FRI FRAKT OVER 800,-

Kast badevekten og knus speilet

For å måle fremgang er det mange som bruker vekten.

Ned i vekt, opp i vekt - helt meningsløse overskrifter som fyller mediebildet om dagen.

Les: Jenteloven

Badevekten sier deg hvor mye kroppen veier, men ikke hva den består av. Du kan stå stille på vekten eller gå opp samtidig som du øker fettfri masse og muskelmasse og fettet ditt holder seg likt - resultatet kan du se under:

Kvinnen på bildet legger på seg 6,5 kg - se hvor mye friskere og sunnere kroppen hennes ser ut.  Altfor mange jenter vil slanke vekk huden sin for å bli stram og fit uten at det er noe annet enn et skjelett å vise frem under. For å forstå hvorfor evig slanking med for lite mat blir en blindgate for trivsel og en flott fysikk, les gjerne her: Hvor mye skal jeg spise på dietten?

Vekten din er kun et tall, speilbildet dine verste tanker om deg selv

Vekten din er et tall. Du er mye mer enn et tall. Kast badevekten.

Mange anbefaler å bruke speilet istedenfor - jeg er uenig.

Knus speilet - knus behovet for å vurdere deg selv visuelt.

Det er viktig å ha mål på fremgang både for motivasjonens del og for å vite om det faktisk skjer noe, om det du gjør har effekt.

I speilet vurderer du deg selv subjektivt. Du vurderer kroppen din kritisk, ser etter endring og sammenligner den med et ideal på hvordan den burde være. Tenker du på andres kropper mens du ser deg i speilet? Hvordan du skulle sett ut? Inspo-bildene du så på nettet?

Vær helt ærlig - hvor mange ganger har du sett deg i speilet og tenkte negative tanker om deg selv?

Endringer skjer så sakte at dersom du ser deg selv i speilet for ofte og ser etter endringer vil du ganske enkelt ikke klare det - endringene skjer for sakte.

Frustrasjon, misnøye, negativt tankespinn om deg selv, det du driver med og kroppen din. Du eksternalisere de verste tankene dine om deg selv og dyrker et unaturlig og destruktivt forhold til deg selv.

Noen kan klare å vurdere fysikken sin objektivt fra uke til uke uten at det blir en besettelse, men blant de som trener og justerer kostholdet fordi de vil endre kroppen er disse naturlig nok få. Knus speilet - ikke fysisk, men stå imot trangen til å stå og vurdere deg selv der.

Formbilder

Hva med å ta bilder? Formbilder? De fleste formbildene tas under perfekt belysning, helst rett etter trening med en frisk pump på gang i kroppsdelene som vises frem. Når du da sammenligner formbildene med det du ser i speilet blir du skuffet - tenk om du kunne sett slik ut hele tiden!

Redningen - objektive mål på fremgang

Hvordan skal du da måle fremgang?

Så objektivt som mulig. Finn frem et målebånd. Fra nå av skal du kun måle fem steder på kroppen.

  1. Midjen. Det er her du vil se de største endringene om du skal bedre kroppssammensetningen.  Mål en gang i uken på samme sted med samme mengde mat i magen og registrer målet.
  2. Lårene. Mål på det tykkeste punktet rundt lårene.
  3. Rumpen. Mål på det tykkeste punktet rundt hoftene.
  4. Overarmen. Om du måler med armen hengende ned langs siden eller med fleks velger du - bare mål på samme sted hver gang.
  5. Rundt brystet ved brystvortene.

Lyst på en enklere oppskrift om du vil redusere mengden fett på kroppen og har litt å ta av?

  1. Mål kun rundt magen. Da får du et tall på nedgang både av subkutant fett og visceralt fett.

Enda enklere?

Bruk et klesplagg på overkroppen og et på bena. Ta dem på annehver uke. Du vil fort merke hvilken vei det går.

Da vil du få et helt objektivt mål på hva som skjer med kroppen.

Om du skal ha vekk underhudsfett og visceralfett bil du få helt objektive tall på nedgang eller fravær av nedgang.

Om du skal opp i vekt og målene ikke øker rundt overarmer, lår eller hofter spiser du gjerne for lite og kan justere opp. Dersom målene rundt midjen øker og de andre står stille kan det være en idé å justere ned. Det skal sies at dersom vektoppgang er målet kan det være lettere å takle å gå på vekten. Mange har merkelige ideer og negative erfaringer med vekt, og det er ofte helt vilkårlige tall som settes som 'gode nok'. Om det er 55, 60, 65 kg - de har ofte ikke rot i virkeligheten, og ligner mer på en besettelse enn noe annet.

Jeg vil med dette ikke demonisere noe som i seg selv er harmløst for noen som har et avklart forhold til disse tingene.

For de som ikke har det vil det kunne være en enorm lettelse å slippe at ens verste kritiker hele veien får komme med vurderinger i en prosess som krever tro, motivasjon og trivsel.

Det er ikke snakk om å lukke øynene og stikke fingrene i ørene - det er snakk om å fjerne fokus fra fremgangsmåter som lett nærer en besettelse og et forhold til deg selv og kroppen din som gjør deg ulykkelig.

Knus speilet og kast badevekten - livet er for fantastisk til å dyrke et negativt forhold til seg selv og kroppen sin. Jeg håper med dette at jeg har presentert et alternativ som kan gjøre deg mer motivert og friere.

Det er ingenting galt i å ønske endring eller å jobbe mot det - men ikke sett sperrer for deg selv mens du går veien.

La oss starte en trend - vekk med badevekter, speil og negative selvbilder.