FRI FRAKT OVER 800,-

Diett med brød gir resultater på diett og fører til færre sprekker

Brød har fått mye omtale i mediene de siste årene- sammen med den økende populariteten av karbohydrat-restriksjon er det naturlig å se på en av de viktigste kildene til karbohydrater i kostholdet til nordmenn.

brød

Begrepet lavkarbo har blitt så belastet at jeg unngår å bruke det om jeg kommer på det. For noen betyr det i praksis nullkarbo, for andre en moderat restriksjon. Grunnleggende for all vektnedgang i form av å redusere kroppens fettlagre er det at matinntaket må reduseres i forhold til det matinntaket som har ført til overvekten, aktiviteten økes eller helst begge deler.

I tillegg anbefaler myndighetene gjennom helsedirektoratet at inntaket av grove kornprodukter kan økes i befolkningen - noe som møter endel motstand blant enkelte.

Brød er for mange en viktig del av kostholdet, en viktig energi- og fiberkilde samt noe de trives godt med å spise. Å skulle bytte ut skiver med grønnsaker kan bli en stor omveltning for noen som for eksempel kunne kuttet en skive eller to fra måltidet istedenfor.

Det går til og med an å lage lavkarbobrød, ala Funksjonell mat sitt fiber- og proteinrike lavkarbobrød.

Noe som er svært viktig for om et kosthold gir ønsket effekt over tid er om du faktisk klarer å holde deg til kostholdet.  For noen er et kosthold uten brød utenkelig, og da kan det følgelig bli vanskelig for dem å ha et kosthold som utelukker en hel matvaregruppe om vi viderefører brød til å gjelde andre kornprodukter også. For andre er det helt uproblematisk.

Les: Glutenintoleranse, en myte?

En ny prospektiv studie ville se på effekten av å enten tillate eller fraråde brød i et kaloriredusert kosthold for 122 kvinner over 18 år med BMI mellom 25 og 40. Studien ble utført i Spania. [1]

Brødgruppen og kontrollgruppen bestod begge av 61 personer. Begge gruppene fikk en diett som skulle gi vektnedgang samt aktivitetsråd i 16 uker. Et noe spenstig valg i studien var i mine øyne å gi råd om å erstatte brød med pasta, ris, belgfrukter og bønner i gruppen som ikke skulle spise brød. Jeg ser ikke helt hva som er poenget med å erstatte karbohydrater fra brød med karbohydrater fra ris og pasta fra et vektnedgangsståsståsted.

Resultatet vil bli at en bytter ut en lett tilgjengelig karbohydratkilde med en kilde som krever mer tilberedning og er mindre praktisk. Mulig det var hensikten, men det kommer ikke frem i teksten.  Å for eksempel se hva det hadde gjort med resultatene å erstatte brød og karbohydrater med teoretisk sett mer mettende matvarer som proteinkilder, grønnsaker eller frukt kunne vært interessant siden hovedproblemet til gruppen som ikke spiste brød var at de ikke klarte å holde dietten like godt som gruppen som fortsatte å spise brød.

Det ligger i studiens natur at det er mange ukontrollerte variabler og at den er prospektiv - men skulle vi ikke sett dramatiske forskjeller mellom gruppene dersom det var iboende negativ helse-effekt i brødet ut over karbohydratene og gluten, begge faktorer som er kraftig tilbakevist som næringsstoffer som må elimineres helt?

Brødgruppen økte karbohydratinntaket sitt, og 94.4 % gjennomførte studien. Gruppen uten brød hadde en gjennomføringsrate på 78.7%, og vesentlig flere sprekker på dietten.

Resultatene var nokså like mellom de to gruppene, men med noen forskjeller:

brod
Jeg regner med de fleste som leser dette har fått med seg det er fullt mulig å gå ned i vekt selv om en spiser brød, og at det ikke er noe iboende i brødet som gjør kaloriene derfra mer fetende enn kalorier fra andre karbohydratkilder. Dersom hoveddelen av kostholdet består av brødmat kan det være lurt å dreie fokuset mot mer magre proteinkilder og grønnsaker i tillegg, men å kutte brød helt er det sjelden noen grunn til.