FRI FRAKT OVER 800,-

Fettforbrenning: Er det mulig å punktforbrenne fett med utholdende styrketrening?

Når jeg spør noen om hva de ønsker med treningen er det to veldig tydelige målsetninger som kommer frem.

shutterstock_125648399-e1378160322987

Veldig mange peker litt ubekvemt på underhudsfett på lårene, rumpen , magen og armene og skulle gjerne hatt litt mindre akkurat der. Det skulle liksom vært litt fastere.

Ofte er det ikke noe særlig flesk å ta av - men en vesentlig mangel på muskelmasse både for menn og kvinner.

Ofte har de prøvd å punktforbrenne fettet med sammenbitte tenner og hundrevis av repetisjoner.

Den vitenskapelige basisen for punktforbrenning er veldig svak.

Selv om den arbeidende muskelen bruker energi når du gjør repetisjon nr 200 på abduktor/adduktormaskinen og det er fristende å tenke energien til bevegelsene hentes utelukkende fra flesket du vil ha vekk er det ikke så enkelt. Fettceller tar hele tiden opp og slipper ut energi slik at det er en viss balanse og du ikke for eksempel bare kan tømme fettet på magen mens hele resten av kroppen forblir polstret.

adductor-eye-contact

Et energiunderskudd gjør at du frigir fett jevnt fra det tilgjengelige fettvevet, med noen individuelle og kjønnsmessige forskjeller.

Det betyr i praksis at hundrevis av situps ikke fjerner fettet over magemusklene alene.

Men hva med tusenvis?

En gruppe sadistiske forskere ville undersøke dette, og satte en gruppe unge mennesker til å ta mellom 960 og 1200 repetisjoner i beinpress med 10-30% av 1 RM. [1] Jeg vedder på de angret raskt de som skrøt på seg noen hundre kg..

Uansett, for å sette det litt i perspektiv. Dersom hver repetisjon tok 2 sekunder å gjennomføre ville ett sett kunne ta 40 minutter.

Vi har helt klart gått over grensen for hva som er styrketrening og hva som er utholdenhet her for 39 minutter siden. De gjennomgikk torturen tre ganger i uken.

De gikk ned i vekt og fikk redusert fettmasse totalt sett med rundt 5%, men selv om de gjorde over 1000 repetisjoner per økt og 3000 repetisjoner totalt iløpet av uken - beklager.  Det trente benet var ikke blitt rippet.

Vil du ha mer definisjon har du to måter å gjøre det på bortsett fra midlertidige løsninger i manipulering av væske og karbohydratinntak.

Endre hvor mye fett du har over musklene, og endre hvor mye muskler du har. Det er det. I tillegg kan du kjøpe for trange klær, for passer du inn i en small er du en small.

Mer muskler ser mer definert ut gitt samme fettmengde over dem, og mindre fett over musklene gjør dem mer synlige. Du kan ikke trene musklene lange og slanke, du kan ikke punktforbrenne og skal du trene styrke - for guds skyld tren styrke! For at det skal skje noe med kroppen din må du belaste musklene nok mekanisk og metabolsk til at de må tilpasse seg - det betyr overbelastning over tid.

Å gjøre hundre og tusenvis av repetisjoner av en øvelse er en lite effektiv form for å bruke energi og tid.

La heller styrketreningen være effektiv så du får noe å vise frem under flesket, eller når det skal av.

Sirkeltrening kan være veldig effektivt, for eksempel: Les Sirkeltrening for muskelvekst, styrketrening og fettforbrenning.

Og ja, så var det alle helsefordelene også men hvem bryr seg vel om slikt?