rygby som kategoriseres av intermitterende aktivitet innen en lengre periode.
  6. Litteraturen er tvetydig når det gjelder effekten av koffeintilskudd på styrke og kraft, og det trengs mer forskning på dette området.
  7. Den vitenskapelige litteraturen støtter ikke koffein-indusert diurese under trening, eller skadelige endringer i væskebalansen som påvirker prestasjon negativt.

Koffein kan også være et fint tilskudd å bruke på diett som kan øke forbrenningen noe, gjøre at du presterer bedre på trening og at du holder deg mer aktiv i hverdagen. Vær forsiktig med å ta koffein for nær leggetid, det kan nemlig forstyrre innsovningen.