FRI FRAKT OVER 800,-

Styrketrening: Du bygger muskler tidligere enn antatt

Når en utrent person begynner å trene får de styrkeøkninger som ikke henger sammen med økninger i muskelstørrelse.

Internetin-yeni-trendi-Crossfit-guzelleri_1377418700
Det motoriske nervesystemet blir mer effektivt i å aktivere de arbeidende musklene, og både agonister, antagonister og synergister jobber mer effektivt sammen.

Likevel øker proteinsyntesen etter en økt hos utrente, så noe bygger du. Er det bare sarkoplasmiske og mitokondrielle proteiner som lages?

120361534

Det er vanlig å måle muskelvekst gjennom å måle muskelens tverrsnitt med forskjellige metoder - slik vil en se om en har bygget muskler og hypertrofi har forekommet.

Større og/eller sterkere muskler er det vi er ute etter med styrketrening, men det er mer enn muskelens tverrsnitt og motoriske faktorer som avgjør hvor mye kraft en muskel kan utvikle.

Blant dem er muskelfibrenes pennasjonsvinkel. Fasikler, eller bunter med muskelfibre kan ha forskjellige grader av skråstilling mot sitt utspring og feste. Jo større pennasjonsvinkel, jo større er kraftutviklingpotensialet men jo mindre er bevegeligheten. Se for deg en rekke tverrgående strikk sammenlignet med strikk som blir dradd i fra begge ender.

Lange slanke muskelfibre

Muskelens lengde er forhåndsbestemt, du kan ikke få lengre muskler men fasiklene kan bli lengre eller kortere og pennasjonsvinklene deres kan endres.

Dette har vært vist så tidlig som etter 35 dager med styrketrening utført tre dager i uken - før det skjer merkbar vekst av muskelens tykkelse skjer det strukturelle forandringer som øker kraftutviklingspotensialet.[1]

I en mer nylig studie ble dette også vist, at både økt nevralt driv og strukturelle endringer som fører til økt muskel/senestivhet øker kraftutviklingspotensialet.[2] Større pennasjonsvinkler sees med økende muskeltverrsnitt, som gjør det sterkere, som gjør du kan belaste musklene mer, som gjør at de vokser.. [3]

Styrketrening

Fantastisk respons på enkel stimuli

Det skjer altså både tidlige tilpasninger i nervesystemet og i muskelen selv som gjør du blir sterkere - enda mer indikasjon på at det er på tide å slutte å tenke svart/hvitt, kropp/sinn, muskel/nervesystem.

Hvor fascinerende er det ikke at å løfte litt jern fra A til B endrer genuttrykket, nervesystemet, kroppen, musklene og til sist kanskje livskvaliteten og helsen din?

Selv om du ikke merker at musklene vokser så raskt som du kunne tenke deg til å begynne med skjer det strukturelle endringer som gjør mer muskelvekst mulig i fremtiden.

Om fremgang ikke synes i speil, på bilder, vekten eller målebåndet responderer kroppen på trening på veldig mange måter.