FRI FRAKT OVER 800,-

Det er utstyret det kommer an på - knebøy, markløft, benkpress

Hva om det er utstyret det er noe i veien med og ikke deg?

Du har begynt å trene og å bli opptatt av god teknikk. Du skjønner viktigheten av å ha trykket på hælen i knebøy, stabilisere kjernen, få knærne ut og å holde spennet hele veien mens du setter deg.

Hva om nå stangen som ligger på ryggen er glatt, svikter og endestykkene ruller på flotte kulelager?

Det gjøres mye rart og mye feil teknisk, men dette blir også forverret av utstyret som brukes.

Benkpress

De vanligste stativene har få justeringsmuligheter og dype hakk som gjør at du får et lengre avløft.

Erle Engmark Benkpress To @erle_engmark

Du prøver deg på å få godt oppspenn i benken, skulderbladene sammen, brystet opp, kjernen stram og godt driv fra bena.

Du lar stangen komme, holder spennet og skyver opp og bak.

Hva om nå stangen du presser med svikter litt i bunn, endestykkene roterer unødig mye slik at håndleddene lettere knekker bakover? Hva gjør det med stabiliteten og bevegelsesbanen?

Benkene har få justeringsmuligheter og er for lave slik at et godt oppspenn er nær umulig å få. Jeg tror mange skulder og håndleddssmerter kunne vært unngått gjennom å bruke IPF-godkjente benker med gode justeringsmuligheter, sikringer og riktig høyde på benken. Da får en føttene godt oppunder seg og et oppspenn som gjør en mer stabil og skåner skuldrene.

Knebøy

I knebøy må du opp på tå for å løfte ut, smeller borti stativet, må gå fem meter for å komme klar av sikringene som kun tillater kvartbøy og stangen har allerede begynt å rulle oppover eller nedover på ryggen før du har tatt første repetisjon.

Stangen svikter merkbart, og svikten i bunn gør at det blir lettere å reversere bevegelsen i motsetning til med en stang som ikke svikter. Du bruker strekkrefleksen i stangen. Dette vil du ikke lære deg til å gjøre i et løft som i utgangspunktet skal være kontrollert og stabilt, selv om det er en fordel i rykk, støt og frivendinger.

Erle Engmark knebøy 2 @erle_engmark

I knebøy ligger en styrkeløftstang mer stabilt på ryggen, den har grove serrateringer hele veien som gir godt grep og stabilitet i knebøy, benkpress og markløft. Setter du det sammen med et combirack som gjør at du får et stabilt avløft er du mye mer skikket til å få til løft med god teknikk fra begynnelsen.

Som du ser under er serrateringene i styrkeløftstangen, den sorte langt grovere enn på vektløfterstangen som er bedre til eksplosive løft.

En kan se på det som forskjellen på en løpssko og en vektløftersko. Den ene skal gi stabilitet og god kraftoverføring, den andre skal skåne kroppen og dempe. Hver har sine bruksområder.

Stenger Knebøy Markløft Benkpress

Markløft

Du skal dra markløft, men har på reimer fordi stangen ruller og er glatt.

Erle Engmark Markløft @erle_engmark

Stangen begynner å svikte på tunge belastninger og gummiskivene bygger så mye ut at tyngdepunktet forskyves. I begynnelsen av løftet løfter du ikke hele belastningen, og løftet blir med reimer vesentlig lettere enn tilsvarende belastning med stiv stang og jernskiver.

Det jeg vil frem til her er at utstyret på de fleste kommersielle sentre ikke er optimalt. I et forsøk på å tekkes den økende interessen for baseløft blir det tatt inn vetkløfterstenger og knebøystativ i stor stil - problemet er bare at de som kjøper dem inn ikke aner hva de kjøper.

Noen sentre begynner å få øynene opp for disse tingene, og all honnør til dem.

Til dere andre, tenk over hvor mange som tar baseløft, hvor mange som tar knebøy, benkpress og markløft.

Så tenker dere over hvor mange som tar olympiske løft. Hvorfor er det ikke i det minste en blanding av vektløfter/styrkeløftstenger når prisen ikke er et tema? På den ene siden har vi en stang som svikter og er glatt på midten for å være mer vennlig mot kroppen i eksplosive øvelser, på den andre har vi en stabil stang som ligger godt og stiller økt krav til stabilitet.

Det samme gjelder alle former for stativ - ustabile, for lange eller korte avløft gir ineffektive posisjoner som ødelegger for øvelsesutførelsen.

Dersom du trener på et senter som kun har tullestenger, benker og stativ: Gå sammen og ønsk dere skikkelige skiver, stenger og stativ.

Kort oppsummert

Teknikken din kan være så god den bare vil, men bruker du ikke utstyr som lar deg løfte optimalt vil du kunne få problemer og unødvendig furstrasjon og vondter.

Knebøy:
Stativet bør ha sikringer ( for nybegynnere), mulighet for å løfte stangen rett opp uten å smelle borti haken over, justeringsmuligheter så stangen kan ligge i perfekt høyde for deg. Stang: Styrkeløftstang som ikke svikter og har grove serrateringer.

Vektløfterstang kan gli, gi unødig stress på skuldrene og gør at du kan løfte mer. Mindre krav til stabilitet.

Benkpress:
Igjen vil du ha stabilitet. Grove serrateringer, stiv styrkeløftstang, sikringer på siden,mulighet for å løfte av i tilpasset høyde og uten å smelle inn i sikringer over.

Markløft:
Godt grep på stangen, stang som ikke svikter er minimum. Jernskiver er for litt spesielt interesserte, og det kan være vanskelig å få til avhengig av gulv. Stenger med svikt vil hjelpe deg i bunn, og du kan løfte mer.

Du vil kunne få bedre treninger og mindre vondter  med skikkelig utstyr- alle vinner.

Sentrene får utstyr som varer lenge koster en brøkdel av kondisjonsparken, medlemmene får utstyr som er kjekt å bruke og som kan gi bedre resultater.

Er du PT - krev å kunne tilby kundene dine riktige verktøy. Er du kunde, krev at PTen din eller senteret kan tilby de riktige verktøyene.

Det handler om noe så viktig som kroppen din, og da er kun det beste godt nok.