FRI FRAKT OVER 800,-

En ren kroppsbyggers konkurranseforberedelser

Fysikkatleter i alle klasser, fra rene kroppsbyggere til Mr Olympiautøvere og fitnessutøvere går gjennom ekstreme konkurranseforberedelser som innebærer hard trening og kaloriunderskudd for å komme i sceneform.

Proteininntaket holdes høyt mens karbohydrater og fett gradvis reduseres til ønsket kroppsfettnivå nås.

Sceneform innebærer lavt kroppsfett og ofte manipulasjon av væskebalansen for å ha så lite underhudsvæske som mulig for at muskulaturen skal synes og strategier for å få så synlige vener som mulig. På den store dagen er de på sitt svakeste.Dette kommer med en pris.

Mer om det her: Mat og kalorier - hvor mye trenger du?

Det er ikke behagelig, det er ikke hyggelig og kan få helsemessige konsekvenser for utøverne. Konkurransedietten oppleves sjelden enkel og lett, og det gjenspeiler seg i fysiologien. Nøyaktig hva som skjer vet vi ikke helt - det ville Rossow et al utforske. [1]

Før og etter konkurranse

De fulgte en ren kroppsbygger oppgitt som 26-27 år i seks måneder før og etter konkurranse.

Målet var å lage den mest omfattende fysiologiske profilen som er laget på hva som skjer under og etter forberedelsene. Ambisiøst og veldig interessant!

Kroppsammensetning, kardiovaskulære parametre, styrke, aerob kapasitet, "critical power", humør, RMR, hormonelle og andre parametre ble målt. Denne studiens fulltekstversjon er enda ikke tilgjengelig, men utdraget er lagt ut.

Hjerte/karsystem påvirket

Forskerne finner at pulsen sank fra 53 til 27 slag i minuttet.

Den unge byggeren var altså godt under normalpuls ( grovt sett 60-80 slag i minuttet) [2]før han begynte, men at hvilepulsen sank til 27 slag i minuttet høres umiddelbart merkelig og

bekymringsverdig ut. Så lav puls kalles bradykardi, og kan tyde på sykdom eller ekstremt god kondisjon. Innen en måned etter konkurranse steg pulsen til 46 slag i minuttet.

Blodtrykket hans falt fra nokså vanlige 132/69 mmHG til lave 104/56 mmHG under forberedelsene. 120/80 mmHG regnes som et OK blodtrykk for voksne mennesker.[3] Blodtrykket er det trykket som utøves mot åreveggene når hjertet pumper blod ut i kroppen og når hjertet hviler mellom slagene. Det første tallet, det systoliste trykket er i slagfasen, det andre, det diastoliske trykket er når hjertet hviler mellom slagene.

Høyt blodtrykk er en risikofaktor for hjerte/karsykdom. Trykket øker når perifer motstand, puls og blodvolum øker. At denne karens blodtrykk har sunket er ikke så rart - han har fått

mindre kroppsmasse, blir dehydrert og får redusert puls, alle faktorer som bidrar til lavere blodtrykk. 6 måneder etter konkurransen hadde blodtrykket sunket til 116/64 mmHg.

Stor reduksjon i kroppsfett

For å komme i sceneform er det nødvendig med svært lavt kroppsfett.

Det må det kunne sies han her oppnådde. Nå kommer det ikke frem hvordan målingene ble utført, men han ble målt til 4,5% kroppsfett, med et utgangspunkt på nokså normale 14,8%.

Etter konkurransen økte det tilbake til 14,6%. Styrken hans sank forståelig nok men kom ikke tilbake etter 6 måneder. Det er flere usikre momenter her. Er han faktisk en ren bygger? Har han alltid vært det eller gjør han som mange og stiller i "naturlige" byggerkonkurranser etter mange års bruk? Kom ikke styrken tilbake fordi han ikke trente like hardt etter konkurransen eller som følge av at forberedelsene var harde?

Kaloriunderskudd over tid er demaskuliniserende og defemininiserende. Kjønnshormonene går i dass - kroppen prioriterer overlevelse, ikke reproduksjon. Testosteronnivåene falt fra  9.22 ng/mL til 2.27 ng/mL og gikk tilbake til 9.91 ng/mL etter konkurransen. Humørforstyrrelse, uvisst hvordan dette ble målt, økte fra 6 til 43 enheter under forberedelsen og var tilbake til grunnlinjen og litt under seks måneder etter konkurransen.

Jeg tror imidlertid testen som ble brukt er denne -  Profile of Mood States (POMS)[4] som går fra 0 til 200. Humørforstyrrelse kalkuleres ved å trekke fra Vigør-subskalaskåren fra summen av anspenthet, depresjon, sinne, utmattelse og forvirring. Disse parametrene kan en kjapt se vil kunne påvirkes av lite mat og mye trening..

 

Ubesvarte spørsmål

Denne enkeltstudien gir interessant innsikt i en enkelt kroppsbyggers fysiologi før konkurranse.

Jeg gleder meg til fullteksten blir tilgjengelig, og håper det blir forsket mer på. Spesielt når det gjelder kvinner virker det som effekten av flere konkurranser etter hverandre kan påvirke fysiologien og velværet negativ. Det er mange spørsmål som står ubesvart - hvordan han forberedte seg, hvordan det ble kontrollert at han var ren, kroppsvekt, treningserfaring, hva som skjedde med den fettfrie massen hans. Hvor langt tid han var på diett vet vi heller ikke, bare at han ble fulgt i 6 mnd. Det nevnes heller ikke hvilke kosttilskudd han brukte, hvor høyt inntaket av proteiner var, hvor stort underskuddet var - alle viktige faktorer for å finne ut hvorfor en så de endringene en gjorde.

Likevel samsvarer disse resultatene bra med erfaringskunnskap fra hva som skjer med konkurrerende fysikkatleter. Jo lengre og hardere forberedelser, jo lengre tid før normal funksjon kommer tilbake.

Referanser:
1:Rossow LM, Fukuda DH, Fahs CA, Loenneke JP, Stout JR." Natural Bodybuilding Competition Preparation and Recovery: A 12-Month Case Study. "Int J Sports Physiol Perform. 2013 Feb 14. [Epub ahead of print]

2:http://www.hjerteflimmer.no/Hjerteflimmerno/Kjenn-din-puls/Hva-er-normal-puls1/

3:http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5670&MainArea_5661=5670:0:15,2688:1:0:0:::0:0&MainLeft_5670=5544:42978::1:5590:6:::0:0

4:http://www.parqol.com/page.cfm?id=91