FRI FRAKT OVER 800,-

Karen Hesthammer - hammertime!

Flere og flere jenter finner ut det er gøy om motiverende å ta turen bort til bøystativet og løfte tungt.

Foto:Nicolai Hildre

For de som vil ha målbar fremgang og strukturert trening er styrkeløft et naturlig valg, og fremgangen kommer. Jeg så med store øyne på at Karen med perfekt teknikk mishandlet den ene tunge vekten etter hverandre i NM- så begynte det å synke inn at denne jenten veier mindre enn halvparten av det jeg gjør.

Å kalle henne sterk er en underdrivelse, spesielt med tanke på hvor kort tid hun egentlig har drevet med styrkeløft. Hun vant flere medaljer i NM - neppe siste gang vi ser henne på toppen av pallen.

Navn: Karen Hesthammer
Idrett:  Styrkeløft
Klasse: -47 junior
Beste løft:

  • Knebøy: 115 kg
  • Benkpress: 60 kg
  • Markløft: 117,5 kg

Totalt: 292,5 kg.

Meritter: 6 norgesrekorder,1.plass i NM -47, 1.plass i markløft på poeng, 2.plass i poeng totalt for kategori ungdom, 3.plass i knebøy total. RM 2.feb 1.plass i -47.

Klubb: Oslo Styrkeløftklubb

MyRevolution har valgt å sponse Karen - hun er en flott ambassadør for sunn idrett.

I den anledning tok jeg en liten prat med henne for å bli litt bedre kjent med piken med swolevelstikkene.

A: Hva fikk deg til å velge styrkeløft , og hva er det som gjør du trives med å løfte tunge ting?

K: HELT tilfeldig. Jeg var lei av å komme på trening og ikke vite hva jeg skulle trene, og det var vanskelig å ha et ryddig opplegg med evnen til å se framgang og sette mål.

Det var derfor jeg fant et tilfeldig mengdetreningsprogram på styrkeloft.no der jeg kunne sette inn hvilke mål jeg ville sette meg etter 12 uker

Det passet det veldig bra, for etter de 12 ukene skulle det være et klubbstevne, så derfor meldte jeg meg inn i Oslo Styrkeløftklubb.

Jeg liker muligheten til å hele tiden se progresjon og sette meg realistiske mål. Veldig bra for motivasjonen!

Det er også veldig morsomt å sammenligne seg selv fra konkurranse til konkurranse. Kult at det skal være så stas å maxe i de tre store!

Foto:Asle Bøe

A: Du har blitt veldig sterk veldig rask, samtidig som du er relativt liten og nett. Mange lurer sikkert på hvordan du løfter og spiser. Kan du fortelle litt om det?

K: Jeg spiser egentlig akkurat som jeg vil, men jeg styrer frivillig unna mye usunn mat som dessert, godteri, kaker og lignende fordi jeg liker å ha kontroll over vekt og det å spise god og riktig mat. Pr. dags dato kjører jeg periodisk faste som jeg nå har holdt på med i ca en måned. Før konkurranser har jeg kjørt lavkarbo siste uken for å smette inn i vektklasse -47, vanligvis ligger jeg 2-3 kg over. Kjører ikke lenger enn 1 uke for å ikke miste energi og trykk, for det er jo gjerne det man vil ha mest av på konkurransene! Trener nå 4 ganger i uken, ca 2-3 timer hver økt. Det er et mengdetreningsprogram - 8 ukers, som er utviklet av treneren min Marius Arnesen.

A:  Hvilke tilskudd bruker du, om noen?

K: Bare proteinpulveromega 3 og kreatin - det er derfor alle spør om jeg har lisens til gunza mine :D

A: Hva er målene dine fremover, og når ser vi deg på plattingen neste gang?

K: Sikter mot VM-krav - 320 kg totalt.

Da kvalifiserer jeg meg til junior-NM  og tenker det blir  125 kg i knebøy,  65 kg i benkpress og 130 kg i markløft. Neste konkurranse er landskamp mot sverige 11. mai - midt i russetiden! Har tenkt litt rundt det, og funnet ut jeg heller vil drive med noe som gir meg så mye mening som styrkeløft gjør enn å drikke meg snydens hver dag i tre uker..

A: Har du noen tips til andre jenter som vil bli fit og sterk?

K: Ja.

  1. Ha tålmodighet.
  2. Tør å sette på vekter.

A: Herlig. Det enkle er ofte det beste. Har du noen som inspirerer deg eller ser opp til i idretten?

K: Jeg har faktisk ingen jeg sikler etter eller vil bli som. jeg blir veldig imponert over alle i klubben min, og alle som jeg ser trener for å gjøre en forandring. Det er de som inspirerer meg.

A: Takk for praten, Karen! Alltid hyggelig.

Vi gleder oss til å følge Karen videre og er stolt av å få sponse henne!