FRI FRAKT OVER 800,-

Du MÅ ikke trene

I trenings og kostholdsverden er det etterhvert svært mange tilnærminger og, meninger og syn på hva som er DEN beste treningsmetoden for spesifikke målsetninger.

Mange blir så forvirret før de i det hele tatt letter rumpen av stolen at de blir sittende har jeg inntrykk av.

HB7A1811 André Midtby. Trener for maksimal styrke. Foto:Stian Jensen

Hva er den beste treningsmetoden for muskelvekst? For å få sixpack? For å bedre kondisjonen? Hvilket kosthold er best?

La oss først se på hva de fleste av oss driver med - egentlig.

Jeg vil påstå de fleste av oss trener for å se bedre ut både med og uten klær, å føle oss bedre og å fungere bedre i hverdagen. Det er økende interesse for å trene for prestasjonen sin del, og mange finner ut det er svært motiverende å ha funksjonelle,  konkrete mål med treningen istedenfor et mer vagt et som "å se bra ut på stranden".

Jeg vil påstå at skal du trene MÅ du ha konkrete, målbare, objektive mål med treningen.

Hva er trening?

Fra Treningslære, av Gjerset og kollegaer:

Trening er å øve, helst systematisk, for å utvikle, forbedre eller opprettholde ferdigheter, evner og egenskaper. Dette gjøres gjennom planlagte, gjentatte repetisjoner, eller en mer allsidig tilnærming der en ferdighet eller evne krever øvelse av andre grunnleggende ferdigheter eller evner for å oppnå ønsket utvikling.

Grunnleggende for trening er at et systematisk påført stimulig fører til en tilpasning til stimuliet som forbedrer de parametrene en ønsker å forbedre.

Skal du øke maksimal styrke får du lite igjen for en joggetur, og skal du øke oksygenopptaket får du lite igjen for å ta tre spensthopp.

318210_573347089345185_723376213_n

Altså må treningen være spesifikk - og skal du konkurrere i det du trener på må det du gjør være konkurransespesifikt.

For å skulle trene på noe må en ville bli bedre på det en trener på.  For noen er det kjempemotiverende å mestre baseløft eller å bli sterkere, samt å sette seg inn i biomekanikk, antropometri, mobilitet og teorien bak treningsprogrammering og øvelsesutførelse..For andre er det bare kjedelig.

Trening - til hva?

Går det an å trene fast flere ganger i uken men fremdeles ikke være særlig fysisk aktiv?

Javisst! Om du trener en time tre ganger i uken men resten av tiden tilbringes i en stol på jobb eller vekslende mellom sofaen og sengen hjemme er du mer inaktiv enn du er aktiv.

29f35d12b1a611e28eb922000a1fbc88_7 Å ha en sånn en gjør fort at du er mer fysisk aktiv. WOD: Løfting av 20 kg småbarn, AMRAP.

Likeså kan noen som ikke trener bevisst ha høy hverdagsaktivitet, og således et mindre behov for å øke aktivitetsnivået bevisst.

La oss være helt ærlige- vi som er over middels interessert i trening og kosthold er ikke representativ for folk flest. En behøer ikke bli en trenings- og kostholdsautist for å nyte godt av økt fysisk aktivitet. Vi er sære, og småtingene vi nerder over er uforståelige for folk flest. Det kan til og med virke eksluderende.

En må ikke forstå faglfeltene fullt ut for å forstå at styrketrening er fornuftig for bevegelsesapparatet, og at å ta på seg skoene og ta en tur innimellom ikke er så dumt.

For noen vil fokuset fra fysisk aktivitet til trening være positivt, for andre vil det være positivt å flytte fokuset fra trening, prestasjon og planlagte, gjentatte aktiviteter til mer lystbetont aktivitet.

Fra Gjerset:

Fysisk trening kan defineres som systematisk påvirkning av organismen (kroppen) over tid, med sikte på endring av fysiologiske (fysiske), psykiske og sosiale egenskaper som ligger til grunn for prestasjonsevnen.

Prestasjonsevnen er sentral,men dersom prestasjonsevnen en trenger er av hverdagslig karakter vil jeg påstå at det åpner opp for et helt annet fokus og andre metoder enn når en skal oppnå maksimal prestasjon innen en idrett.

Fra trening til fysisk aktivitet

Fysisk aktivtet er mer lystbetont,  ifølge Gjerset:

Fysisk aktivitet vil i kontrast kunne defineres som lystbetont kroppslig bevegelse. Denne form for aktivitet kan også bidra til endring av kroppens fysiske, psykiske og sosiale egenskaper, men det er ikke nødvendigvis motivasjonen for eller hensikten med aktiviteten.

Trening kan være lystbetont, og oppleves slik for de som virkelig finner glede i treningen sin og er motivert.

Christina Strøm Fjære Markløft @christinasf #myrevolution

Da overlapper de to områdene selv om treningen fremdeles er systematisk og effektiv.

For de som imidlertid har helt generelle mål, litt ned i vekt,litt sterkere, føle seg litt bedre - sett treningen til side og søk lystbetont fysisk aktivitet så ofte og så mye som mulig.

Om du kan gjøre lystbetont fysisk aktivitet til en del av hverdagen din, turer med venner, lek og spill, arbeid i hagen, hva som helst trener du på ferdigheter som inngår i det en kan kalle et godt liv.

Den viktigste arenaen du skal prestere på og i er den kjedelige hverdagen. Søk lyst og glede i den,  la trening være et nødvendig minimum dersom du ikke finner reell glede i det. Det er mer enn nok kjekke ting en kan gjøre med kroppen sin til at en behøver å velge noe en ikke liker.

537815_596184627061431_895077700_n

Alle MÅ ikke trene, men alle må være fysisk aktiv for å nyte god helse lenge. Kan du være fysisk aktiv samtidig som du har det gøy er sjansen større for at du gjør det nok til at det har noe å si.

Skal du bli god i noe spesifikt må du trene, men skal du bare bedre helsen og livskvaliteten har du mange flere valgmuligheter.

Jeg liker begrepet "kos deg i form" , og vil avslutte med den oppfordringen.

Dessuten vil zombiene ta deg først om jeg er raskere.

Referanser
Gjerset et al. Treningslære, 2006, Gyldendal Norsk Forlag, Oslo.