FRI FRAKT OVER 800,-

Derfor går du ikke ned i vekt på diett

For veldig mange er ikke vektnedgang og diett det som bør fokuseres på - det er endring av kroppsammensetning.

Det vil si mer muskelmasse og mindre fett. Da vil en badevekt ikke kunne si deg noe om hva som skjer med kroppen din. Vektoppgang kan være veldig positivt om du har fått mer muskelmasse, og siden muskler har høyere massetetthet enn fett kan du faktisk gå opp i vekt og bli mindre.

vitality_2520926k

 

Vekt og slanking

Dette gjelder de som desperat prøver å gå ned i vekt men ikke klarer det. 

Jo mer overvektig en er jo bedre er vekt som mål på fremgang - har du 50 kg for mye er det svært hensiktsmessig å bruke badevekten.

Det samme gjelder ordet "slanking" . Det er belastet, det er uheldig men det er noe mange assosierer med å fjerne overflødig flesk.
Du kjenner sikkert til det. "Uansett hvor mye jeg trener eller hvilken diett jeg prøver klarer jeg ikke gå ned i vekt. Jeg har sikkert bare treg forbrenning."Fat

I en studie fra 1992 av Lichtman og kollegaer studerte de til sammen 224 overvektige pasienter som hadde problemer med å gå ned i vekt på diett og en mindre kontrollgruppe som ikke hadde det. [1]

De ville finne ut om årsaken til fraværet av resultater var lav forbrenning eller det velkjente fenomenet underrapportering av matinntak. Mennesker som skal gjengi hva de har spist har en tendens til å undervurdere den faktiske mengden, og sammenhengen er sterkere for de som prøver å gå ned i vekt og kvinner.

Til slutt ender du opp i en negativ spiral der du tror du spiser veldig lite, ikke går ned i vekt, prøver spise mindre, blir mindre aktiv og sprekker legendarisk med jevne mellomrom.

Et kjempeproblem

For de som skal veilede disse personene og dem selv er det et kjempeproblem.

Lavt stoffskifte, eller hypotyreoidisme er en legitim medisinsk tilstand som kan behandles medikamentelt, noe også mange i denne studien var under behandling for.

Likevel, når faktisk aktivitet og matinntak ble kontrollert viste det seg at den gruppen som trodde de hadde dårlige gener og lav forbrenning men spiste normalt spiste mer enn de trodde - mellom 30 og 50 % mer og bevegde seg i noen tilfeller over 100% mindre enn det de trodde de gjorde. Det var ellers ingen forskjeller i reell forbrenning mellom gruppene under trening eller i hvile. De forbrant like mye.

Grunnen til at de ikke gikk ned i vekt sammenlignet med de som gjorde det var altså enkel: De spiste mer og bevegde seg mindre.

1325708215_820597

Få kontroll

De gode nyhetene er at de aller fleste responderer likt på kaloriunderskudd i form av at de får mindre kroppsmasse.

De dårlige er at det er svært vanskelig å bli bevisst på disse tingene selv - vi lurer oss selv bevisst og ubevisst.

Dersom du har mye vekt å ta av og ikke går ned i vekt kan det være en idé å skrive ned hvor mye du faktisk beveger deg og hvor mye du faktisk spiser. Da registrerer du alt du spiser i noen dager og ser om det er så lite som du tror.

Diett, kostholdsendring og slanking fungerer dersom det fører til et tilstrekkelig underskudd som kan holdes over tid. Det er bare å bevege seg nok og spise mindre - men hva som gjør at vi klarer det er veldig individuelt.