FRI FRAKT OVER 800,-

Glutenintoleranse: En myte?

Gluten er et protein som finnes i forskjellige kornsorter, og spesielt hvete.

For mennesker med cøliaki fører inntak av gluten til at kroppens immunforsvar angriper tarmceller, som fører til at tarmtottene blir ødelagt og en rekke ubehageligheter oppstår - blant annet redusert opptak av viktige næringsstoffer.

COLOURBOX3440897

I det siste har det nesten blitt populært å kutte ut glutenholdig mat av forskjellige grunner. Noen mener gluten virker fetende, andre at ingen mennesker bør spise gluten selv om de ikke har noen symptomer på intoleranse.

Noe er galt -  google that shit.

På den ene siden er det positivt at informasjon om helse og sykdom er lett tilgjengelig for mange, på den andre siden gjør det at det er lett for at folk synser og selvdiagnostiserer på seg problemer som ikke er reelle i noen tilfeller, og i andre tilfeller fører til at de feildiagnostiserer seg selv.

meme-comic-online-self-diagnosis

Cøliaki er det lett å diagnostisere, men noen opplever lignende symptomer som en ser ved cøliaki uten at det kan påvises. Leser en da diverse blogger og nettforum er det lett å tenke en kan ha ikke-cøliakisk glutensensitivitet. Symptomene bedres når gluten kuttes - bevis godt nok?

Du opplever bedring, men det blir litt som når en tilskriver hodepine etter å ha drukket pepsi max til aspartam. Av alle mulige årsaker velges den som passer best uten at en egentlig med sikkerhet kan si hva som var årsaken.

Til det trenger vi studier av god kvalitet der det kan kontrolleres for de forskjellige variablene.

Selvdiagnostisering og placebo

Placeboeffekt er et begrep som beskriver effekt skapt av forventninger.

red-pill-or-blue-pill Den røde og den blå pillen : Gjør det du tror de gjør.

Dersom jeg leser at ingen tåler gluten og at alle får hjerte/karsykdom av det og blir oppblåst kjenner jeg kanskje litt ekstra godt etter neste gang jeg spiser en skive..

Kanskje følte jeg meg litt dårlig etter den skiven? Jeg finner ut jeg skal kutte ut all brødmat, og jøss! Jeg føler meg med ett mye bedre, akkurat som bloggen sa jeg ville gjøre. Jeg er i full gang med å skrive et innlegg selv om hvordan gluten er gift og en facebookstatus som oppfordrer alle til å kutte gluten.

FODMAP

Symptomene på glutenintoleranse kan til forveksling ligne på det en kan se ved irritabelt tarmsyndrom.

Mange med irritabel tarmsyndrom, eller IBS opplever bedring ved reduksjon av de såkalte FODMAPene, eller fermentable oligo- di- monosakkarider og polyoler. Disse karbohydratene kan skape problemer på grunn av måten de behandles og fermenteres på i tarmene, spesielt ved IBS.

Les mer om FODMAPs .

Healthy-Food

I den aktuelle studien vi skal se på som var en dobbeltblindet crossover-studie av 37 mennesker mellom 24 og 61 år ble inntaket av FODMAPene redusert. Deltagerne hadde IBS og rapportert ikke-cøliakisk glutenintoleranse. [1]

Etter FODMAPene ble gluten tilsatt kostholdet. Høy-gluten var 16 g, lav-gluten var 2 g gluten og 14 g myseprotein og null gluten16 g proteinpulver fra myse om dagen. Deltagerne roterte mellom intervensjonene, slik at alle gikk gjennom både høy-lav og ingen gluten med to uker mellom intervensjonene.

Bare innbilning?

Symptomene ble reduserte etter at FODMAPene ble redusert, og det ble ikke funnet noen gluten-spesifikke reaksjoner etter noen av behandlingene for de fleste av studiedeltagerne.

3 av dem fikk forverrede symptomer ved gluteninntak, og måtte avslutte forsøket. 3 av 37. Mindre enn 10% av de som mente de var glutenintolerante reagerte negativt på gluten.

Forskerne sier det best selv:

However, in the current patient population, an order effect was apparent in both the 7-day and 3- day studies indicating that, in this patient group, a strong anticipatory symptomatic (ie, nocebo) response was present independently of the nature of the challenge protein.

Noceboeffekt kan enkelt forklares som symptomer en opplever i forventning av at en får noe som gjør at en blir dårlig. Dersom jeg tror jeg er glutenintolerant uten å være det kan jeg likevel bli dårlig om jeg spiser en hvetebolle ved å forvente å bli dårlig.

1-s2.0-S0301008297000063-gr1

Mange mennesker med IBS eller selvdiagnostisert ikke-cøliakisk glutenintoleranse kan føle seg bedre ved å kutte ut gluten - men da kutter de også ut FODMAPs som er kjent å forverre symptomer ved IBS.

NCF, Norges Cøliakiforening anslår at 7-8% av nordmenn ikke tåler gluten[2] , og at 1-2% av nordmenn har cøliaki, mens tall jeg har sett fra Helsedirektoratet anslår rundt 1%.

Så langt ser det ut som det er lite hold i at ikke-cøliakisk glutenintoleranse  i denne pasientgruppen som selvdiagnostiseres er så vanlig som en skulle tro dersom en leser trenings- kostholds- og helseblogger på internett.

Gluten blir beskyldt for å forårsake hjerte/karsykdom, overvekt og en rekke andre helseplager. For cøliakere er gluten gift som må unngås - for oss andre friske er det lite som tyder på at vi skader helsen ved å spise glutenholdige matvarer.

Ikke vær redd for alt mulig. Det kan føre til at du blir mer stresset enn nødvendig, og det er skadelig.