FRI FRAKT OVER 800,-

Grønn te og vekttap - har det noe for seg?

Grønn te eller Camilla Sinensis er en drikk som har lange tradisjoner.

Med lange tradisjoner følger også en viss grad av mytologi.En artig historie går ut på at det var en kinesisk keiser som satt under et te-tre, som da neppe kan ha hett et te-tre men kun var et tre med en kopp vann , hvorpå det datt et blad nedi. Han drakk vannet og ble rippet og kognitivt velfungerende.

Ok, kanskje det ikke var helt slik det skjedde, men grønn te har lange tradisjoner i Asia og har blitt satt pris på av treningsentusiaster og heklende bestemødre siden den kom til våre breddegrader.

Aktive virkestoffer

Grønn te inneholder både koffein og katekiner, stoffer som har en rekke fysiologiske virkninger i menneskekroppen.

Koffein virker sentralstimulerende, og EGCG er en sterk antioksidant. Tilskudd for fettforbrenning og vektnedgang består ofte av ingredienser som virker lovende i prøverør, dyreforsøk eller cellekulturer men som ikke gir samme virkning in vitro og i menneskekroppen. Katekinene , og deriblant EGCG kan bidra til redusert respiratorisk kvotient (økt fettoksidasjon kontra glykogen) og økt energiforbruk.[2]

En av grunnene til at grønn te drikkes er på grunn av dens påståtte effekt på vekttap , og derfor har det også blitt populært med ekstrakt i tilskuddsform. I en meta-analyse av engelsspråklige studier på forskjellige folkeslag i forhold til vektnedgang og ikke minst vedlikehold av Akers et al [1] fant de at katekinene i grønn te ga betydelig utslag på vektnedgang og vedlikehold etter en periode med vektnedgang.

Forskjeller i folkegrupper

Det ble observert en litt mindre effekt på den kaukasiske populasjonen sammenlignet med asiater, men denne var ikke av signifikant betydning.

Å se på forskjellige populasjoners respons på samme protokoll er et spennende grep . Det er forskjeller mellom folkeslags respons både på grunn av genetikk og miljøpåvirkninger.

Betydningens størrelse ble også påvirket av hvor høyt inntaket av koffein var til vanlig. Det gir mening, siden det bygges opp toleranse for alle sentralstimulerende og også koffein ved jevnt inntak. Koffein øker både lipolyse, fettnedbrytning og oksidasjon, forbruk. En av grunnene til at koffein er anbefalt i forbindelse med trening i tillegg til prestasjonsforbedring under gitte forhold er at økt lipolyse over oksidasjonsterskel fører til at fettsyrer blir lagret inn  igjen. Dersom beta-adrenoreseptorer i adipocytter (fettceller), altså reseptorene for noradrenalin blir blokkert minsker denne effekten noe, men den blokkeres ikke helt.[3]

Grønn te kan være et fornuftig tilskudd om vektnedgang og vedlikehold er ønsket, men selvfølgelig sammen med et kosthold og aktivitet som gjør nedgangen og vedlikeholdet mulig. Er det på plass kan tilskudd være fornuftig for de som ikke brygger seg en daglig kopp eller fem.

T-Rex inneholder ekstrakt fra grønn te med katekiner og koffein.

Dersom du foretrekker å brygge den, hva med å prøve kaldbrygging og lage en deilig iste?

 

Referanser

  1. Dulloo AG, Duret C, Rohrer D, Girardier L, Mensi N, Fathi M, Chantre P, Vandermander J. Efficacy of a green tea extract rich in catechin polyphenols and caffeine in increasing 24-h energy expenditure and fat oxidation in humans. Am J Clin Nutr. 1999 Dec;70(6):1040-5.
  2. Akers A, Barton J, Cossey R, Gainsford P, Griffin M, Micklewright D. Visual color perception in green exercise: positive effects on mood and perceived exertion. Environ Sci Technol. 2012 Aug 21;46(16):8661-6.
  3. Acheson KJ, Gremaud G, Meirim I, Montigon F, Krebs Y, Fay LB, Gay LJ, Schneiter P, Schindler C, Tappy L. Metabolic effects of caffeine in humans: lipid oxidation or futile cycling? Am J Clin Nutr. 2004 Jan;79(1):40-6.