FRI FRAKT OVER 800,-

Kampen mot tilværelsen Del 1: Introduksjon

Tren mer, spis mindre. Tren mer, spis mer. Tren riktigere, spis riktigere.

Vi vet hva vi har å gjøre, vi vet hvordan, det bare skjer ikke. Hvorfor?

Vi vet det er så enkelt hver gang.Selv om svaret er enkelt er gjennomføringen alt annet.

Det store bildet og nyansene

Som mennesker er vi komplekse og dynamiske organismer som har utviklet oss gjennom milliarder av år til å beskytte den genetiske koden vår, grunnlaget for at vi lever. Samtidig leter vi etter effektive, enkle løsninger. Midt oppi dette paradokset står vi rådville mens samfunnets livvidde og livsstilsykdommer øker i vidde og omfang.

Samtidig øker kunnskapen vår om kroppen og dens mekanismer samtidig som vi får svar på spørsmål og finner nye. Vi vet ikke alt - men vi vet nok til å gjø

re meningsfulle endringer..Dersom vi klarer det. Vi er vant til å bruke hjernen til å endre omgivelsene til fordel for oss selv, og her ligger menneskets største styrke og svakhet.

Det kan virke som ting blir mer og mer komplisert jo dypere vi graver, og at det store bildet endrer seg når en fokuserer for mye på enkelte aspekter ved det. En vil finne enkle løsninger og metoder en kan påtvinge seg selv og sin være mekanistisk - de grunnleggende realitetene består.

Virkelighetens vekkere

Om du finner ut du skal begynne å bevege deg mer, øke aktiviteten og spise mye mindre, tror du at organismen sier flott det, jeg trenger sikkert ikke denne lagrede energien på noe tidspunkt så slå deg løs! Vi bare fryser ihjel til vinteren, men du blir ihvertfall et flott lik.

Tror du at du idag kan bestemme deg for nøyaktig hva du skal spise hver dag i 3 måneder, og komme ut med 100% gjennomføring og den flate magen du alltid har villet ha?

Virkeligheten kan gi deg et par vekkere på veien, og da har du noen valg. Du kan enten bestemme deg for at det er din feil at du har feilet, og grave deg ned i skyld og skam. Innfinne deg med at den kroppen du har må du bare leve med og at alle andre er mye flinkere enn deg.

Du kan også bestemme deg for å forstå hva som skjer og hvorfor - at det ikke er så enkelt som at person A bestemmer seg for å gjøre B og C, og så kommer det an på en ubestemmelig mengde av noe en kaller viljestyrke.

Du kan bestemme deg for at du skal legge til rette for at du skal klare det.

Erfaringer med energibalanse

Opp med hånden om du kjenner igjen det her:

Gikk ned 5 kg, går opp 7. Du var flink en uke, ble lei  i uke to og droppet det i uke tre. Tok igjen det tapte pluss renter fra fleskebanken i uke fire, fem og seks.

Energibalanse er enkelt - bruker du mer energi enn du inntar over lang nok tid vil kroppen måtte hente energien fra kroppsvevet.

Likevel, som du sikkert har erfart forandrer spillereglene seg når du forandrer måten du spiller på.  Kroppen vil ha likevekt, balanse, homeostase, og det har den mange måter å skape. Hvorfor kan ikke bare kroppen gjøre som hjernen sier og du vil? Vel, den gjør det. Den har bare en litt viktigere oppgave enn å ha en viss form eller en viss vekt. Vi er dog sosiale vesener, og vår overlevelse beror på at våre artsfrender aksepterer oss. Det gjør våre geners videreføring også, så vi har et dilemma. Hva veier tyngst, ett kilo fett eller en like på et formbilde?

Varme og kulde

La oss si du sitter naken i et rom, og det er helt ok temperatur. behagelig, hverken kaldt eller varmt. Du sitter og slapper av og har det fint. Så detter temperaturen til -15. For at fysiologiske prosesser skal gå og organer fungere må du ha en viss temperatur - venene trekker seg sammen, vasokonstriksjon , blod konsentreres i overkroppen rundt indre organer og musklene begynner å arbeide, skjelve, for å skape varme. Slik beskytter kroppen de mest vitale funksjonene på bekostning av andre - sitter du lenge nok vil fingre, tær og andre ekstremiteter miste sirkulasjonen .

Så øker temperaturen til +40, og nå begynner det å bli klamt. Blodårene utvider seg, vasodilatasjon, du svetter og taper varme slik og puster gjerne fortere. For at du ikke skal bli overopphetet reduseres eller økes varmetapet..Og hva er varme? Energi.Du mister noe livsviktig, vann, men det må du for å holde temperaturen nede. Igjen ofres noe som er viktig for noe annet som er viktigere.

Ville du følt at du feilet om du skalv i kulde og svettet i varme? Som medlem av arten homo sapiens er du underlagt en rekke fysiologiske og biologiske prinsipp, og disse har blitt valgt ut fra generasjon til generasjon. Enhver liten tulleplan du legger står opp mot tid og evolusjon, og i den målestokken forsvinner kunnskapen og viljestyrken din til ingenting. Likevel - du kan spille på lag med det her, og ikke sloss mot det. Du taper. Fysiologien din skjønner ikke at du må ha sixpack på stranden - den registrerer bare økt aktivitet og forbruk og redusert inntak. Forvent deg ditt livs kamp.

Likevel - noen klarer det. Nokså mange, faktisk. Hva er forskjellen mellom dem og de som går i ring?

Kampen mot tilværelsen

Mat er energi. Selv om ikke endringene i matinntak har like dramatisk virkning som i eksempelet over er det noe av det samme som skjer, bare over lengre tid og saktere.

Alt som oppfattes truende og belastende av organismen vil kunne defineres som stress, og alt som utløser en stressrespons vil kunne utløse mer stress som setter igang en rekke fysiske og psykiske, hormonelle og nevrale reaksjoner som, om de er kronisk blir selvforsterkende.

Går ikke ned i vekt -> spiser mindre, trener mer -> er sulten, overspiser -> går ikke ned i vekt, gå tilbake til start.

Dersom du innleder en kamp mot kroppens respons på stress står du i fare for å øke den og således iscenesette en større konflikt.

Balanse

Du bruker litt, du inntar litt, og holder noenlunde jevn vekt. Aktiviteten balanseres av inntak, forbruk og inntak står i stil og summen av dette over tid gjør deg vektstabil.

http://www.wormbook.org/chapters/www_obesity/obesfatfig1.jpg Regulering av matinntak hos pattedyr. En liten teaser til hva som kommer.

 

Underskudd

Vi skru ned temperaturen. -1000 kcal om dagen. Kroppen merker dette, og har behov for å konservere energi. Du beveger deg litt mindre. Du reiser deg litt færre ganger for å hente noe. Går litt kortere avstander. Sitter mer. Mindre spontane bevegelser som over 24 timer koster endel energi å gjøre. Du er i underskudd, men underskuddet er mindre enn du forventer, og du går ikke ned 1 kg i uken slik du har regnet deg frem til at du skal.

Om 1 kg kroppsfett tilsvarer ca 7000 kcal og du har et underskudd på 500 kcal fra kosten og 500 kcal fra trening hvorfor blir det da ikke slik? Du beveger deg spontant mindre, oksidasjonen, forbrenningen reduseres noe og du kommer igjen i balanse. Kroppen blir lettere og koster mindre å vedlikeholde.

Dette er  en helt nødvendig tilpasning for å overleve perioder uten stor mat-tilgang. Om det var sult og noen gjorde intervalltrening utenfor hulen ville nok ikke de genene ha kommet særlig langt.

Overskudd

Opp med temperaturen. Jøsses, dette var gøy! Du skal opp i vekt, spiser 1000 kcal over vedlikehold og regner med å gå opp jevnt og fint. Oksidasjonen av nærings-substrat øker, du har mer overskudd, du beveger deg spontant mer. Anabole, oppbyggende prosesser dominerer, og du får økt proteinsyntese, fettmasse og fettfri masse. Du er mett stort sett hele tiden, men enkelte dager spiser du litt mer og andre litt mindre.Likevel..Når du legger sammen tallene stemmer de ikke - du skulle da ha gått opp mer enn det her?

Med eller mot

Jeg håper jeg har gjort det klart for deg at du har en formidabel motstander i kroppen din, og at å kalle den fantastisk ville vært en fornærmelse. Det du ser på som svakhet er styrke og genialitet. Oppgaven kan virke umulig - og mens kroppen motsetter seg for raskt endring ved å finne tilbake til likevekt er det måter du kan gå med den i medvind på istedenfor å snu ryggen til det som egentlig skjer og ikke ane hvor du ender opp.

I neste del av denne artikkelserien vil vi se på noen vanlige situasjoner du setter deg i som, om de ikke gjør fremgang umulig ihvertfall gjør den vanskeligere å oppnå enn den behøver være.

Jeg skal også prøve å hjelpe deg til å se floken og finne ledetråder som kan løse den opp -de samme mekanismene som jobber mot deg når du ikke forstår dem kan gjøre livet ditt bedre. Om du vil.

Er man sin egen skaper eller blir man skapt?

Om endring skjer på dine påtvungne premisser eller kroppens egne vil du ha en nokså forskjellig opplevelse med trening, kosthold og det en håper å tilføre av livskvalitet.
Målet her er ikke å gi deg definitive svar eller en liste på 5 punkter du ikke følger - poenget er å gi deg litt og litt mer innsikt i hva du kan gjøre, og hva som kan bli konsekvensene av at du ignorerer din egen natur.

En organisme i kamp med seg selv kan ikke vinne.