FRI FRAKT OVER 800,-

For lite mat kan gjøre deg mindre mann

Tidligere har jeg skrevet om viktigheten av å spise nok - da gjerne spesielt rettet mot jenter siden det økende fokuset på trening og fitness blant jenter fort tar overhånd.

Les: En kroppsbyggers konkurranseforberedelser

Med manglende erfaring og dårlig veiledning blir de ofte satt på eller går på dietter som gjør at de blir psykiske og hormonelle vrak. I lengden er det helseskadelig, på kort sikt gjør det at livet blir nokså kjipt. Igår skrev jeg om en kroppsbygger som tok en tur innom kjelleren før og etter konkurranseforberedelser: Her kommer en til.

For lite mat, mindre mann

Menn er heller ikke immun mot virkningen av for lite mat over for lang tid.

Som vi så igår kan et kaloriunderskudd som fører til svært lav fettprosent gjøre at testosteron senkes kraftig sammen med andre endokrine og metabolske tilpasninger for å spare energi.  Reduksjonen av kjønnshormoner, som også er viktige anabole eller oppbyggende hormoner kalles hypogonadisme. Primær hypogonadisme inntreffer ved sykdom eller skade i de aktuelle organene, sekundær hypogonadisme kan inntreffe ved sykdom i hypothalamus, hypofysen eller av andre årsaker. Den kan være medfødt eller ervervet. En av disse årsakene kan være for lite mat.

Yishai Levy, en lege ved Department of Internal Medicine,Rambam Health Care Campus Technion Faculty of Medicine i Haifa, Israel skriver i et brev til redaktøren i The American Journal of Medicine om et enkelttilfelle som er nokså interessant.[1] Ved hypogonadisme er det vanlig å medisinere tilstanden - det ville ikke den unge mannen det skrives om. Han var opptatt av at det skulle gjøres gjennom en ernæringsmessig intervensjon før eventuell hormonterapi ble prøvd.

Da han kom inn var han i dårlig fatning, eller god form om en kun skal gå ut fra fettprosenten hans. Målt med Bop Pod hadde han 4% kroppsfett. Kropspvekt oppgis ikke, men med oppgitt BMI og en høyde på 180 cm ville karen veie 75 kg. Bod Pod har mange mulige feilkilder, alt fra kroppshår til fuktighet, svette og hvor stram beklededning en eventuelt bruker kan spille inn og forskyve resultatene. I forsøk har det vært vist feilmarginer på 5% , og feilmålinger i rundt 15% av de som ble målt. Å vise endringer over tid med Bod Pod er vanskelig på grunn av dette.

Kroppsbygging: DYEL

Han hadde manglende kjønnsdrifter og libidio - hatt ereksjonssvikt i 4 år.

Stakkars fyr. Han skilte seg ut fra normen ved å ha spist ekstremt lite fett og drevet med kroppsbygging.  Vekten hans nevnes ikke. Han oppga å spise 2260 kcal om dagen, noe som fort er BMR for en ung mann med litt muskelmasse. Av dette var 170 g proteiner, 350 g karbohydrater og mindre enn 20 g fett om dagen. Jeg tror neppe det var noe særlig med essensielle fettsyrer blant dem når mengden er så lav. Hvor mye kropp karen har bygget med denne dietten sier seg selv. Han har nok bøtet på noe tap av fettfri masse gjennom et høyt inntak av karbohydrater og proteiner, men å kategorisk unngå et makronæringsstoff er sjelden en god idé..Ei heller å fungere på grensen til BMR.

Les: Mat og kalorier - hvor mye trenger du?

Som du ser av hormonpanelet og blodlipidene til høyre var alle parametre undertrykket - bortsett fra follikelstimulerende hormon (FSH) østradiol og prolaktin. De ble redusert etter intervensjonen. Østradiol produseres fra testosteron, og er et kvinnelig kjønnshormon. Prolaktin gjør det som navnet tilsier - stimulerer til melkeproduksjon samt endel andre ting. FSH øker produksjonen av androgenbindende protein i menn og nødvendig for å utvikle sædceller. Ved spermanalyse viste det seg at han hadde lite rumpetroll, og de få han hadde bestod av 88% morfologisk defekte troll.

Ingen ytre tegn

Legen oppgir at personen ikke viste noen ytre tegn på hypogonadisme, og med det antar jeg han mener redusert muskelmasse og økt abdominalt eller magefett, noe en ser hos både menn og kvinner med lave nivå av kjønnshormonene.

Det er viktig å påpeke at dette gjelder normalbefolkningen, ikke de som bevisst sulter seg og trener styrke for å få så lavt kroppsfett som mulig.

Det er en av grunnene til at jeg alltid fraråder dietter som er for lav på kaloriene for lenge - det blir problemer, og du kommer inn i en blindgate som er langt fra den fitte og sterke kroppen du vil ha.

Les: Hvor mye skal du spise på dietten?

Han ble anbefalt testosteronterapi, men ville som sagt prøve å fikse på det horrible kostholdet sitt først. Proteininntaket ble redusert til 120 g, karbohydratene til 250 g og fettet økt til 72 g, noe som gir en kalorimengde på 2080 kcal.

Ved å spise slik i 3 måneder økte han kroppsvekten med 6 kg(!) , BMI økte fra 23 til 25 og kroppsfettet han økte til 8% med bedring i alle hormonelle parametre og gjenvunnet flaggstang. kroppsvekten vil nå ha økt til rundt 80 kg, gitt en høyde på 180 cm. Etter intervensjonen mer enn tredoblet totalt testosteron seg, mens fritt testosteron ble mer enn femdoblet.

Her er det mange spørsmål - at en mann med 4% kroppsfett kan øke kroppsvekten ved å redusere kalori-inntaket med 200 kcal og doble mengden kroppsfett ser jeg ikke på som særlig sannsynlig. Siden han ble forespeilet en diett som han så skulle følge selv regner jeg med det er grov under-rapportering inne i bildet. Jeg kan ikke se at undertrykte testosteronnivå for en fullt utvokst mann blir til 6 kg økning i kroppsvekt når de normaliseres.

Hvilken mat spiste han egentlig?

Det hadde vært interessant å se hva dietten til denne mannen bestod av.

Med under 20 g fett om dagen, dersom det stemte står han i fare for å ha utelukket hele matvaregrupper og ha manglende opptak av fettløselige vitaminer. Om han har manglet spesifikke mikronærinsstoffer går det bare an å spekulere i, men jeg vil tro at han med et så lavt inntak og det makroprofilen både har manglet vitaminer og mineraler i kostholdet sitt.

For kvinner er leptin tett koblet opp mot kjønnshormoner: Som en regulator for energihomeostase er det et viktig mål på hvor mye energi som skal brukes på reproduksjon og kjønnsdrift og hvor mye som skal brukes på å kun overleve. Formering og reproduksjon er overskuddsarbeid, og både menn og kvinner med utilstrekkelig ernæring, gjerne i sammenheng med svært lav fettmasse over tid som en konsekvens og forsterkende faktor vil både få reduksjon i kjønnshormoner, kroppsvekt, styrke og fettfri masse.

En sterk og viril kropp krever at alle kroppens funskjoner er, om ikke optimale, så ihvertfall normale.

Dersom du har spist for lite for lenge er det en god idé å ta en tur til fastlegen og sjekke om alt er på stell og legge en plan for oppfølging eller eventuell henvisning til noen som kan bistå.

Blir du for ekstrem i søken på den perfekte kropp blir du sittende igjen med en defekt kropp.

Spis, elsk og vær glad ;)