FRI FRAKT OVER 800,-

Kan du bli feit av løping?

I en"Shugart's Hammer" på T-Nation påstår Chris Shugart, en av skribentene deres at du blir feit av løping.

people-running-city-marathon-660x400

Jeg har valgt å omtale den her siden det er et godt eksempel på hvordan feiltolking av studier for å støtte ens eget syn fører til mye feilinformasjon om trening og kosthold.

Utsagnet baseres på grov feiltolking av en studie publisert i 2006 i International journal of Obesity. [1]

Running makes you fat

A 2006 study backs this up. In the study, 12,568 runners were tracked for 9 years. The majority of the runners gained body fat and increase waist circumference during that time period, even if they never quit running. Especially the men. The runners who gained the most fat around their waists were the ones who decreased their mileage, mainly due to the inevitable running injuries. But get this: even runners who maintained or mildly increased their mileage got fatter. The only runners who didn't get fatter were the ones who significantly increased their mileage, most by 3 times as much running per week. In other words, unless you get to near-marathoner level, running makes you fatter as you age. And if you ever have to quit or cut back due to life's demands or injury, your endurance-exercise adapted body will quickly pack on body fat and your waist size will dramatically increase.

Studien er en observasjonsstudie basert på spørreskjema deltagerne svarte på angående hvor mye de løp og hvordan det utviklet seg i perioden. De ble ikke "tracked" , de svarte på noen spørreskjema.

tumblr_le5lcj5Q5o1qa0uujo1_500

 

Aldersrelatert vektoppgang

Den viser ikke annet enn at mennesker har en tendens til å gå opp i vekt etterhvert som årene går - et kalorioverskudd gjør at vekten sakte går oppover.

Løping er ikke årsaken til at vekten går opp. De som løp mest holdt vekten bedre enn de som reduserte løpslengden - så mer løping hindrer vektoppgang men han hevder likevel at løping gjør deg feit? Sterk logikk. Studien sier ingenting om matinntak eller øvrig fysisk aktivitet. Å kun se på treningsmengde er en dårlig indikator for vektutvikling, siden trening bare utgjør en del av ligningen i kaloribalansen. Det er heller ingenn automatikk i at løping gir skader som gjør du må slutte å trene på samme måte som det ikke er styrketrening i seg selv det er noe galt med om du makser i smithsmaskinbøy hver trening og klager over vondt i knærne.

Etterhvert som vi blir eldre mister vi muskelmasse og aktivitetsnivået tenderer mot å gå ned. Hadde vi fjernet løpingen fra deltagerne i studien og beholdt alle andre faktorer like ville de ikke ha hindret vektoppgangen.

De som løp mest økte løpslengden opp til 60 + km i uken - med en laber snittfart på 10 km/t blir det seks timers aktivitet i uken. Dette ga positiv effekt, mens de som lå nede på en snau time ikke så effekt på vekt eller midjemål og heller gikk opp i vekt. De som løper mest reduserer ikke overraskende midjemål og vekt - likevel konkluderer vår venn med at løping fører til vektoppgang? Friskt.

Aktivitet forhindrer aldersrelatert vektoppgang

I en studie [2] fra 2010 ble det funnet at høyere aktivitsnivå i en periode på 20 år reduserte vektoppgang med 2.6 kg for menn og hele 6.1 kg for kvinner.

Det er et poeng at det er vanskelig å trene vekk et underskudd fra kostholdet. 500 kalorier kan inntas på fem minutter, men kan så kreve en times trening for å bruke energien igjen.

Artikkelen til Chris er i utgangspunktet cardiofiendtlig, og han velger selektivt ut en studie som ikke engang støtter det han hevder løping gjør.

Ingen aktivitet annet enn matinntak kan gjøre deg feit, og dersom du liker å løpe er det ingen grunn til bekymring.

Det kan imidlertid være lurt å ha fokus på kosthold og styrketrening for å begrense tap av muskelmasse etterhvert som vi eldes. Trening og aktivitet er den ene delen av ligningen, men dersom du kommer i overskudd gjennom kostholdet vil kroppsvekten øke.

Det er imidlertid bedre å være en aktiv, lett overvektig person som trener enn det er å være inaktiv. Løping kan være belastende for  ledd og bindevev, så svært overvektige kan ha bedre av å bruke andre aktivitetsformer som er mer skånsom. Trener du mye har du også et høyere energibehov enn om du ikke trener, og reduseres treningsmengden uten at du justerer matinntaket eller øvrig aktivitet vil du øke kroppsvekten.

At løping gjør deg feit finnes det ikke hold for å si. Faktisk kan langvarig, jevn aktivitet være svært hensiktsmessig for å holde vekten eller for vektnedgang, og i vårt stillesittende samfunn monner all aktivitet. Styrketrening vil være bedre enn løping for å hindre aldersrelatert tap av muskelmasse, men løping er veldig mye bedre enn ingenting.

Dette er et stygt eksempel på hvordan noen selekivt velger ut en studie for å støtte en påstand og selektivt tolker resultatene så de passer ens egen forforståelse. Dersom du liker å løpe og holder deg skaedefri er det ingen grunn til bekymring - det samme kan sies om styrketrening.