FRI FRAKT OVER 800,-

Er et høyt inntak av proteiner og kreatin farlig for nyrene?

Kreatin er et av markedets mest studerte kosttilskudd, og kan være svært effektivt for å øke styrke og bedre prestasjon.

Kreatin

Proteiner og kreatin for styrke og muskelvekst

Proteinpulver og kreatin brukes ofte sammen på diett både for å bygge muskler og for å beholde dem ved kaloriunderskudd.

Les: Kreatin, dokumenter prestasjonsfremmer

Både kreatin og proteinpulver har vist seg å være trygge tilskudd som fungerer både i praksis og kontrollerte forsøk.

Kreatin

Likevel er det enkelte som har ubegrunnet og uinformert skepsis knyttet til hvilken effekt disse tilskuddene kan ha, blant annet på nyrene. Nyrene filtrerer rundt 180 l blod i døgnet, og er ansvarlig for å skille ut biprodukter fra metabolismen vi ikke trenger, og å reabsorbere det vi trenger.

Når vi får i oss mer nitrogen fra kostholdet vil nyrene også skille ut mer av det som er i urinen, urea, urinsyre og kreatinin som er et biprodukt fra musklenes stoffskifte.

Trygge hver for seg, men sammen?

Ved økt kreatin inntak og trening kan kreatin-nivåene øke til over det som normalt sees hos de som ikke trener og bruker kreatin.

Litt av forvirringen angående om dette er farlig eller ei kommer av at kreatinin brukes som en markør for nyresvikt. Det er ikke farlig i seg selv, men ved nyresvikt klarer ikke nyrene å skille det ut, og det hoper seg opp.

Les: Kreatin fungerer selv uten trening

Ved hard trening kan også nivåene av leverenzymer øke, uten at trening fører til leversvikt for det. Det kan imidlertid være lurt å opplyse legen om at du tar kreatin og trener dersom du gjør det, siden det kan påvirke blodprøvene.

Hver for seg har kreatin og proteinpulver vist å være trygge og effektive, men det er ikke mange studier på kombinert effekt over tid.

Kreatin og høyt proteininntak trygt

Det ville brasilianerene Lugareis og kollegaer gjøre noe med. [1]

De ville se om bruker an kreatin og et høyt proteininntak ville slå negativt ut på nyrefunksjon i 12 uker . De begynte med en oppladningsfase på 20 g i 5 dager, etterfulgt av 5 g hver dag i de resterende ukene.

Deltagerne rapporterte et proteininntak på mellom 1.2 og 3.1 g pr kg kroppsvekt., altså 1.5 til 3.8 x ADI.

Les: Timing av kreatin rundt styrketrening

Glomulær filtrasjonsrate, hvor raskt nyrene filtrerer stoffer i blodet ble målt og det ble ikke funnet noen negativ virkning etter 12 uker.

Studien skulle egentlig gå over 12 måneder, men en utfordring ved alle studier som går over lang tid er faren for frafall, som også i denne studien gjorde seg gjeldende.

Det er viktig å påpeke at deltagerne i studien var unge og friske, og at det kan være individuelle hensyn å ta med tanke på protein.- og kreatininntak.

For de fleste er det imidlertid både trygt og effektivt.