FRI FRAKT OVER 800,-

Hvor mye bør du spise på dietten?

Dette var opprinnelig en status jeg la ut på Facebook før jul og fikk overveldende respons.
Jeg har gitt det samme svaret til enormt mange som kontakter meg , både jenter og gutter men spesielt jenter.
776158_diet
Ordet 'kalori' skremmer mange, og det er lett for å tenke at 'jo mindre jo bedre'.
Mange aner ikke hvor mye som er nok og hvor mye som er for lite, eller hvor mye kroppen trenger på en dag. Det er vel bare å sulte seg i noen måneder og se fettet renne av? Kroppen din er ikke enig.Nå som jule og resten-av-året-flesket skal av er det lett for å tenke at det er knallhard diett og trening som er oppskriften fremover, men jeg vil i en serie artikler og saker foreslå en litt mer langsiktig fremgangsmåte som ikke gjør at du kjører deg selv i grøften raskere enn du kan si PSMF.

Hvor mye mat trenger du?

Slutt med sultingen! Livet er ikke å slite ut kroppen sin i ung alder for å bli tynn og 'fit'. Fitness er å klare, å mestre, å ha det bra. Ikke å se hvor lang ned i grøften du klarer å komme.

Med 'spise mer' mener jeg egentlig 'spise nok' eller 'spise passe' Litt lettere å svelge?Her skal du se hvorfor:
En ung jente på din størrelse ( ca 65 kg) vil bruke ca 1500 kcal om dagen om hun ligger helt i ro i et temperaturnøytralt rom på å holde kroppen i live.
1500 kcal i total hvile.La oss nå si du sitter i en stol halve dagen istedenfor å bare ligge i sengen.1800 kcal om du sitter i en stol i 12 timer.

Så reiser du deg og går og trener i en time med middels intensitet.

2200 kcal med en times effektiv trening.

Du trente gjerne dagen før og? Kroppen trenger reparasjon og restitusjon.

2300 kcal

Gikk du litt iløpet av dagen? På butikken? Til kjøleskapet? Til jobb/skole? Ryddet litt? Hverdagsaktivitet er det vanskelig å beregne energiforbruket fra, for det varierer enormt. La oss nå si du er helt midt på treet. Du beveger deg normalt.

2600 kcal -2800 kcal Minimum.

Da er vi i vedlikehold. Du vedlikeholder vekten slik den er nå, hverken opp eller ned.

Dette eksempelet er en grov forenkling, og kun ment for å illustrere et poeng: Dersom du spiser 17-1800 kcal pr dag vil du ha et underskudd på mellom 900 og 1000 kcal pr dag. 1 kg fettvev kan dekke ca 70 kcal pr dag , så om du har, la oss si 10-15 kg fett på kroppen klarer kroppen å hente mellom 700 og 1050 kcal derfra pr døgn.

Det som skjer med mange som går for lavt, og her er egentlig hovedargumentet mot å gjøre det: Spontan aktivitet reguleres ned, en får dårlige treninger, bruker mindre energi og har det kjipt. Kroppen tærer på det en ikke vil tære på - fettfri masse, organer, skjelett, nedregulerer metabolsk aktivitet. En mister fettmasse, men til en pris en ikke har råd til å betale. Fordi underskuddet til hverdags er for stort kompenserer en med økt inntak periodevis for å prøve å komme i balanse.

En bedre tilnærming er å finne det inntaket som gjør at du fungerer bra, føler deg bra, kan ha gode treninger og gode dager og ikke får behovet for å trykke i trynet med jevne mellomrom som gjør at du kommer i balanse igjen.

Der du er nå handler det om å finne et kosthold du kan trives med og holde i år - da vil du fort finne at du har mye mer energi til å forme kroppen din slik du vil, at den responderer bedre på trening og at du føler deg bedre.

Om du har spørsmål om hvordan du bør sette opp dietten eller kostholdet, ta kontakt i forumet der mange dyktige brukere står klar for å hjelpe deg å nå målene dine på en god måte!

Del gjerne om du kjenner noen som hadde hatt godt av å spise litt mer og være litt snillere med seg selv.