FRI FRAKT OVER 800,-

Frukt og grønt - fargerike superhelter

Myndighetene anbefaler oss å spise «5 om dagen», og med dette mener de fem porsjoner frukt oggrønt hver eneste dag. Det er mange gode grunner til at dette bør etterleves, og her vil jeg presentere bare noen av disse.

Frukt Ser godt ut, gjør godt. Foto: @marthesandvik

Men det første først, bør egentlig frukt og grønnsaker klumpes sammen til en kategori, slik de så ofte blir?

Svaret på dette er nei, noe som også ble tatt opp på LHL sin kostholdskonferanse 2013 – Godt for Hjertet.

Det er ganske store forskjeller på disse to matvaregruppene, først og fremst når det kommer til næringsinnhold, men også på mange måter når det gjelder bruksområde. Grønnsaker generelt har et høyere innhold av mikronæringsstoffer og et lavere energiinnhold sammenlignet med frukt. Det er derfor ikke uten grunn at det understrekes at «5 om dagen» skal bestå av tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt!

Kalium, magnesium, C-vitamin, folat og mange andre festlige små krabater.

Dette er bare noen av det brede spekteret av stoffer som kroppen trenger for å i det hele tatt fungere. Men vi spiser mat, gjør vi ikke? De aller færreste går rundt og tenker på hva maten vi spiser inneholder av næringsstoffer, og slik skal det også være. Mange vil (med rette) påpeke at mennesket som vandret fra hule til hule i steinalderen ikke talte verken kalorier eller tenkte på om han dekket behovet for riboflavin, men overlevde gjorde han likevel. Frukt og grønnsaker inneholder lite energi men mye mikronæringsstoffer, noe som gjør at disse matvaregruppene er gull verdt for å sikre det daglige inntaket av disse. I tillegg er det en god kilde til løselig fiber som har ytterlige gunstige effekter på helsen.

1004002_550302238340353_195885137_n

Jevnt over er vi nordmenn ikke spesielt flinke til å spise nok frukt og grønnsaker.

Bare 2/10 voksne mennesker i Norge får i seg så mye som myndighetene anbefaler. Det er anbefalt et inntak på minimum 500g om dagen, noe som i tillegg bør sees på som et minimumsmål. Det er ingen grunn til at du ikke skal spise mer enn «5 om dagen». Å spise mer av disse er kanskje det enkelte kosttiltaket som absolutt alle er enige om at er positivt for helsen. Et kosthold rikt på frukt og grønnsaker er forbundet med lavere risiko for livsstilssykdommer som kreft, diabetes og hjertesykdom. Også risikoen for å utvikle overvekt er lavere med et slikt kosthold.

Prismessig er heller ikke frukt og grønnsaker så dyrt som mange skal ha det til. Sammenligner vi kilopris opp mot andre matvaregrupper, så kommer både frukt og grønnsaker svært godt ut. Jeg hører sjelden noen som klager over at sjokolade koster for mye, til tross for at dette er vesentlig dyrere enn eksempelvis epler. Ikke at disse nødvendigvis utfyller hverandres bruksområde, men du skjønner poenget!

bfc1b87ee96511e2bfca22000ae9119e_7 Grønnsaker liver opp måltidene. Foto: @marthesandvik

Praktiske tips for å øke inntaket

Dette blogginnlegget ville vært ganske verdiløst dersom det ikke også inneholdt noen håndfaste tips for hvordan dette kan se ut i praksis. Her kommer derfor 5 tips som kan være enkle å innføre i hverdagen.

  • Bruk grønnsaker når du lager mat

Grønnsaker kan inngå som en naturlig del av ethvert måltid. Et åpenbart eksempel er middagen, der både frosne og ferske grønnsaker, wok med det du måtte ønske eller en sidesalat kan bidra med variasjon, næringsstoffer og matglede. Lag gjerne en stor salat som du oppbevarer i kjøleskapet, så har du den tilgjengelig til alle måltider.

  • Grønnsaker som snacks

Grønnsaker med dipp er et ypperlig alternativ foran TVen på kvelden. Gulrøtter, kålrot, agurk og paprika er bare noen få av enormt mange alternativer. En dipp laget på mager kesam vil i tillegg til at det smaker godt også bidra med proteiner av høy kvalitet.

  • Frukt som dessert

Frukt er et fantastisk godt alternativ til andre typiske desserter som ofte bidrar med mye tomme kalorier i form av tilsatt sukker. Hvorfor ikke lage en stor fruktsalat, som også kan fungere som et mellommåltid eller kveldskos? Hvor digg er det ikke å kunne spise dessert hver dag med god samvittighet?

6e0920ecd43611e2820f22000a1fbcef_7 Deilig fruktsmoothie med bringebær. Foto: @marthesandvik
  • Frukt som mellommåltid

Frukt kan også være et godt alternativ til et kjapt mellommåltid. Har du ikke tid til å lage noe mat, så kan dette være et praktisk alternativ som også uten problemer kan spises på farten.

  • Frukt som treningsmat

Trener du mye så er også frukt din venn. Frukt er en god kilde til karbohydrater, og fungerer utmerket til å fylle opp glykogenlagrene etter en har økt. Det er også en god og lettfordøyd

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSLQOXdSzWt2lN4tv2I1WWvA1z4olDJBemD2uySb65bzXWchh1_

kilde til energi under lange økter, og en banan i treningsbagen slår aldri feil!

Oppsummering

Å øke inntaket av frukt og grønt er en billig investering i helse, og det er gode holdepunkter for å hevde at dette reduserer risikoen for en rekke sykdommer. Vi er dessverre alt for dårlig til å spise nok av disse, og alle mulige tiltak som bidrar til å øke inntaket av frukt og grønnsaker vil kunne være positivt for helsen i det lange løp.

Frukt og grønnsaker er superhelter i forkledning - de bekjemper skurkete risikofaktorer og hjelper deg med å være awesome.